|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۶۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶
این درحالی است که پیش از این ابراهیم کارخانه ای نیز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به وجود چنین طرحی اشاره می کند و تاکید می کند این طرح نمی تواند فراتر از برجام باشد و باید موضوعاتی را در بر گیرد که مورد وفاق 1+5 نیز باشد.
سخنگوی کمیسیون ویژه گفت : به این نتیجه رسیدیم که برجام در کمیسیون رد یا تایید نشود بلکه برجام در کمیسیون تایید مشروط شود.بعد از هفته ها بحث و گفت و گو بر سر چند و چون برجام ، بهارستانی ها در جریان جلسات کمیسیون ویژه به نتیجه ای مشخص نزدیک می شوند.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، دیروز 15 عضو کمیسیون ویِژه بعد از جلسه ای 5 ساعته طبق صحبت های سخنگوی کمیسیون برجام تصمیم به تایید توافق گرفتند، البته تائیدی که به صورت مشروط می باشد. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به 5 ساعت گفت و گو در زمینه رد یا تائید برجام گفت: بیانات مقام معظم رهبری و مصوبات مجلس به عنوان دو ملاک مهم در بررسی موضوع رد یا تایید برجام مورد توجه قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که برجام در کمیسیون رد یا تایید نشود، بلکه برجام در کمیسیون تایید مشروط شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون طرحی را در خصوص برجام آماده نمی کند، گفت: در بخش پایانی گزارش کمیسیون برجام پیشنهادات این کمیسیون مطرح خواهد شد که برجام رد یا تایید نمی شود بلکه در چارچوب هایی که تعیین می کنیم با آن موافقت مشروط خواهد شد و دولت باید در این چارچوب ها برجام را اجرا کند. 

اما و اگر برای تهیه گزارش

به هر صورت صحن علنی مجلس منتظر گزارشی است که قرار است از دل این کمسیون بیرون بیاید. در این راستا نقوی حسینی در صحبت های خود به روش تهیه گزارش نیزاشاره می کند او درخصوص روش تهیه گزارش کمیسیون برجام گفت: مقرر شد کمیته های سیاسی، امنیتی و دفاعی، اقتصادی، قضایی و حقوقی، فنی و تخصصی، هر کدام معایب و مزایای برجام را در بخش های تخصصی خود به صورت گزارشی تهیه کرده و به کمیسیون ارائه دهند.

کمیسیون نیز این گزارشات را جمع بندی کرده و در قالب سه بخش مقدمه، محتوا و پیشنهادات به صحن علنی مجلس ارائه خواهد کرد.سخنگوی کمیسیون ویِژه در خصوص زمان ارائه گزارش کمیسیون برجام به مجلس گفت: آماده کردن این گزارش کار سختی است و نیازمند کار شبانه روزی است. کمیته های کمیسیون چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه تشکیل جلسه خواهند داد و شنبه هفته آینده نیز کمیسیون جهت جمع بندی این گزارش ها تشکیل جلسه می دهد. وی تصریح کرد: تلاش کمیسیون این است که در جلسات علنی هفته آینده، گزارش خود را به صحن مجلس ارائه دهد، اما نمی توان گفت قطعاً هفته آینده این گزارش ارائه می شود.

در همین رابطه محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اظهار داشت هر زمان که گزارش کمیسیون برجام به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شود این گزارش به فاصله یک روز کاری در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

طرح دو فوریتی همراه با گزارش کمیسیون

وقتی نمایندگان در باب بررسی ها در کمیسیون ویژه مورد سوال قرار می گرفتند در اغلب اظهار نظرها به طرحی اشاره می کردند که وجود آن را محتمل می دانستند؛ اما گاه برای توضیح این طرح احتمالی به بیان جزئیاتی اشاره می کردند که نا خواسته این سوال  در ذهن نقش می بست چگونه وقتی وجود یک طرحی هنوز قطعی نشده ،جزئیات آن مشخص است.

 این مسئله در گفت وگوی روز گذشته محمد حسین فرهنگی با آنا بیشتر مشخص می شود وقتی بیان می کند : راه حل بررسی برجام در صحن مجلس این است که طرحی از سوی نمایندگان ارائه و پس از گزارش کمیسیون در صحن مجلس بررسی شود.

وی ادامه می دهد: این طرح به دنبال صدور مجوزی برای دولت است که در صورت انجام تعهدات طرف مقابل، موارد مربوط به تعهدات خودمان را اجازه اجرا می‌دهد.عضو هیئت رئیسه مجلس درباره وظایف دولت پس از تصویب این طرح احتمالی گفت: اگر این طرح به تصویب نهایی مجلس برسد، دولت هم اجازه پیدا می‌کند و هم موظف می‌شود که مطابق شرایط این طرح حرکت کند.

این درحالی است که پیش از این ابراهیم کارخانه ای نیز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به وجود چنین طرحی اشاره می کند و تاکید می کند این طرح نمی تواند فراتر از برجام باشد و باید موضوعاتی را در بر گیرد که مورد وفاق 1+5 نیز باشد.

این مسئله در هاله ای از ابهام باقی می ماند تا اینکه دیروز نقوی حسینی ابعاد آن را مشخص می کند. او در جمع خبرنگاران عنوان می کند : در گزارش پایانی پیشنهاد ارائه طرحی به مجلس داده می شود که چارچوب های اجرای برجام مشخص خواهد شد. عضو کمیسیون برجام ادامه داد: احتمالاً تهیه کنندگان طرح دو فوریتی تعیین چارچوب های اجرای برجام و اجازه مشروط نیز اعضای کمیسیون خواهند بود اما در قالب گزارش کمیسیون برجام این طرح ارائه نمی شود. 

تاکید بر برجام در طرح دو فوریتی

نکته ای که نباید از نظر دور داشت آن است که دولت لایحه ای تحت عنوان برجام به مجلس ارائه نکرد و کمیسیون ویژه تنها می تواند از جلسات برگزار شده گزارشی تهیه کند و بدین لحاظ تاثیر عمده ای بر این موضوع نداشته است .بر این اساس برای ارائه نقشی پررنگ تر باید طرحی را به امضا برساند و از طریق طرح آن را به رای بگذارد ؛از این رو نمایندگان دست به قلم شده اند و طرحی را در این راستا تدوین کردند که قرار است همراه با گزارش به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شود. موضوعی که در این طرح پیشنهادی به چشم می خورد آن است که به نوعی بیان دوباره آنچه که در برجام آمده است می باشد، یعنی موظف بودن دولت به رفتار متقابل.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین