کد خبر: ۷۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
فراکسیون رهروان ولایت که بیشتر اعضای ان را حامیان علی لاریجانی تشکیل می دهند و به نوعی رویکردی میانه رو دارند علی رغم آنکه اکثریت نمایندگان را در میان خود جای داده اند اما مدتی است که به نظر می رسد ناهماهنگی در انها مشاهده می شود
فراکسیون رهروان ولایت یعنی اکثریت مجلس نهم؛ مسلم است که وقتی فراکسیون با موضوعی موافق یا مخالف باشد تا حدود زیادی می توان این ارزیابی را داشت که خواسته مورد نظر محقق می شود. 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، فراکسیون رهروان ولایت که بیشتر اعضای ان را حامیان علی لاریجانی تشکیل می دهند و به نوعی رویکردی میانه رو دارند علی رغم آنکه اکثریت نمایندگان را در میان خود جای داده اند اما مدتی است که به نظر می رسد ناهماهنگی در انها مشاهده می شود ؛ ناهماهنگی که چندان به نفع وجهه این فراکسیون نیست و  اوج آن را می توان در استیضاح وزیر علوم  و تصویب برجام دانست.

در ماجرای برجام هرچند قاطبه اعضای رهروان یک موضع را داشتند اما به هر صورت افرادی هم به چشم می خوردند که بیشتر از آنکه ردای رهروان به تن داشته باشند، سنگ پایداری ها را به سینه می زنند و در آن مسیر حرکت می کنند. 

چرخش بدون راهنمای نقوی حسینی


سید حسن نقوی حسینی که با نطق های قرا در جریان استیضاح های وزرا بیشتر شناخته شد، کم کم از مواضع فراکسیون رهروان دور شد  و در جریان تصویب برجام مواضع متفاوت این نماینده با اعضای رهروان شکلی واضح تر به خود گرفت و علنا در نقطه مقابل آنها ایستاد.

زمانی که مجلس تصمیم گرفت تا کمیسیون ویژه، موضوع برجام را بررسی کند، نقوی حسینی از سوی فراکسیون رهروان ولایت وارد این کمیسیون و سخنگوی آن شد. 

در حالی که موضع رهروان تائید برجام بود، نماینده مردم ورامین دائما سخن از رد برجام به میان می آورد و حتی در میان معترضین و متحصنین که حضوری چند روزه مقابل مجلس داشتند به انها قول داد طرح رد برجام را به صحن بیاورد.

البته تنها موضع متفاوت نقوی حسینی به موضوع برجام ختم نشد چرا که وقتی محمد سرافراز رئیس صدا و سیما توسط فراکسیون رهروان به  بهارستان دعوت شد،برخلاف انتقادات نمایندگان ،  نقوی حسینی دفاعی تمام قد از او و رویکردش داشت به گونه ای که وقتی جلسه تمام شد پاسخ سرافراز را دندانشکن خواند. البته در این جلسه درگیری لفظی هم میان نقوی حسینی و نعمتی صورت می گیرد. 

رویکرد ضد فراکسیونی سید حسن نقوی حسینی موجب شد تا برخی این اعضای این فراکسیون به شدت نسبت به عضویت وی در این فراکسیون زاویه داشته باشند. 

اخراج نقوی حسینی از رهروان

فراکسیون رهروان ولایت به این نتیجه رسیده که سید حسین نقوی از جمله نمایندگانی است که به تشخیص خود عمل می کند و به نظریات فراکسیون اهمیتی قائل نیست؛ بنابراین، تصمیم به اخراج وی از این طیف گرفته اند.

صفر نعیمی رز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نقوی حسینی، عضو فراکسیون ولایت هستند؛ اما نظر به اینکه وی در هیچ یک از اقدامات و خواسته های فراکسیون اعضا را همراهی نکرده و همیشه با فراکسیون اختلاف نظر داشته است و همواره خلاف نظر جمعی عمل کرده، دوستان نظر داده اند که وی از عضویت فراکسیون کنار گذاشته شود.

این نماینده مجلس درباره قطعیت این موضوع نیز گفت: این عمل صد در صد انجام می شود و ایشان دیگر نمی تواند در فراکسیون رهروان باشد و نیز باید این را بداند و با اذعان به اینکه عامل به این موضوع بوده اند و نظریات فراکسیون را نا دیده گرفته است، بنابراین باید از فراکسیون کنارگیری کند.

سخنگوی فراکسیون رهروان گفت: نقوی حسینی آدم عاقل و منطقی است. وی بعد از اینکه از موضوع باخبر شد، قطعا از فراکسیون خارج می شود، ولی اگر این کار را نکند، فراکسیون در مورد وی تصمیم گیری کرده و این تصمیم قطعی است و ایشان را کنار خواهد گذاشت.

وی گفت: در جلسه بعد از سرکشی به حوزه ها این خبر به وی ابلاغ خواهد شود، البته بالای 50 درصد این احتمال وجود دارد که خودش کناره گیری کند.

پشت پرده اختلاف نقوی و رهروان

در رابطه با اختلافات موجود در فراکسیون رهروان ولایت، احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی به شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، گفت : به نظر می رسد در جریان بررسی برجام وقتی قرار شد چند نفر از فراکسیون رهروان و چند نفر از فراکسیون اصولگرایان و چند نفر از مستقلین به کمیسیون ویژه بروند آقای نقوی حسینی از سوی رهروان وارد این کمیسیون شد اما بر خلاف نظر فراکسیون رای به ریاست آقای زاکانی داده است. 

وی  ادامه داد : به نظر می رسد مواضع متفاوت نقوی حسینی در رابطه با برجام بوده است موجب شده تا تصمیماتی در باره او گرفته شود اما هنوز نقوی حسینی محاکمه نشده است. 

مسئله دیگری که اردستانی به آن اشاره کرد موضوع دلخوری نماینده ورامین از رهروان ولایت بود؛ او گفت: آقای نقوی حسینی زمانی که کاندید شد برای سخنگویی در کمیسیون امنیت ملی، فراکسیون رهروان  از وی حمایت نکردند و به آقای نوذر شفیعی رای دادند که این مسئله موجب دلزدگی آقای نقوی حسینی شد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان موضع متفاوت نقوی حسینی را نوعی تلافی تلقی کرد گفت : این موضوع می تواند نوعی دلزدگی باشد و به نوعی آقای حسینی دوست داشت سخنگویی اش ادامه می یافت.  به هر حال به نظر می رسد مشکل نقوی حسینی هم از این باب باشد. 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایلنا٬ با اعلام خبر موافقت لغو عضویت سیدحسین نقوی حسینی از فراکسیون رهروان ولایت اظهار داشت: در جریان تشکیل کمیسیون برجام،‌ آقای نقوی‌حسینی با رای فراکسیون رهروان در این کمیسیون حضور یافت و طبیعتاً‌ از ایشان انتظار می‌رفت بیش از این نظر اعضای فراکسیون رهروان را در کمیسیون برجام مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: به هر حال آقای نقوی‌حسینی بنابر تشخیص شخصی‌شان به‌گونه‌ای دیگر عمل کردند و پس از ادامه این رویکرد در جریان حضور رئیس سازمان صداوسیما در جلسه فراکسیون رهروان، این تصمیم اتخاذ گردید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین