|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
»
تهدیدی که از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود
کد خبر: ۹۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
امارات به این اقدام اکتفا نکرده اند و اخیراً اقدام به فروش آپارتمان در این جزایر مصنوعی تفریحی کرده اند و قصد راه اندازی منطقه مسکونی در یک قدمی جزایر سه گانه ایران دارد که از لحاظ قانون رژیم دریایی خلاف قانون است بنابراین ایران باید این تهدید را جدی بگیرد.
طبق گفته کارشناسان زمین شناسی ایران امارات طی سال های اخیر اقدام به ساخت جزایر مصنوعی در بخش جنوبی خلیج فارس کرده است تا با رسوبگذاری، ته نشست‌ها و فرسایش‌های غیر عادی درصدد پیشرفت سواحل خود به سمت دریا و نزدیکی بیشتر به سمت جزایر سه گانه ایران باشد.

گویا اماراتی ها مقررات بین المللی را مطالعه نکرده اند، با چنین کاری که چندین سال زمان نیاز دارد تا محقق شود قصد و توهم هایی را در سر دارند اما طبق مقررات بین المللی ساخت جزایر مصنوعی هیچ تاثیری در تعیین خط مرزی کشورها ندارد. اما امارات به این اقدام اکتفا نکرده اند و اخیراً اقدام به فروش آپارتمان در این جزایر مصنوعی تفریحی کرده اند و قصد راه اندازی منطقه مسکونی در یک قدمی جزایر سه گانه ایران دارد که از لحاظ قانون رژیم دریایی خلاف قانون است بنابراین ایران باید این تهدید را جدی بگیرد.

اقدامات امارات را باید به عنوان تهدید جدی در نظر بگیریم

سرپرست مدیریت زمین شناسی دریایی مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفتگو با خبرنگار شفاف گفت: امارات در بین فاصله مرزی اش با ایران اقدام به کارهایی می کند که شاید تغییرات آن زیاد محسوس نباشد اما باید چنین اقداماتی را به عنوان تهدید در نظر بگیریم

راضیه لک افزود: شاید اماراتی ها بعدها با جلو آمدن سواحلشان ادعا کنند که وسایل اندازه گیری در گذشته برای تعیین مرزها دقیق نبوده است و ادعا مالکیت جزایر سه گانه ایران را داشته باشند بنابراین باید تمامی زوایا را در نظر بگیریم.

اقدامات اخیر امارات ها برخلاف رژیم حقوقی دریاها

وی با اشاره به ساخت جزایر مصنوعی توسط امارات در خلیج فارس، اضافه کرد: طبق حقوق بین المللی دریاها ایرادی ندارد که امارات با ساخت جزایر مصنوعی اقدام به جذب توریست و گردشگر کند اما اخیراً اماراتی ها در این جزایر آپارتمان مسکونی ساخته اند و برخی از واحدها به فروش رفته و افرادی نیز در این آپارتمان ها زندگی می کنند.

سرپرست مدیریت زمین شناسی دریایی مرکز پژوهش های کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: در حال حاضر شاید اقدامات امارات زیادی محسوس نباشد اما در دراز مدت این اقدامات خودش را نشان می دهد و اکنون امارات تمام مرزهای آبی خودش را با ساخت مجتمع های تفریحی و آپارتمان توسعه داده است که این امر بر خلاف رژیم حقوقی دریاها است.

احتمال ادعای امارات برای تغییر مرزهای سیاسی با ایران در آینده


وی با بیان اینکه مانیتورینگ سواحل امارات با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای بطوریکه تغییرات ریخت‌شناسی و رسوبات بخش‌های کم عمق ساحلی باید کاملاً مد نظر قرار گیرند، اضافه کرد: تاثیر این عوامل بر سواحل ایران می‌تواند باعث تغییر الگوی جریانات دریایی در جزایر قشم، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری و حتی تا حدودی جریانات ورودی و خروجی از تنگه هرمز شود همچنین باعث تغییرات جدی در اکوسیستم منطقه شده و تصور می‌گردد با گذشت زمان و رسوبگذاری بسیار سریعی که در اطراف جزایر صورت می‌گیرد، مرزهای کشور امارات آرام آرام در داخل خلیج فارس گسترش پیدا کرده و در آینده احتمال ادعای تغییر مرزهای سیاسی خود در راستای سیاست دریای سرزمینی را داشته باشد.

تصاحب جزایر سه گانه توسط امارات توهمی بیش نیست


استاد دانشگاه استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفتگو با خبرنگار شفاف با بیان اینکه تصاحب جزایر سه گانه توسط امارات توهم و خیالی بیش نیست، گفت: طبق مقررات بین المللی ساخت جزایر مصنوعی هیچ تاثیری در تعیین خط مرزی ندارد.

پیروز مجتهد زاده در مورد اینکه اماراتی ها با ساخت جزایر مصنوعی و به جلو آوردن سواحل خود خیال تصاحب جزایر سه گانه را دارند، افزود: در این زمینه در داخل و خارج از ایران کنفرانس، همایش و جلسات زیادی برگزار شد و از لحاظ علمی، کارشناسی و قانونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نتیجه آن این شد که ساخت جزایر مصنوعی در تعیین خط مرزی بی تاثیر است.

کارشناس امور بین الملل ادامه داد: با چنین کارهایی نمی توان خط مرزی را تغییر داد و جزایره مصنوعی که امارات اقدام به ساخت آن کرده است جنبه تفریحی دارد بنده هم به این جزایر سفر کرده ام خیلی هم خوش گذشت.

بیشتر کارهای اماراتی ها جنبه نمایشی دارد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیشتر کارهای اماراتی ها جنبه نمایشی دارد، اضافه کرد: برای این امر مقررات بین المللی تعیین شده است مگر دست اماراتی ها است که با ساخت جزایر مصنوعی بخواهند خیالاتی را در سرشان بپرورانند.

مجتهد زاده انتقاد کرد: متاسفانه برخی از کارشناسان ایرانی که هیچ اطلاعات و مهارتی درباره جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک ندارند، در این باره اظهار نظر می کنند و هشدار می دهند، باید به این افراد بگوییم به حرفه خودشان بپردازند و در این زمینه ها دخالت نکنند، این افراد فقط موضوع را پیچیده و گیج کننده خواهند کرد و بار دیگر باید تاکید کنم که در خصوص ساخت جزایر مصنوعی مقررات بین المللی داریم که به صراحت می گوید جزایر مصنوعی در تعیین مرز تاثیری ندارد.

بحرین هم 70 سال پیش جزایر مصنوعی ساخت اما هیچ کاری نتوانست انجام بدهد

استاد دانشگاه استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس تهران گفت: بحرین 70 سال پیش اقدام به ساخت جزایر مصنوعی کرد آیا در تعیین خط مرزی با ایران تاثیرگذار بوده است؟ این سئوالی است که من از برخی افراد دارم؟


منبع: شفاف
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
0
0
یکی از خواص عادی سازی روابط با امریکا این است که میتوانیم تودهنی محمکی به این بدو ها بزنیم. متعجبم که چرا و چگونه توانسته اند در ابوموسی پرچم بزنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین