|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه موضوع مواد مخدر یک مساله جهانی است، گفت: مبارزه با این مساله در گرو همکاری های منطقه ای و جهانی است، بنابراین نباید از یک کشور توقع داشت تا این مشکل را برطرف کند.
،ˈ عبدالرضا رحمانی فضلی ˈ در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل افزود:ایران بواسطه همجواری با بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان (افغانستان) و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت موادمخدر متحمل هزینه های بسیار مادی و معنوی در راه مبارزه با مواد مخدر شده است.

وی به تشریح اقدامات کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر پرداخت و اظهار داشت : ایران علی رغم تحمل لطمات غیر قابل جبران جانی و خسارت مالی فراوان در این راه، سالانه بیش از 500 تن مواد مخدر کشف می کند.

رحمانی فضلی ادامه داد: همچنین ایران اقدامات پرهزینه ای مانند حفر کانال، خاکریز مرزی، سیم خاردار ، احداث دیوار بتنی و برجک ها در مرزهای شرقی، کنترل قاچاق شیشه به آسیای جنوب شرقی و ‏تمرکز اقدامات شدید مقابله ای در مرزها را ‏انجام داده است.

وزیر کشور تصریح کرد ایران با اتخاذ استراتژی متوازن، علاوه بر برنامه های مقابله ای در زمینه کاهش تقاضا و آسیب های ناشی از موادمخدر، برنامه های موثر با رویکرد اجتماعی را در دست اقدام دارد به نحوی که اکنون به عنوان الگویی موفق در منطقه نام برده می شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه ایران به همکاری سازمان ملل و نهادهای منطقه ای در امر مبارزه با مواد مخدر معتقد است، گفت: در این راستا همکاری های خوبی در زمینه ابتکار سه جانبه (ایران، افغانستان و پاکستان)، تاسیس مرکز برنامه ریزی مشترک JPC در تهران به منظور هدایت عملیات های همزمان و مشترک، مشارکت ایران در برنامه منطقه ای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، همکاری های تنگاتنگ با هیات بین المللی کنترل موادمخدر (INCB) در چارچوب کنوانسیون های بین المللی، بویژه در جلوگیری از انحراف پیش‏ساز و اقدامات مشترک در زمینه های مختلف مبارزه با اکو و طرح کلمبو انجام داده است.

وی از افزایش کشت و تولید موادمخدر در افغانستان اظهار نگرانی کرد و افزود: ایران آمادگی کمک برای کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان را دارد و باید کمک های بین المللی و جهانی برای نجات مردم افغانستان از این بلای خانمانسوز انجام شود، در عین حال جامعه جهانی نیز از سازمان ملل متحد انتظار ارائه راهکارهای مناسب عملی برای حل زیربنایی مشکل افغانستان را دارد.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به افزایش مواد روان گردان جدید (NPS) در جهان افزود: روند قانونی سازی برخی از موادمخدر در نقاط مختلف جهان و تاثیر آن بر وضعیت جدید تولید ، مصرف موادمخدر و روانگردان ها و حشیش در جهان بسیار نگران کننده است و باید تمهیداتی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: شما به عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل نقش موثری در تسریع ارائه کمک های فنی ، تجهیزاتی از سوی کشورهای مقصد و مجامع بین المللی به جمهوری اسلامی ایران، با رویکرد نجات جامعه بشری از پدیده شوم اعتیاد و فارغ از هرگونه مسائل سیاسی دارید و این بسیار حائز اهمیت است.

رحمانی فضلی در پایان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران آماده هر نوع همکاری و مشارکت با سازمان ملل متحد در جهت برنامه های تقویت سیاست های مبارزه با موادمخدر در سطح بین المللی را دارد.

اقدامات ایران در مبارزه با مواد مخدر بسیار قابل توجه است

ˈالیزابت هلن کلارک ˈ، معاون دبیرکل و مدیر اجرایی برنامه عمران (UNDP) نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان ملل از خساراتی که مواد مخدر افغانستان به ایران وارد می کند، مطلع است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون اقدامات چشم گیر و موثری در بخش های مقابله، درمان و پیشگیری از اعتیاد در این مبارزه انجام داده که این اقدامات بسیار قابل توجه است.

وی افزود: مشکل افغانستان با توجه به مشکلات ناامنی، جنگ و نبودن سواد به این سرعت قابل حل و فصل نیست ولی باید تلاش ها ادامه یابد.

کلارک اظهار داشت : ایران همکاری خوبی با دفتر UNODC دارد و امیدواریم این همکاری ها ادامه یابد، سازمان ملل آماده کمک در انتقال تجارب ایران در بخش های مختلف مبارزه به کشورهای دنیا دارد.

منبع: روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین