|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳
»
کد خبر: ۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با تاکید بر راهکار سیاسی طرح شش ماده‌ای را برای برون رفت از بحران کنونی به طرف‌های مختلف از جمله نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و وزرای خارجه مصر، سوریه، ترکیه و عربستان سعودی ارائه نموده است که تمرکز بر توقف خشونت و گفت‌وگوی ملی از مفاد اصلی آن می‌باشد و با تاکید بر ضرورت حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از مردم سوریه، پایبندی به گفت‌وگوی ملی بین حکومت و آحاد مردم را مناسب‌ترین راهکار در سوریه می‌داند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در مورد سوریه فرمودند: امریکایی‌ها در حالی ادعای مسائل انسانی را می‌کنند که در سابقه آن‌ها زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب، سکوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، کشتار مردم بی‌گناه افغانستان و پاکستان و عراق وجود دارد. ما معتقدیم امریکایی‌ها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند کرد.

٢-چاک هاگل، مارتین دمپسی و جان کری، وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه 11 شهریور 1392 با حضور در کمیته روابط خارجی سنای امریکا تلاش کردند سناتورهای امریکایی را متقاعد کنند که با حمله به سوریه موافقت نمایند. کری در بخشی از سخنان متناقض خود می‌گوید:
روشن است که در کنار آنچه ‏درباره قانون پاسخگویی سوریه و تهدید خاورمیانه وجود دارد، ما نمی‌توانیم خطر تسلیحات شیمیایی را در یک ‏نقطه خاص شکننده دنیا که سال‌ها در آن سرمایه گذاری‌های زیادی کرده‌ایم و منافع فراوانی داریم نادیده بگیریم. مجبور کردن اسد در تغییر محاسباتش در توانش همراه ‏با مصونیت می‌تواند موجب شود وی درک کند نمی‌تواند بدون پیامد، به مردم حمله شیمیایی یا ‏تیراندازی کند. جان کری پس از تهدید به حمله نظامی در گفتاری متناقض می‌گوید: می‌دانید این هدف اولیه رئیس‌جمهور امریکاست که به راه حلی براساس گفت‌وگو برسد و ‏ما طرف‌هایی را داریم که برای رسیدن به این هدف آمادگی دارند.
می توانم بگویم که برخی‌ها امیدوارند کنگره امریکا به این خواست محدود رئیس ‏جمهوری که به شما عرضه کرده است، رأی ندهند. ایران نیز همین امید را دارد عدم اقدام ما این ‏امکان را به آنان می‌دهد تا دست کم درخصوص نیات ما دچار سوء تفسیر شوند، حتی اگر این نیات ‏را به بوته محک نگذارند. حزب الله امیدوار است که دیدگاه انزواگرایانه پیروز باشد.

٣- اما چاک هاگل نیات امریکا را شفاف‌تر و اهداف امریکا در تضعیف محور مقاومت را با صراحت یک مقام نظامی تبیین می‌کند. وی اظهار می‌دارد: ما نباید اجازه دهیم ‏حزب الله یا هیچ گروه تروریستی دیگر که مصمم هستند به امریکا حمله کنند به این تسلیحات شیمیایی ‏دست یابند یا از آن استفاده کنند. وزارت دفاع امریکا گزینه نظامی را برای دستیابی به این اهداف آماده کرده است. ما معتقدیم می‌توانیم با اقدام ‏نظامی در دوره محدود به اهداف خود برسیم. ما همچنین با متحدان و شرکای ‏اصلی خود از جمله فرانسه، ترکیه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این راه همکاری می‌‏کنیم. ما از هزینه و خرابی جنگ بی‌اطلاع نیستیم.

٤- جمهوری اسلامی ایران از دسامبر گذشته با ارائه مستندات لازم مبنی بر انتقال گازهای کشنده شیمیایی و به‌ویژه گاز سارین از سوی گروه‌های تروریستی - از طریق یک کشور همسایه به داخل سوریه- از ایالات متحده امریکا خواست به وظیفه خود عمل کند و به جای حمایت آشکار از ارسال سلاح که عمدتاً به‌دست جبهه النصره و گروه‌های تکفیری می‌رسد، مانع از این‌گونه اقدام‌ها و به‌ویژه کاربرد سلاح شیمیایی گردد، اما امریکا در این خصوص به وظیفه بین‌المللی خود عمل نکرد و کاربرد سلاح شیمیایی از سوی تروریست‌ها را در منطقه خان العسل صرفاً نظاره کرد. اکنون همان جریانات تروریستی و تکفیری جنایت جدیدی را در منطقه غوطه شرقی دمشق مرتکب شده‌اند و امریکا در همراهی با این سناریوی ساختگی در تدارک حمله به سوریه برآمده است و با انکار واقعیت کاربرد سلاح از سوی تروریست‌ها و مخالفان، با خرسندی اعلام می‌کند که برخی کشورهای منطقه تمامی هزینه مالی جنگ را نیز خواهند پرداخت.

٥- جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از برخورد گزینشی با تحولات منطقه، همواره بر ضرورت اتخاذ راهکار سیاسی در قبال تحولات سوریه تاکید نموده است. یادآور می‌گردد که اتخاذ تصمیم در شروع حمله می‌تواند با امریکا باشد اما تحولات پس از ١١ سپتامبر و فهم ما از منطقه، مؤید این موضوع خطیر است که ابعاد جنگ محدود نخواهد ماند و در این صورت حامیان مالی جنگ نیز توان پرداخت تمامی هزینه‌های مالی و حیثیتی ورود امریکا به تونلی تاریک و بی‌انتها در سوریه را نخواهند داشت.

٦- امروز معارضه اصیل و واقعی در سوریه معتقد به گفت‌وگوی ملی هستند و تروریست‌ها و تکفیری‌ها در سوریه، حکومت، مردم و معارضه را همزمان هدف حملات مسلحانه و تروریستی خود قرار می‌دهند. متأسفانه گروه‌های مسلح بی‌مسئولیت با برخورداری از حمایت خارجی سرمایه‌های عظیم انسانی و زیرساخت‌های سوریه را هدف قرار داده و امنیت منطقه را به مخاطره انداخته‌اند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با تاکید بر راهکار سیاسی طرح شش ماده‌ای را برای برون رفت از بحران کنونی به طرف‌های مختلف از جمله نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و وزرای خارجه مصر، سوریه، ترکیه و عربستان سعودی ارائه نموده است که تمرکز بر توقف خشونت و گفت‌وگوی ملی از مفاد اصلی آن می‌باشد و با تاکید بر ضرورت حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از مردم سوریه، پایبندی به گفت‌وگوی ملی بین حکومت و آحاد مردم را مناسب‌ترین راهکار در سوریه می‌داند.

٧- بر این اساس با در نظر گرفتن راهکارهای مطرح شده منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله طرح نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و طرح ٩ ماده‌ای اخیر نخست‌وزیر عراق تمرکز بر اصول ذیل را بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهیم:
١- احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت سوریه بر مبنای حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل
٢- ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون مداخله نظامی خارجی
٣- اقدام عملی برای توقف خشونت‌ها و از جمله ضرورت کنترل مرزها از سوی همسایگان
٤- توقف هر گونه حمایت مالی و نظامی و آموزشی از گروه‌های تروریستی و مسلح
٥- آغاز گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان دولت، معارضه و نمایندگان واقعی آحاد مردم بر مبنای توافق کلی ژنو و اقدام عملی در مسیر اتخاذ روش‌های دموکراتیک و انتخاباتی با نظارت سازمان ملل متحد
٦- ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم سوریه.
* معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه

منبع: شبکه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین