|
|
امروز: جمعه ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱
کد خبر: ۶۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کارخانه ای ادامه داد: از آنجایی که این اظهاریه ها مربوط به کشورهای خاصی می باشد و مسلما تمایل ندارند که کشورهای دیگر در جریان برنامه های هسته ای خود قرار بگیرند، به این ترتیب مقرر شده است که به کمیسیون بدهند تا میزان عملیاتی شدن آن مورد بررسی قرار گیرد.
عضو کمیسیون برجام  با اشاره به آنچه در مورد اسناد محرمانه مطرح است، گفت : آقای صالحی بیان کرده است توافقاتی وجود دارد که می توان با توسل به آنها نیاز هسته ای را حل کرد.وی ادامه داد: معمولا کشورها اظهاریه ای به آژانس ارائه می کنند که جمهوری اسلامی ایران هم می خواهد اظهاریه ای 15 ساله ارائه کند.

ابراهیم کارخانه ای در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در رابطه با مسئله درخواست به منظور ارسال اسناد محرمانه به کمیسیون ویژه، گفت : اقای صالحی مسائلی را در رابطه با مسئله سانتریفیوژها مطرح کرده بودند و اشاراتی به محدودیت هایی داشتند که چنانچه این محدودیت ها وجود داشته باشد، مسئله صنعت هسته ای با بن بست مواجه می شود، به گونه ای که  بعد از پایان سال دهم تنها در سال 200 سانتریفیوژ  IR6 و یا IR8  می تواند تولید شود که  به هیچ عنوان نمی تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

وی ادامه داد : بعد از این اظهارات ،آقای صالحی به توافق های دیگر اشاره کردند، ایشان فرمودند مسائل دیگری هم در این رابطه وجود دارد که با توسل به آنها ما می توانیم به نیاز هسته ای خود برسیم؛ بر همین اساس آقای زاکانی نامه ای به آقای صالحی نوشتند تا این توافقات در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

کارخانه ای با رد این مسئله که منظور از رفع نیازهای با توسل به توافقات دیگر به معنای دور زدن برجام است گفت : آنچه صالحی مطرح کرد به این معنا است که از این بابت مشکلی وجود ندارد ،چرا که توافقی داریم که این مسئله را حل می کند و ما نیز در این راستا خواستیم مسائل شفاف شود. رئیس فراکسیون هسته ای مجلس افزود: البته گقته باشم وقتی صحبت از اسناد محرمانه به میان می آید به آن شکل نمی توان نام آن را  محرمانه گذاشت چرا که بسیاری از کشورها وقتی پروتکل الحاقی را می پذیرند اظهاریه ای هم به آژانس می دهند که جمهوری اسلامی ایران هم اظهاریه خود را به آژانس می دهد با این تفاوت  که این اظهاریه ها معمولا 10 ساله هست اما ایران می خواهد آن را 15 ساله ارائه کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که این اظهاریه ها مربوط به کشورهای خاصی می باشد و مسلما تمایل ندارند که کشورهای دیگر در جریان برنامه های هسته ای خود قرار بگیرند، به این ترتیب مقرر شده است که به کمیسیون بدهند تا میزان عملیاتی شدن آن  مورد بررسی قرار گیرد.

کارخانه ای افزود : مفاد برجام، حاکم بر تمام مواردی است که در قالب برنامه بلند مدت ارائه خواهد شد ؛این نیست که مثلا یک شخصی برنامه ای ارائه کند و این برنامه بتواند برجام را تغییر دهد، مگر آنکه آن برنامه  به گونه ای باشد که پیش از این 1+5 بر آن توافق کرده باشند که بتواند قابلیت تحت الشعاع قرار دادن برجام را داشته باشد؛ لذا ایران نمی تواند هر برنامه ای را که مایل بود به برجام اضافه کند.

البته  این مسئله بسیار تخصصی است ،چرا که  به نظر می رسد این برنامه بعد از محدودیت های زمانی که به وجود می آید مورد ملاک و ارزیابی قرار گیرد؛ مضاف بر آنکه باید بار دیگر با 1+5 کنترل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین