|
|
امروز: شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
»
کد خبر: ۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۲
رئیس مجلس نمایندگان ترکیه گفت: این اتهام که ترکیه از یک گروه معارضین و جناح خاصی از معارضین و یا گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند درست نیست و ما همواره در راستای حل سیاسی مسائل تلاش کرده‌ایم.
جمی چیچک رئیس مجلس نمایندگان ترکیه در نشست خبری مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان با بیان اینکه بنده بنا به دعوت آقای دکتر لاریجانی به همراه عده‌ای از نمایندگان مجلس ترکیه سفر تاریخی را به ایران انجام داده‌ام گفت: از اینکه آقای لاریجانی مرا دعوت کرد سپاسگزارم و میزبانی خوبی برایم انجام شد.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و ترکیه، دوست و برادر هستند و روابط دو کشور بر همین پایه‌ها استوار است.

چیچک ادامه داد": ترکیه به عنوان کشور همسایه و برادر ایران هر روز دردصد است روابط خود را در ابعاد سیاسی و اقتصادی و دیگر مسائل با ایران توسعه دهد و قرار شد راهکارهای جدید برای توسعه روابط دو کشور پیدا کنیم. البته بنده و آقای لاریجانی هر از چند گاهی به صورت دوجانبه و یا در محافل بین‌المللی با یکدیگر مشورت می‌کنیم.

وی گفت: در همین رابطه امروز نیز ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه در خصوص جغرافیای بسیار پیچیده که در منطقه به وجود آمده بحث و بررسی هایی را انجام دادیم چرا که ما به عنوان دو کشوری هستیم که در منطقه در جریان مسائل قرار داریم و به تمام تلخی‌ها و شیرینی‌های آن آشنا هستیم و تمام مسائل را درک می‌کنیم.

رئیس مجلس نمایندگان ترکیه خاطرنشان کرد: ما از نزدیک شاهد جنایت‌هایی در منطقه بویژه اقدمات تروریست‌ها هستیم چرا که این اقدامات تاثیر ناخوشایندی در منطقه دارد.

چیچک تصریح کرد: سیاست خارجی ترکیه براین اساس استوار است که تمام مشکلات منطقه از طریق راه حل صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل و فصل شود. اما متاسفانه علی‌رغم این دیدگاه ترکیه تحولات و جنایاتی در منطقه روی داده که نه انسانی است و نه دینی و نه با دین سازگار است. و به وحشی‌ترین شکل ممکن روی می‌دهد. متاسفانه تمام طرف‌ها با اسم الله‌اکبر به طرف مقابل حمله کرده و یا جگر طرف مقابل را درمی‌آورند و یا حملات شیمیایی می‌کنند و خدا در پس اقدامات هیچ یک از این جریانهای تروریست نیست چرا که این اقدامات نه با اسلام سازگاری دارد و نه با انسانیت و ما اگر فقط ناظر باشیم شریک جرم محسوب می‌شویم. امروز این جنایات با ابعاد گسترده نیز همچنان ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه امیدواریم در اولین فرصت جنایات در منطقه متوقف و از خونریزی مردم مسلمان جلوگیری شود گفت: هر کسی در منطقه هر اقدامی که می‌تواند، باید انجام دهد تا از این جنایت‌ها جلوگیری شود و در این رابطه آرزوها و اهداف جمهوری اسلامی ایران و ترکیه یکی است.
رئیس مجلس نمایندگان ترکیه اظهار داشت: فردا نیز ملاقات‌هایی با مقامات عالی ایران خواهم داشت و این سفر بهترین فرصت برای تبادل نظر خواهد بود و از آقای لاریجانی تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیار من گذاشت. 
چیچک در ادامه با بیان اینکه پیچیده بودن مسائل و مشکلات منطقه را قبول داریم اظهار داشت: اولین گام ما باید این باشد که از پیچیده‌تر شدن مشکلات جلوگیری کینم و از اتفاقاتی که تاکنون بوده عبرت بگیریم. البته ما به عنوان کشور ترکیه مسئولیت خود را به کشورهایی که مسئول این اتفاقات هستند یادآوری کرده‌ایم و از این به بعد نیز هر کاری که برای توقف خشونت‌ها لازم باشد انجام می‌دهیم. 

وی ادامه داد: بایستی بهره‌برداری سیاسی از جهت‌های فرقه‌ای و مذهبی و یا اینکه از نژادهای خاصی بهره‌برداری کنیم دوری شود. و راهکارهای جمع و صلح‌آمیز در منطقه در نظر گرفته شود. در این رابطه ایران و ترکیه می‌توانند الگوی خوبی باشند و مجالس دو کشور در جهت برآورده کردن این اهداف موثر باشند. 

رئیس مجلس نمایندگان ترکیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا ترکیه حمایت‌های لجستیکی از معارضین دولت سوریه انجام می‌دهد و چگونه می‌توان گامهای عملی برای حل سیاسی مسائل سوریه برداشت گفت: من فکر می‌کنم که این خبرنگار پیش‌داوری می‌کند و به دولت ترکیه اتهام می‌زند که ما از یک گروه معارضین و جناح خاصی از معارضین و گروهک‌های تروریستی حمایت می‌کنیم در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و فکر می‌کنم این خبرنگار با طرح این سوال می‌خواهد که من تایید کنم دولت ترکیه از گروه‌های تروریستی حمایت کرده است و لذا این رسانه باید دیدگاه خود را اصلاح کند. در حالی که چنین چیزهایی اصلا وجود ندارد و ترکیه در راستای حل این مسائل تلاش می‌کند. 

در پایان نشست خبری مشترک میان روسای مجالس ایران و ترکیه ضیافت شامی توسط رئیس مجلس کشورمان برگزار شد که در این ضیافت هیئت‌های پارلمانی دو طرف حضور داشتند. 

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین