»
کد خبر: ۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۸
نخستین دور مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 عصر چهارشنبه در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد.
در این مذاکرات که پشت درهای بسته برگزار شد، تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 متشکل از کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم به بررسی ابعاد جزئی و دقیق پیشنهادهای دو طرف پرداختند.

در این دور از مذاکرات که تا شامگاه چهارشنبه ادامه داشت، کارشناسان ایرانی از سه وزارتخانه ˈنفتˈ، ˈصنعت، معدن و تجارتˈ و ˈراه و شهرسازیˈ و همچنین ˈبانک مرکزیˈ و ˈسازمان انرژی اتمیˈ با کارشناسان گروه 1+5 به گفت وگو نشستند.

ریاست هیات کارشناسی ایران در مذاکره با گروه 1+5 را ˈحمید بعیدی نژادˈ مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین المللی وزارت امور خارجه بر عهده دارد و ریاست تیم کارشناسی 1+5 نیز بر عهده ˈاستفان کلمنتˈ دستیار ˈکاترین اشتونˈ گذاشته شده است.

قرار است فردا پنجشنبه دور دوم مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وین برگزار شود.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات 23 و 24 مهر ماه در ژنو سوییس توافق کردند تا پیش از آغاز دور بعدی مذاکراتشان در روزهای 16 و 17 آبان، کمیته های کارشناسی هسته ای، علمی و امور تحریم برای رفع اختلاف نظرها تشکیل شود و نتایج این گفت وگوها را در اختیار مذاکره کنندگان اصلی قرار دهند.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 دو هفته پیش در ژنو برگزار شد.

ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در این دور از مذاکرات، پیشنهاد جدید ایران با عنوان ˈپایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را روی میز گذاشت.

سپس مذاکرات دو روزه ایران و گروه 1+5 با مسوولیت ˈعباس عراقچیˈ معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه ایران و ˈهلگا اشمیدˈ معاون ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه یافت.

طرفین در این دو روز، چهار دور با یکدیگر گفت و گو کردند و در دور آخر مذاکرات، ظریف و اشتون به جمع مذاکره کنندگان پیوستند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس تیم مذاکره کننده گروه 1+5، این دور از مذاکرات را مثبت خواند و تاکید کرد که برای نخستین بار روی یک بیانیه مشترک توافق شد.

اشتون، همچنین با اشاره به طرح ارایه شده از سوی ایران در مذاکرات، تصریح کرد، کامل ترین طرح ایران را در ژنو دیدیم.

ظریف، نیز پس از پایان مذاکرات گفت: مذاکرات پرثمری را پشت سر گذاشتیم، امیدواریم این مذاکرات آغازی برای فاز جدید در روابط باشد تا بحران غیرضروری را خاتمه دهد و افق های جدیدی را باز کند.

عراقچی در پاسخ به این سووال که آیا در مذاکرات کارشناسی امروز و فردا در وین درباره گام های متقابل تصمیم گیری خواهد شد؟ گفته است: مذاکرات کارشناسی محل تصمیم گیری نیست، بلکه این مذاکرات برای توضیح و تبیین مواضع هر دوطرف در ادامه مذاکرات ژنو به طور عمیق تر و گسترده تر است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای تصریح کرد: تصمیم های مهم در مذاکرات 16 و 17 آبان در ژنو به بحث گذاشته خواهد شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین