|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۷۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
وزیر بهداشت اضافه کرد: آنچه ما برای طرح تحول سلامت پیش رفته ایم؛ مقدمه است، می توانند در آینده بخشی از حلقه های این زنجیره را اجرا کنند، معتقدیم چندین دولت و مجلس باید بیاید، مسیر را گم نکند تا بتوان یک نظام سلامت پایدار ایجاد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرح تحول سلامت از مهمترین طرح هایی است که دولت با تاخیر 30 ساله در حوزه اجتماعی انجام می دهد، طرحی که بخشی از حقوق مردم و شعارهای انقلاب است.

 سید حسن قاضی زاده هاشمی روز جمعه دربیست ودومین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران خطاب به حاضرین اظهار داشت: «به روسای دانشگاه ها و مسئولان بخش های مختلف حوزه بهداشت کمک کنید، ما طرح های متعددی در حوزه آموزش و پژوهش بهداشت داریم که صرفا در زمینه درمان نیست».

وی با تاکید بر اینکه درمان بخشی از بهداشت است و اگر به موقع انجام نشود، عوارض متعددی در افراد ایجاد کند، افزود: اگر در یک کشوری که زیرساخت ها فراهم نشده و تمام بار درمان بر دوش بخش آموزش افتاده است، به درمان کمک کنیم، در واقع به آموزش در این حوزه یاری رسانده ایم .
وزیر بهداشت افزود: مشکلات مردم در حوزه سلامت بر کسی پوشیده نبود و نیست، بسیاری از دلسوزان مطالب بسیاری می گفتند اما گوش شنوایی وجود نداشت.

قاضی زاده گفت: «کسانی که کار تحول سلامت را در دست گرفتند از پشت میز دانشگاه نیامدند، اطلاعات و تجربه داشتند، با افراد مجرب مرتبط بودند و به عنوان افراد بین المللی به عنوان مشاور انتخاب شدند. طرحی طراحی شد، تحول ادعای بزرگی است، به زمان زیاد و عزم ملی نیاز دارد، می توان مشکلات مردم را به ویژه در پرداخت هزینه از جیب کاهش داد.

وی با اشاره به سنگ اندازی های برخی هنگام اجرای این طرح گفت: برخی دوستان خارج از جمع شما ، از روز نخست مخالفت کردهاند، حرفهایی می زنند که یا کسب رای کنند یا بیشتر دیده شوند و یا حداقل می توان گفت کم اطلاع هستند، حرف ها را تکرار می کردند که این طرح بی مقدمه است و به سرنوشت بقیه طرح ها مبتلا می شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول سلامت امکان بازگشت به گذشته ندارد، تصریح کرد: بخشی از حقوق مردم در این حوزه محقق شده است، سیاستمدارانی بوده اند که فکر می کردند، سلامت چه فایده ای دارد، هر چه هزینه کنیم یا دارو می شود و یا عده ای پا به سن گذاشته را نگه می داریم و اینکه در تولید نقشی ندارد، اما آن کسی که این حرف را زده اقتصاد دان نیست، چرا که امروز انسان سالم، محور توسعه است.

قاضی زاده با بیان اینکه ما جز معدود کشورها و جزو 35 - 36 کشور دنیا هستیم که بیشترین پرداخت در بهداشت و درمان از جیب مردم را شاهدیم، اظهار داشت: شرایط خوبی در این زمینه نداریم. طرحی که شروع شد به نظر من تاکنون خوب پیش رفته است که اگر از این طرح حمایت شود ادامه می یابد اما اگر مجلس یا دولت حمایت نکنند با شکست مواجه می شود.

قاضی زاده گفت: بخشی از آنچه که باید در طرح سلامت محقق شود در مرحله ای انجام شد، باید ادامه یابد ، این طرح در عین حال تبدیل به مطالبه مردم شده است، مردم اجرای این طرح را دیده اند، انتظار دارند و می خواهند که انجام شود به همین دلیل فکر می کنم راهی برای بازگشت نیست و هر دولت و مجلسی که بیاید باید طرح را ادامه دهد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: آنچه ما برای طرح تحول سلامت پیش رفته ایم؛ مقدمه است، می توانند در آینده بخشی از حلقه های این زنجیره را اجرا کنند، معتقدیم چندین دولت و مجلس باید بیاید، مسیر را گم نکند تا بتوان یک نظام سلامت پایدار ایجاد کرد.

وی گفت: برخی آقایان شبهه ای ایجاد می کنند که این طرح عجولانه آغاز شد و منابع آن درست پیش بینی نشده ، اکنون به دلیل تقاضاهای القایی، هزینه های بیمه ها بالا رفته و به همین دلیل بیمه ها عقب ماندگی دارند.

وی تصریح کرد: زمانی که ما طرح تحول سلامت را طراحی کردیم، در بحث مالی افرادی که سررشته دارند، ریاضیات و اقتصاد می دانند، هم خارج از وزارت بهداشت، هم داخل وزارت بهداشت و همچنین بیمه ها حضور داشتند و تمام اعتبارات و هزینه های مورد نیاز بررسی شد، امروز که بیش از یکسال و نیم از این طرح می گذرد، نسبت به آنچه که پیش بینی می کردیم هزینه هایمان کمتر است.

وزیر بهداشت گفت: اولا تامین اجتماعی از نظر اعتبارات هیچ کمبودی ندارد، ما هیچ هزینه ای را علاوه بر آنچه روز اول با دوستان در تامین اجتماعی توافق کردیم، تحمیل نکردیم و اگر تعهدات دستگاه های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی اجرا می شد یا شود، این سازمان مشکلی برای طرح تحول سلامت ندارد.

وی سپس با اشاره به اجرای طرح کتاب ارزش های نسبی توضیح داد: ما دیدیم همه بیمارستان ها تقریبا ورشکسته و دارای تراز منفی هستند، برای اینکه پرداخت هزینه درمان را از جیب مردم کم کنیم، این طرح اجرا شد، که نمونه های بسیار زیادی دارم از اینکه در حق مردم اجحاف می شد، فرد از شهرستان های دورافتاده به مرکز استان می آمد و ناچار بود هزینه هتل و مسافرخانه دهد و 10 برابر آنچه اکنون در کتاب ارزش های نسبی است برای عمل معمولی پرداخت کند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف دیگر این طرح این بود که بیمارستان ها از ورشکستگی نجات یابند. اگر این طرح دقیق اجرا شود و بیمه ها و دولت به تعهدات خود عمل کنند، تراز بیش از 80 درصد بیمارستان های مثبت شده است و می توانیم به سمت هیات امنایی کردن بیمارستان ها پیش رویم که به عنوان یک واحد اقتصادی کار کنند.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدا و همچنین هفته بسیج گفت: امیدوارم همه ما در مسیر آرمان عزیزانی که جانشان را تقدیم انقلاب کردند، از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین