|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
یک عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: بر ماست که در مقابل ورود واژگان غربی به زبان فارسی منفعل نباشیم و حداقل در زندگی روزمره سعی کنیم از واژه‌های فارسی استفاده کنیم.
علیرضا شوهانی اظهار کرد: ایران کشوری متمدن با غنای فرهنگی و دوهزارساله است و زبان فارسی یکی از جنبه‌های مدنیت ایران‌زمین است که وحدت و انسجام را در بین مردمان سرزمینی با زبان و گویش‌های مختلف به ارمغان آورده است.

او با بیان این‌که زبان شیرین فارسی که موجبات همبستگی و قدرت ایران‌زمین را در طول تاریخ به نمایش گذاشته است، قابلیت آموزش و ادا کردن در سطح جهان و ایران را دارد، گفت: معروفیت و شهرت ایران در جهان به دلیل پشتوانه‌ عظیم شاعران بنام و نام‌آور بوده و حتا دشمنان و قدرت‌های بزرگ به واسطه شاعران سخنور از عظمت و قدرت ایران صحبت کرده و در مقابلش سر تسلیم فرود آورده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام زبان فارسی را عامل هویت و ماندگاری ایران در طول تاریخ عنوان کرد و گفت: اغراق نیست اگر بگوییم این زبان بیش‌تر از زبان عربی به گسترش جهان اسلام کمک کرده و بر همه ما واجب است در مقابل ورود واژگان غربی به زبان فارسی منفعل نباشیم و در کنار فعالیت‌ها و معادل‌سازی فرهنگستان، در زندگی روزمره سعی کنیم از واژه‌های فارسی استفاده کنیم.

او با تأکید بر مطرح شدن زبان فارسی در سطح داخلی و بین‌المللی گفت: ضروری است در سطح بین‌المللی و با حضور استادان و صاحب‌نظران دست به تشکیل کرسی زبان فارسی زده و با ترجمه و نشر آثار ادبی به گسترش آن در جهان کمک شود.

دکتر شوهانی ادامه داد: زبان فارسی در انقلاب اسلامی ایران و تحکیم بعد فرهنگی آن نقش بسزایی داشته و اصالت خود را در رشادت‌ها و حماسه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس نیز به رخ کشیده و این نشان از قدمت و ماندگاری زبان شیرین فارسی از دوران کهن تاکنون دارد و براساس قدمت و ماندگاری زبان فارسی و شاعرانی نام‌آور، اقدامی زیبنده بود که این روز در تقویم ملی گنجانده شود تا موجب غنای بیش‌تر آن شود.

او در ادامه با اشاره به شهریار که روز شعر و ادب هم‌زمان با سالگرد درگذشت او نام‌گذاری شده است، گفت: شهریار به دو زبان ترکی و فارسی و در قالب‌های مختلف شعر فارسی مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی سروده‌های را به جامعه شعری ایران تقدیم کرده که از مهمترین و نام‌آورترین آنان می‌توان به منظومه «حیدربابایه سلام» که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌ شمار می‌رود، اشاره کرد که شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستای محل زندگی خویش یاد کرده که البته به دلیل زیبایی اثر به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه و منتشر شده است.

او افزود: شهریار یکی از شاعران خوش‌ذوق معاصر است که احساسات و عواطف اجتماع دوران خود را درک کرده و با سرودن بهترین غرلیات که شیفتگی‌اش را به حافظ نشان می‌دهد، به بیان مسائل جامعه می‌پردازد و غزل‌ "علی ای همای رحمت" شهریار ارادت این شاعر را نسبت به ائمه اطهار (ع) و بویژه علی‌ بن‌ ابی‌ طالب (ع) به‌خوبی نشان داده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین