|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۵۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اقتصادي بودن احياي درياچه اروميه اظهار داشت: احياي اين درياچه، اكوتوريسم منطقه را هم فعال مي كند.
«معصومه ابتكار» روز دوشنبه در همايش گردشگري و اكوتوريسم آبي كه در سالن همايش هاي برج ميلاد و با حضور جمعي از فعالان طبيعت گردي و شوراياران برگزار شد، بر همكاري سازمان متبوعش با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي حفاظت از محيط زيست و منابع طبيعي تاكيد كرد.

معاون رييس جمهور گفت: پس از انتخابات ۲۴ خرداد و بويژه سخنراني رييس جمهوري در سازمان ملل فضاي بهتري در حوزه روابط بين الملل براي كشور فراهم شده است كه مي تواند دريچه نويني در گردشگري بگشايد.

وي به بازگشت «شيردال» به كشور اشاره كرد و گفت: اين اثر تاريخي يك ميراث طبيعي و تركيبي از شير و پرنده است و اهميت ميراث طبيعي در زندگي گذشتگان و پيوند ناگسستني ميراث فرهنگي و طبيعي را در ايران نشان مي دهد.

معاون رييس جمهور افزود: اين اثر نشان ميدهد كه گذشتگان شناخت كافي از طبيعت داشتند و نمادهاي فرهنگي خود را متاثر از طبيعت مي ساختند.

ابتكار با تاكيد بر اينكه مي توان با داشتن يك راهبرد درست براي حفاظت ميراث فرهنگي و محيط زيست از آن براي تعالي انسان ها استفاده كرد، بازگشت به دامن طبيعت را امري الهام بخش براي انسان ها توصيف كرد و افزود: جنگل ها و سواحل شمالي و جنوبي كشور مي تواند براي گردشگران داخلي و خارجي جذاب باشد و زمينه را براي تفريحات سالم فراهم كند به شرط آنكه زباله در طبيعت به جاي نگذارد.

وي با يادآوري وضعيت محيط زيست كشور گفت: واقعيت اين است كه وضعيت فعلي درياي خزر اصلا زيبنده گردشگري نيست و شرايط مناسبي در سواحل شمالي براي گردشگري نداريم.

ابتكار به مزيت هاي مناطق كويري ايران در حوزه گردشگري اشاره كرد و گفت: مي توان زيبايي شب را در كوير مشاهده كرد به شرطي كه فعاليت هاي معدني بي رويه در كوير اجازه بدهد.

رييس سازمان محيط زيست تاكيد كرد: فعاليت معدني بي رويه و فعاليت هاي معدني بدون مطالعات زيست محيطي، زيست گاه هاي طبيعي كشور را دچار دخل و تصرف هايي كرده است كه ديگر نمي توان از زيبايي هاي آن لذت برد.
ابتكار از پرنده نگري به عنوان يكي از شاخه هاي تخصصي طبيعت گردي در ايران نام برد و گفت: ايران به لحاظ تنوع گونه هاي پرندگان يكي از رده هاي مهم جهاني را در اختيار داردو پرنده نگري مي تواند زمينه خوبي براي گردشگري باشد به شرطي كه شكار بي رويه اجازه بدهد و آلودگي شهرهاي بزرگ امكان زيست پرندگان را بدهد.
وي به واقعيت هاي زيست محيطي كشور اشاره كرد و گفت: بايد سياست هاي خود را در گردشگري ميراثي و طبيعي با نگاه حفاظتي و توجه به محيط زيست تعريف كنيم.

معاون رييس جمهور بر لزوم رعايت استانداردهاي زيست محيطي در ارايه طرح هاي گردشگري تاكيد كردو گفت: حفظ محيط زيست بايد به خواست ملي تبديل شود زيرا رعايت استانداردهاي محيط زيست از الزامات اوليه است.

ابتكار در ادامه به آسيب پذيري طبيعت در مواجه به انسان ها اشاره كردو گفت: براي نمونه درياچه اروميه يكي از مناطق گردشگري بسيار زيباي ايران بود و پارك ملي درياچه اروميه سالانه پذيراي صدها هزار پرنده از جمله فلامينگو بود كه اين منطقه را به يكي از جاذبه هاي جهاني تبديل كرده بود.

رييس سازمان محيط زيست با بيان اينكه با وضعيت كنوني درياچه اروميه، ظرفيت هاي گردشگري آن هم از بين رفته است، گفت: اگر پارك ملي اروميه احيا شود، مي توان اين ظرفيت را بار ديگر ايجاد كرد.

به گفته ابتكار، توجه به ظرفيت هاي گردشگري درياچه اروميه مي تواند فعاليت هاي اقتصادي جوامع ميزبان در اين منطقه را تحت تاثير قرار دهد زيرا فعاليت هاي كشاورزي آنان از محل ۳۰ درصد حق آب درياچه اروميه سبب بروز اين مشكلات شده است.

وي تاكيد كرد: اگر درياچه اروميه احيا شود، فعاليت اكوتوريسم هم احيا مي شود و احياي آن كاملا اقتصادي است كه در اين صورت مي توان فعاليت هاي كشاورزي را نيز در يك برنامه زمان بندي اصلاح كرد.

رييس سازمان محيط زيست اظهار داشت: حفاظت از محيط زيست توجيه دارد و بايد با هزينه هاي سنگيني كه انجام مي دهيم درياچه اروميه و دهها تالاب كه در معرض آسيب هستند را احيا مي كنيم.

ابتكار شرايط آبي كشور را پرخطر و مديريت منابع آبي را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: اگر اين رويكرد در سرلوحه سياست هاي كشور قرار گيرد مي توان محيط زيست را حفظ كرد.
وي افزود: با توجه به چالش هاي موجود در بحث آب، تغييرات آب و هوايي و نيز كاهش بارش ها نيازمند حفاظت از آب داريم.

وي از رودخانه كارون به عنوان يكي ديگر از ظرفيت هاي اكوتوريسم آبي كشور ياد كرد و گفت: متاسفانه اين رودخانه با توجه به آلودگي ها به يك تهدديد تبديل شده است.

ابتكار تاكيد كرد: اگر راهبرد مشتركي در حوزه حفاظت از محيط زيست و ميراث طبيعي و تاريخي ترسيم كنيم مي توانيم دشواري هاي كنوني را پشت سر بگذاريم و آينده نويني ترسيم كنيم.

وي بر تقويت آيين نامه ها و تفاهم نامه هاي مشترك گذشته با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كه در دولت خاتمي تدوين شد، تاكيد كرد و گفت: بايد از توانمندي دو سازمان در جهت حفظ ميراث طبيعي و تاريخي بهره بگيريم.

ابتكار پيشنهاد كرد كه دو سازمان تفاهم نامه مشترك همكاري در همه زمينه ها تعريف و به امضا برسانند تا در جهت حفاظت از ميراث فرهنگي و طبيعي به كارگرفته شود.

همايش يك روزه گردشگري و اكوتوريسم آبي و تلاش براي حفاظت از آن در نوبت بعدازظهر با برگزاري كارگاه هاي آموزشي در برج ميلاد تهران ادامه مي يابد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین