|
|
امروز: پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با معاون وزیر فرهنگ جمهوری خلق چین برگسترش روابط فرهنگی در زمینه های مختلف تاکید کرد و گفت که با امضای تفاهم نامه جدید مرکز فرهنگی ایران و چین راه اندازی خواهد شد .
«علی جنتی » روز شنبه در دیدار «دونگ وی » معاون وزیر فرهنگ چین به روابط دیرینه ایران و چین اشاره کرد و گفت : از سال 1362 موافقت نامه های همکاری به امضا رسیده که بر اساس آن شش بار مبادلات فرهنگی صورت گرفته است .

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: خوشبختانه رفت و آمد مقامات دو کشور تا کنون ادامه داشته و هفته فرهنگی ایران و چین برگزار شده است .


 راه اندازی مراکز فرهنگی ایران و چین


وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به توافق امضای تفاهم نامه در خصوص تاسیس و راه اندازی مراکز فرهنگی میان دو کشور اشاره کرد که این تفاهم نامه امروز امضا می شود.

جنتی توضیح داد: بر اساس این تفاهم نامه علاوه بر اینکه تمامی تبادلات فرهنگی از طریق این مرکز صورت می گیرد بر این باوریم این مرکز به تعمیق و توسعه روابط فرهنگی دو کشور نیز کمک کند.


توسط روابط با کشورهای شرق آسیا در نگاه دولت

جنتی چین را کشور دوست دانست و گفت: خوشبختانه رابطه ما با چین از قدم الایام رابطه ای دوستانه بوده و دو کشور روند خوبی را در گسترش روابط داشته اند .ایران و چین سعی دارند فرهنگ بومی خود را تقویت کنند .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود : یکی از چالش های اصلی ایران و چین و کشورهای شرق آسیا نفوذ فرهنگ غرب و آمریکایی است. ایران و کشورهایی مانند چین به استقلال واحد خود می اندیشند و از دیر زمان مقابل اینگونه نفوذ فرهنگ غرب و آمریکا ایستاده اند.

جنتی گفت: گروه های دوستی ایران و چین و انجمن های دوستی دو کشور باید از ظرفیت های موجود برای تقویت روابط سیاسی و فرهنگی استفاده کنند .


معرفی بیشتر مشاهیر، ادیبان و شخصیت های دو کشور

جنتی به وجود شخصیت های بزرگ، مشاهیر ، نویسندگان دو کشور که میراث کشورها هستند اشاره کرد و گفت: ایران و چین باید برای معرفی و آشنایی دو ملت با این گونه شخصت ها بزرگداشت، همایش و ترجمه کتاب را در دستور کار خود قرار دهند.


آماده همکاری علمی و دانشگاهی هستیم


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به زمینه های همکاری علمی و دانشگاهی میان دو کشور اشاره کرد و گفت که با تقویت کرسی های زبان آموزی فارسی و چینی در دو کشور می توان به تقویت روابط علمی و دانشگاهی کمک کرد.



آماده همکاری رسانه ای هستیم

جنتی همچنین به اشتراکات فرهنگی ،سیاسی دو کشور در زمینه های رسانه ای اشاره کرد و توضیح داد: ما می توانیم برای مقابله با تسلط رسانه ای غرب با یکدیگر در زمینه رسانه ای نیز همکاری های خوبی داشته باشیم .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد که با توجه به فرهنگ و تمدن دیرینه و غنی دو کشور آماده هستیم که در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و معرفی آن به مردم دو کشور همکاری های نزدیکی داشته باشیم .

جنتی توضیح داد: در روابط کشورها آنچه مهم است اراده سیاسی رهبران کشورها برای تقویت روابط است که خوشبختانه این روابط در سه دهه گذشته میان ایران و چین وجود داشته و همواره رو به گسترش است.

معاون وزیر فرهنگ جمهوری چین نیز در این دیدار ضمن قدر دانی از فراهم سازی زمینه این دیدار به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه روابط ایران و چین روز به روز در زمینه های مختلف مستحکم تر و دو ملت به یکدیگر نزدیک می شوند .

«دونگ وی» افزود: ما نه تنها در زمینه اقتصاد روابط خوبی داریم باید در زمینه فرهنگ نیز هر روز به انجام مبادلات فرهنگی نزدیکتر شویم .

این مقام چینی ایران را دارای فرهنگ غنی و بزرگ در جهان عنوان کرد و گفت : ملت ما همواره دوستدار هر چه بیشتر آشنا شدن با فرهنگ ایران است .

معاون وزیر فرهنگ چین در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تعلق گرفتن جایزه نوبل ادبی به «مویان » - نویسنده چینی - گفت : در سال 2010 مویان جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد که برای کشور ما افتخار بزرگی به حساب می آمد .

به گفته وی، مویان یک نویسنده جهانی است و خوشحالیم که کتاب های او جایزه نوبل را از آن خود کرده است .

وی یادآورشد: او اکنون رییس مرکز پژوهش های ادبیات چین است.

این مسوول چینی ابراز امیدواری کرد که در آینده بتوانیم آثار این نویسنده را هر چه بیشتر به ایرانیان معرفی کنیم .
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ادیبان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
0
0
انوقت انها مسلمان میشند یا ما کمونیست میشیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین