|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
»
کد خبر: ۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
واشنگتن تلاش می‌کند که کنفرانس بین المللی ژنو۲ برای حل بحران سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مسکو و واشنگتن بر سر غیر ممکن بودن گزینه نظامی برای حل بحران سوریه به توافق رسیدند.

روسیا الیوم گفت: کری در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در اندونزی گفت که آمریکا و روسیه به این توافق رسیدند که سناریوی نظامی برای حل بحران سوریه غیر ممکن و غیرقابل قبول است.

کری افزود که دو کشور بر سر غیرقابل قبول بودن رویکردهای تند و افراطی نیز به توافق رسیدند.
وی در این دیدار از طرف‌های روسی و سوری در مورد پایبند بودنشان به تعهداتشان برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن تلاش می‌کند که کنفرانس بین المللی ژنو۲ برای حل بحران سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

وی در ادامه گفت که به احتمال زیاد ژنو۲ در هفته دوم ماه نوامبر آینده برگزار می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تاریخ کنفرانس ژنو۲ گفت که تاریخ برگزاری این کنفرانس را «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل و «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه‌اش در امور سوریه تعیین می‌کنند.
کری از دیدار وی و لاورف با ابراهیمی خبر داد و عنوان کرد که دو طرف بر سر دیدار با ابراهیمی به توافق رسیده و از فرستاده سازمان ملل در امور سوریه خواسته‌اند که تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو۲ را در سریع‌ترین زمان ممکن مشخص کند.

لاوروف نیز در این دیدار گفت که دمشق به شکل خوبی با بازرسان بین المللی برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی خود همکاری می‌کند.

وی افزود که روسیه امیدوار است این همکاری در آینده نیز ادامه پیدا کند اگر چه هیچ نشانه‌ای مبنی بر همکاری نکردن و تغییر موضع دمشق در این زمینه وجود ندارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که ممکن است گروه‌های مسلح بخواهند فرایند همکاری سوریه با سازمان ملل را برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی‌اش با شکست مواجه کنند.

لاوروف اظهار امیدواری کرد که همه طرف‌ها و از جمله کشور‌های همسایه سوریه خواسته های شورای امنیت را برآورده کرده و اجازه ندهند که سلاح‌های شیمیایی به دست گروه‌های مسلح برسد و نیز اجازه ندهند از خاک خود برای انجام اقدامات تروریستی استفاده کنند.

وی تاکید کرد که روسیه امیدوار است کنفرانس ژنو۲ در اواسط نوامبر برگزار شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین