کد خبر: ۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
یک مقام مسئول در شرکت گاز از ثبت متدولوژي براي اجراي پروژه تحت مکانيسم توسعه پاک (CDM) پالایشگاه گاز قشم و سرخون در سازمان ملل خبر داد و اعلام کرد: با اجرای این طرح علاوه بر خاموش شدن مشعل‌های گازی قشم، سوختن بیش از ۱۴ میلیون مترمکعب گاز هم متوقف می‌شود.
برای نخستین بار طرح مکانيسم توسعه پاک (CDM)به منظور جمع آوری گازهای همراه و خاموش کردن مشعل‌های گاز در صنعت گاز ایران در سازمان ملل متحد به ثبت جهانی رسید.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه حدود ۱۴.۳ میلیون مترمکعب گاز در پالایشگاه سرخون و قشم و بدون کوچکترین استفاده می سوزد و منجر به افزایش تولید گازهای گلخانه ای می شود.

احمد زماني قراقوش درباره جزئیات ثبت این طرح گازی در سازمان ملل، گفت: این متدولوژي اولين و تنها متدولوژي CDM در خاورميانه بوده و به‌منظور جمع آوري گازهاي ارسالي به مشعل تعريف شده است.

مدیرعامل پالایشگاه گاز سرخون و قشم با اعلام اینکه اين متدولوژي كه در قالب پروژه پژوهشي توسط پژوهشگاه صنعت نفت و یک شرکت خصوصی توسعه داده شده است، تصریح کرد: ۱۰ شهريور ماه سالجاری به تاييد گروه متدولوژي‌هاي سازمان ملل رسيده و از آن براي ثبت پروژه جمع‌آوري گازهاي ارسالي به مشعل پالايشگاه گاز سرخون، تحت مکانيسم توسعه پاک پروتکل کيوتو استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح از سوختن ۱۴.۳ ميليون متر مکعب در سال گاز شيرين در مشعل پالايشگاه قشم جلوگيري می‌شود، اظهار داشت: علاوه بر این اجرای این پروژه منجر به دريافت سالانه ۴۸ هزار گواهي کربن از سازمان ملل متحد خواهد شد که اين موضوع علاوه بر مزیت‌های اقتصادي که منافع زيست محيطي به همراه دارد.

وی در تشریح مزیت‌های این طرح زیست محیطی توضیح داد: افزايش حجم توليد گاز، بهینه سازی و کاهش اتلاف انرژِی، جايگزيني گاز بازيافتي به جاي سوخت مايع در شبکه مصرف، کاهش آلودگي هاي زيست محيطي و دريافت سالانه ۴۸۰۰۰ گواهي کاهش انتشار دي اکسيد کربن از سازمان ملل متحد و فروش آن در بازارهاي جهاني از مزیت‌های این پروژه است.
منبع: مهر
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین