|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۲
»
کد خبر: ۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
يك خبرنگار كهنه كار آمريكايي گفت: من براي اولين بار طي ۳۵ سال اخير نسبت به آينده روابط تهران – واشنگتن محتاطانه خوشبين هستم.
تام فنتون خبرنگار سابق شبكه تلويزيوني سي بي اس آمريكا گفت: گفت و گوي تلفني هفته گذشته باراك اوباما رييس جمهوري آمريكا با حسن روحاني رييس جمهوري ايران و همچنين سخنراني هاي دو رييس جمهوري در مجمع عمومي سازمان ملل، تاييد علني تمايل دو كشور به پايان دشمني هاي ديرينه بود.

فنتون كه از خبرنگاران ارشد سي بي اس بود در سال ۲۰۰۴ ميلادي و پس از ۳۴ سال فعاليت خبري در گوشه و كنار جهان و از جمله ايران، بازنشسته شد و هم اكنون مقيم لندن است. وي اولين خبرنگار خارجي بود كه در اكتبر سال ۱۹۷۸ ميلادي و چند ماه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران با امام خميني (ره) در پاريس مصاحبه كرد.

وي در مورد تحولات اخير در روابط ايران و آمريكا، اظهارداشت: به نظر مي رسد شرايط سياسي و اقتصادي كنوني براي توافق ايران و آمريكا مناسب تر از هر زمان ديگري است و به همين دليل من اين بار خوشبين هستم.

فنتون اظهارداشت: در گذشته نيز تلاش هايي براي بهبود روابط دو كشور صورت گرفته بود ولي همه اين تلاش ها ناكام شدند، چون دو طرف يا حداقل يكي از طرف ها نيازي به همزيستي مسالمت آميز و آشتي نمي ديد.

اما امروز مردم و دولت آمريكا تمايلي براي مداخله نظامي بيشتر در خاورميانه ندارند. ايراني ها نيز از تحريم هاي سخت تحميل شده از سوي سازمان ملل، آمريكا و متحدان غربي اش رنج مي برند و به همين دليل به نظر مي رسد رهبران دو كشور به اين نتيجه رسيده اند كه زمان مذاكره فرارسيده است.

اين كارشناس آمريكايي در عين حال افزود: هنوز ديوار بي اعتمادي ميان دولت هاي ايران و آمريكا پا برجا است و از ميان برداشتن اين ديوار بلند نيازمند زمان است.

وي گفت: براي از بين بردن اين ديوار بي اعتمادي به چيزي بيشتر از بيانيه هاي دولت آمريكا مبني بر اينكه به دنبال تغيير نظام در ايران نيست و يا بيانيه هاي دولت ايران مبني بر اينكه به دنبال دستيابي به سلاح هاي هسته اي نمي باشد، نياز خواهد بود.

وي اظهارداشت: بسياري از كارشناسان غربي نيز معترفند كه ايران به دنبال دستيابي به سلاح اتمي نيست ولي مدعي اند ايران به دنبال توانايي و قابليت فني توليد چنين تسليحاتي است تا بتواند از آن در مذاكرات به عنوان اهرمي براي به رسميت شناخته شدن حقوق خود استفاده كند.
فنتون گفت: با وجود همه اين مسائل من به چشم انداز آينده روابط ايران و آمريكا خوشبين هستم و معتقدم كه دو كشور بتدريج ياد خواهند گرفت كه در راستاي منافع دوجانبه با هم كاركنند. من در عين حال در خوشبيني خود محتاط هستم چون موانع زيادي بر سر راه وجود دارد كه بايد بر آنها غلبه كنند.

وي توضيح داد: يكي از موانع مهم اين است كه مقامات ايران و آمريكا بايد بتوانند افكارعمومي خود را براي يك مصالحه آماده كنند. رسانه هاي دو كشور مي توانند پس از دهه ها بدگويي و اتهام زني به طرف مقابل، چهره اي متعادل و واقعي ارائه كنند.

وي افزود: سرنگون كردن دولت دكتر مصدق و بازگرداندن شاه به قدرت در ايران و تسخير سفارت آمريكا در تهران هرگز فراموش نخواهند شد، اما اميدوارم روزي فرابرسد كه رييسان جمهوري آمريكا و ايران بتوانند فراتر از يك مكالمه تلفني خصوصي، بطور علني دست يكديگر را به نشانه صلح بفشارند.

خبرنگار سابق شبكه سي بي اس در پاسخ به سوالي در مورد عصبانيت رژيم صهيونيستي از تحولات اخير اظهارداشت: دولت اسراييل برنامه هسته اي ايران را تهديدي براي حيات خود مي داند، اما به نظر من به تنهايي قدرت مقابله با ايران و به اصطلاح دفع اين تهديد را ندارد.
وي گفت: بدون ترديد اسراييل از همه نفوذ خود در واشنگتن براي شكل دهي و جهت دهي به سياست خاورميانه اي آمريكا استفاده خواهد كرد ولي در نهايت مجبور است در مقابل توافق گسترده تر آمريكا و ايران، سكوت كند، چون با اين توافق، ادعاي تهديد بمب اتمي ايران هم موضوعيت خود را از دست مي دهد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
0
0
گزارش جالبی بود . ممنون.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین