|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۱
کد خبر: ۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
دولت دهم با ادغام حوزه تربیت بدنی و امور جوانان بدون توجه به نظر کارشناسان یک اشتباه راهبردی کرد به نحوی‌که دولت تدبیر و امید به‌رغم برخورداری از تیم کارشناسی اما به‌دلایل مصلحتی نتوانست این چالش را به یک فرصت برای نشاط و شادابی جامعه و جوانان تبدیل کند و به‌نظر می‌رسد اگر چنانچه در این فرصت محدود تدبیری اندیشیده نشود بعید نیست که طی روزهای آینده شرایط گذشته تکرار شود.
با عدم رای اعتماد دوباره مجلس به وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان، بار دیگر دو حوزه مهم اجتماعی و فرهنگی کشور که طی سال‌های گذشته یکی از نامناسب‌ترین شرایط مدیریت را گذرانده بودند به چالش کشیده شده است.

دولت دهم با ادغام حوزه تربیت بدنی و امور جوانان بدون توجه به نظر کارشناسان یک اشتباه راهبردی کرد به نحوی‌که دولت تدبیر و امید به‌رغم برخورداری از تیم کارشناسی اما به‌دلایل مصلحتی نتوانست این چالش را به یک فرصت برای نشاط و شادابی جامعه و جوانان تبدیل کند و به‌نظر می‌رسد اگر چنانچه در این فرصت محدود تدبیری اندیشیده نشود بعید نیست که طی روزهای آینده شرایط گذشته تکرار شود.

به همین منظور توجه به نکات زیر برای مدیریت این دو بخش مهم را ضروری می‌دانم:

1- مجموعه مطالعات و بررسی‌های حوزه جوانان و ورزش به‌ویژه با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی نشان می‌دهد که ادغام دو بخش تربیت بدنی و جوانان به‌دلایل عدیده‌ای امکان‌پذیر نیست و این رویکرد یا هر دو حوزه یا حداقل حوزه امور جوانان که نهادی نوپا برای توسعه، مدیریت و برنامه‌ریزی مسائل جوانان است قربانی بخش ورزش خواهند شد. در نتیجه با تکیه بر نظرات کارشناسی باید رویکردها مبتنی بر تفکیک امور جوانان و تربیت بدنی و ورزش از یکدیگر باشند.

2- چنانچه این فرض یعنی تفکیک پذیرفته شود مناسب آن است که به مقوله تربیت بدنی به عنوان یک حوزه مستقل و تخصصی نگاه شود تا زمینه برای هویت بخشی به این حوزه اساسی بهتر فراهم شود. در عین حال باید پذیرفت که مدیریت امور تربیت بدنی امری کاملا تخصصی، حرفه‌ای و نیازمند دانش و تجارب میدانی است. این استقلال هم به نفع ورزش کشور و در یک نگاه راهبردی زمینه‌ساز حرفه‌ای شدن مقوله امر ورزش و تربیت بدنی در کشور خواهدشد.

3- رویکرد شایسته‌سالاری اقتضا می‌کند که به مساله مدیریت ورزش در کشور با توجه به ظرفیت‌های فراوان منابع انسانی و افراد متخصص و متعهد در این حوزه از منظر حرفه‌ای نگریسته شود. بنابراین باید قبول کنیم بعد از سی‌واندی سال فراز و نشیب مدیریتی در کشور، رویکرد شایسته‌سالاری که خوشبختانه راهبرد دولت تدبیر و امید و اهتمام ویژه جناب آقای دکتر روحانی رئیس‌جمهور فهیم کشورمان است باید در مدیریت کشور از جمله حوزه ورزش و تربیت بدنی حاکم شود. این مهم با توجه به تعاملات گسترده حوزه ورزش با جهان خارج یکی دیگر از امتیازات دولت تدبیر و امید در گسترش تعاملات بین‌المللی و کاهش محدودیت‌ها و تحریم‌ها خواهد بود و قطعا دیپلماسی ورزشی تکمیل تلاش‌های موثر وزارت امورخارجه را به‌دنبال خواهد داشت.

 4- حوزه جوانان به‌ویژه در دولت تدبیر و امید به‌دلیل رویکردهای تحسین‌برانگیز، یک حوزه راهبردی است که نیازمند اهتمام وعنایت ویژه دولت با توجه به نوپا بودن نظام مدیریت و برنامه‌ریزی جوانان طی سال‌های اخیر از یک‌سو و جوان بودن جامعه ما و وجود بسیاری از چالش‌های اساسی در این حوزه از سوی دیگر است و شاید مهم‌تر از همه این موارد توجه به نقش برجسته جوانان در پیروزی انتخاباتی دکتر روحانی در 24خرداد و تمرکز بر مطالبات آنان اقتضا می‌کند که دولت یک نگاه بلندمدت به این حوزه داشته باشد و با تفکیک این بخش مهم راه را برای توسعه ظرفیت‌ها و مشارکت گسترده جوانان در نهادهای مدنی و مردم‌نهاد و ایجاد شور و نشاط بیشتر فراهم کند.

 5- براساس رویکردهای فوق تدبیر آن است که همزمان با انتخاب و معرفی فردی شایسته برای تصدی امور ورزش و معرفی آن به مجلس، نسبت به انتخاب فردی برای تصدی امور جوانان تحت عنوان معاون یا مشاور رئیس‌جمهور، اقدام شود تا زمینه تفکیک و تخصصی کردن این دو حوزه مهم نیز فراهم شود تا دولت بتواند ضمن به‌دست‌گیری ابتکار عمل، راه را برای ایجاد فرصت‌های جدید در جامعه و سازمان‌های مسئول و مرتبط فراهم کند. بدیهی است هماهنگی با مجلس محترم در این خصوص و جلب اعتماد کمیسیون ذیربط امری بدیهی و بلکه ضروری است.

 6- آنچه بیان شد حاصل کار کارشناسی کمیته‌های تخصصی ستاد دکتر روحانی (کمیته جوانان و کمیته ورزش) برای تشکیل کابینه بوده است. اما متاسفانه در مسیر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شرایطی فراهم شد که به‌رغم امیدهای ایجاد شده در روزهای نخست در این دو حوزه مهم، امروز عرصه ورزش و جوانان به حوزه‌‌ای حاشیه‌ای تبدیل شده است. پرواضح است چنانچه مشاوران محترم دکتر روحانی به نظرات کارشناسی کمیته‌های تخصصی عنایت بیشتری مبذول می‌داشتند امروز شرایط به‌گونه‌ای دیگر بود. امید است با توجه به درایت و هوشمندی رئیس‌جمهور و شایستگی همکارانش فرصت‌های جدیدی فراروی ورزش و امور جوانان فراهم شود.

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین