|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۶۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
نماینده مجلس هشتم همچنین اشاره کرد: بیشترین اختلافاتی که در کشور ما وجود دارد و دادگستری ها و دادگاه ها را پر کرده است اصرار بر همین اشتباهات است، چرا که در صورت تقصیر، هر انسانی به نفس خود آگاه است و می داند اشتباه کرده.
معاون امورتقنینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در رابطه با فرهنگ عذرخواهی مسئولین گفت: مسئولین معصوم نیستند و لذا در صورت اشتباه باید شجاعانه عذرخواهی کنند. وی همچنین بیان کرد: در گذشته با وجود اشتباهات بسیار مسئولین نه تنها عذرخواهی نکردند، بلکه طلبکار شدند و دولت خود را دولت پاکان نامیدند.

محمدرضا خباز در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید گفت : هیچ انسانی و نیز مجریان و مسئولین کشور معصوم نیستند و طبیعتا انسانی هم که معصوم نباشد، احتمال اشتباه و قصور در او می باشد. وی ادامه داد: مهم آن است که این اشتباه عمدی نباشد و در صورت بروز آن طبق دستور دین تا شب نرسیده توبه کند و از خداوند استغفار بطلبد که همه انها مسائل شخصی میان خود فرد و خداست؛ اما افرادی که در معرض محبوبیت هستند و از طرف مردم  کشور را نمایندگی می کنند اگر اشتباهی کردند باید از مردم عذر خواهی کنند .

 معاون پارلمانی رئیس جمهور بیان کرد : عذر خواهی آثار مثبت فراوانی دارد: اول آنکه باعث می‌شود فرد به لحاظ روحی به آرامشی دست یابد که آن برای اصلاح بسیار ارزشمند است، دوم آنکه این حرکت نشانی از روح بلند دارد و فردی که عذر خواهی می کند تکبر ندارد و خود را عقل کل نمی داند. بنابراین این مسئله نوعی بعد آموزش را نیز با خود به دنبال دارد؛به ویژه وقتی دولتمردان عذرخواهی می کنند این در جامعه ساری و جاری می شود و دیگر افراد هم در صورت اشتباه بر آن پا فشاری نمی کنند.

نماینده مجلس هشتم همچنین اشاره کرد:  بیشترین اختلافاتی که در کشور ما وجود دارد و دادگستری ها و دادگاه ها را پر کرده است اصرار بر همین اشتباهات است، چرا که در صورت تقصیر، هر انسانی به نفس خود آگاه است و می داند اشتباه کرده. بنابراین مهمترین نتیجه آن است که روحیه عذر خواهی و  مبارزه با تکبر در داخل جامعه پدیدار می شود که این امر در اصلاح جامعه بسیار مفید است.

خباز با اشاره به عملکرد دولت یازدهم و تلاش این دولت برای نهادینه کردن فرهنگ عذر خواهی گفت :  وقتی دومین فرد نظام یعنی رئیس قوه مجریه در زمان توزیع سبد کالا که زحماتی را برای مردم ایجاد کرد رسما از آنها عذر خواهی کرد و سپس حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات به دلیل اشتباهی که چندی پیش سهوا مرتکب شده بود از مردم عذر خواهی کرد، این امر می تواند گامی مثبت در راستای اشاعه چنین فرهنگ ارزشمندی ارزیابی شود.

 وی ادامه داد:  البته در کشورهای پیش رفته مسئله عذر خواهی موضوعی کاملا عادی است و مقامات اگر اشتباهی مرتکب شوند رسما عذر خواهی می کنند، اما در کشور ما چند سال از انقلاب می گذرد و برخی اشتباهاتی فاحش انجام دادند و نه تنها عذرخواهی نکردند بلکه طلبکار نیز شدند؛به همین جهت عذر خواهی ها برای مردم شیرین است در حالی که باید امری طبیعی باشد.

 محمدرضا خباز به دوران قبل اشاره کرد و گفت : متاسفانه پیش از این افراد در سیاست داخلی و خارجی اشتباهاتی کردند و در به جای آنکه در مقابل این اشتباهات عذرخواهی کنند دولت خود را دولت پاک نامیدند. وی تاکید کرد : از آن جایی که در کشور ما فرهنگ عذرخواهی کمی فراموش شده است این دو عذرخواهی از سوی مقامات کشور بسیار حائز اهمیت بوده است و این امر موجب می شود که مسئولین کمتر اشتباه کنند اما اگر اشتباه کردند با شجاعت مسئولیت عذرخواهی را بر دوش بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین