|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۸
»
کد خبر: ۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳
جعفر توفيقي، سرپرست وزارت علوم گفت :به دنبال حاشيه نيستم پيگير مطالباتم
در فاصله كوتاهي كه منتظر شروع گفت وگو هستيم، چند دقيقه يي با مراجعه كنندگان اين روزهاي وزارت علوم هم صحبت مي شويم. يك دانشجوي دكترا كه پيگير وضعيت استخدامي اش در دانشگاه است، يك عضو هيات علمي كه براي ملاقات با سرپرست وزارت علوم و پيگيري مشكلش آمده و... تعداد دانشجويان و استاداني كه از زمان حضور سرپرست جديد روزانه به وزارت علوم مراجعه مي كنند، كم نيست. دانشجويان ستاره دار و تعليقي كه طي سال هاي گذشته از تحصيل بازمانده اند، با آمدن توفيقي به وزارت علوم اميدوار به ادامه تحصيل شده اند. جعفر توفيقي بخش زيادي از زمان حضورش در وزارتخانه را پيگير درخواست ها و نامه هاي دانشجويان و استاداني است كه هر يك به نحوي شكايت يا مطالبه يي دارند. شخصا اصرار دارد درخواست ها را ببيند و رسيدگي كند. پيگير حاشيه هاي سياسي نيست. به گفته خودش براي پاسخ به مطالبات دانشگاهيان به وزارت علوم آمده و موظف به بررسي وضعيت تك تك مراجعه كنندگان است. او با همان صبر و حوصله يي كه تا چندي پيش و در هشت سال دوري از وزارت علوم داشت در اتاق كارش در طبقه ششم دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه تربيت مدرس پاسخگوي ما بود، اين بار در طبقه شانزدهم وزارت علوم، با وجود تذكر مدام مسوول روابط عمومي درباره فشردگي برنامه ها، به همه سوالات ما حتي كوتاه پاسخ مي دهد.

    
  چرا وزارت علوم تا اين حد سياسي شده است؟

شخصا اين نگاه سياسي به وزارت علوم را تاييد نمي كنم: به اين معنا كه انتظار دارم اين نگاه حاكم نباشد. چرا كه معتقدم نگاه به دانشگاه ها بايد علمي و كارشناسي باشد. از همين رو چه در دوره قبلي مسووليتم و چه در دوره جديد شديدا از اينكه رفتار در دانشگاه ها و نگاه به وزارت علوم، سياسي باشد، پرهيز داشتم. در يك ماهه اخير هم تمام تلاشم را كردم تا نگاه هاي سياسي را كاهش دهم و به هيچ وجه موضوعات و حاشيه هاي سياسي پيرامون وزارت علوم را دنباله دار نكنم. به عنوان نمونه در اين يك ماه من به هيچ وجه اظهارنظر سياسي نكردم و با برخوردهاي سياسي بيرون برخوردي نكردم و صرفا به بحث هاي علمي و كارشناسي پرداختم. بنابراين مي خواهم از همه عزيزان در بيرون از وزارت علوم هم خواهش كنم به اين برخورد هاي سياسي دامن نزنند و اجازه دهند دانشگاه ها به نقش اصلي خودشان كه توسعه علم و فناوري است، اهتمام ورزند. دليل مثبت توجه اين روزها به وزرات علوم هم اين است كه وزارت علوم با چهار و نيم ميليون دانشجو روز به روز از جايگاه رفيع تري در نظام توسعه كشور برخوردار مي شود.
    
 فكر نمي كنيد اگر تغيير رييس دانشگاه علامه و صنعتي اصفهان را به بعد از جلسه راي اعتماد موكول مي كرديد، به خيلي از حاشيه ها پيرامون وزارت علوم دامن زده نمي شد و كار شما در مجلس براي گرفتن راي اعتماد راحت تر بود؟


 در هيچ دوره يي بعد از انقلاب يك چنين رويكردي مرسوم نبوده كه سرپرست وزارتخانه يي كار را تعطيل كند و منتظر راي اعتماد مجلس باشد. بعد از انقلاب ده ها مورد پيش آمد كه وزارتخانه ها سرپرست داشتند و كار خودشان را انجام دادند. طبق قانون، سرپرست وزارتخانه اختيارات وزير را دارد. مي خواهم بگويم اين تصميم من نبوده و جديد نيست. منتها برخوردي كه در اين دوره با اين تصميمات در وزارت علوم مي شود، جديد است و انتظاري كه از سرپرست وزارت علوم دارند براي نخستين بار است. 35 سال از انقلاب مي گذرد و ده ها مورد اتفاق افتاده كه وزارتخانه ها سرپرست داشتند و مثل يك وزير كارشان را انجام داده اند.
    
 اقدام شما در تغيير روساي دو دانشگاه واكنش هاي زيادي را در پي داشت و حتي بعضي از نمايندگان طرح دو فوريتي درباره محدود كردن اختيارات سرپرستان وزارتخانه ها را به مجلس بردند. فكر نمي كنيد اقدامات شما در دوران سرپرستي اين واكنش ها را ايجاد كرد؟

 شما ديديد كه وقتي طرح دوفوريتي درباره محدود كردن اختيارات سرپرست وزارتخانه ها به مجلس رفت، مجلس تصويب نكرد. اين نشان مي دهد تصميم و رفتارهاي مديريتي بنده غلط نبوده است. اگر اين طور بود مجلس به طرح دو فوريتي راي مي داد. بنابراين مي خواهم بگويم اين يك مطالبه از بيرون و يك واقعيت قانوني است. درباره اينكه مي گوييد تصميمات من حاشيه ساز بوده من فكر مي كنم ديگران حاشيه ها پيرامون وزارت علوم را ساختند، تصميمات من نبوده كه باعث حاشيه شده است. اتفاقا تصميمات در اين مدت خيلي هم آرامش بخش بوده است.
    
  اما بالاخره اقدامات شما هم شايبه سياسي كاري را براي مخالفان تان ايجاد كرد و حاشيه ساز بود؟


شما مي توانيد به دو دانشگاهي كه تغييرات مديريتي رخ داد، مراجعه كنيد و ببينيد اين حاشيه يي كه از آن صحبت مي شود را چه كسي ساخته است آيا اين تعويض ها حاشيه ساخت يا تعويض ها حاشيه ها را از بين برد يا اين ديگران هستند كه دارند تلاش مي كنند حاشيه سازي كنند. در يك ماه گذشته تنها دو تغيير در روساي دانشگاه از بين چند صد دانشگاهي كه داشتيم، اتفاق افتاد. من تصورم اين است كه اين تصميمات حاشيه‎ ساز نبوده و حاشيه ها را ديگران دارند مي سازند. بنده هم بنا ندارم اصلابه اين حاشيه ها پاسخ دهم. بنده طبق قانون وظيفه دارم آنچه را كه بعد از مشورت، نظرسنجي و تبادل نظر تصميم گيري شده، انجام دهم. اگر ما بخواهيم طبق نظر برخي از دوستان عمل كنيم، اساسا نبايد هيچ تصميمي بگيريم. شما فرض كنيد تغيير روساي دانشگاه ها را متوقف كرديم، بقيه كارها را چه كار كنيم. بحث بورس را متوقف كرديم، جذب هيات علمي را چه كار كنيم. اگر به اين شكل بايد باشد كه ديگر سرپرست معنا ندارد و بايد بگوييم وزارتخانه سه ماه تعطيل باشد تا راي اعتماد بگيريم. مي خواهم بگويم حد توقف اين تصميمات از نظر دوستان كجاست. آيا نظر اين است كه سرپرست، وزير و رييس عوض نكند، پس معاون و مدير را چه كند، اگر يك رييسي استعفا داد چه كار كند. اگر در يك دانشگاهي تشنج بود چه كار كند. من تعهد جديد يك بورس را براي چند هفته خواستم متوقف كنم همين آقايان گفتند چرا متوقف كنيم و اعتراض كردند. در حالي كه از اين تصميم بايد حمايت مي كردند. در نهايت من تصورم اين است كه تصميمات بسيار محدودي كه در اين يك ماه گرفته شده، كاملاآرامش بخش بوده و هيچ حاشيه يي نداشته و اين حاشيه را ديگران درست مي كنند.
    
يعني شما معتقد نيستيد كه اگر تغييرات مديريتي دانشگاه ها به بعد از جلسه راي اعتماد به مجلس موكول مي شد، به نفع خود شما براي گرفتن راي اعتماد بود؟

قطعا بهتر نبود. چون برخلاف تصور برخي از دوستان انعكاس اين تصميمات هم در جامعه دانشگاهي و هم در جامعه بسيار مثبت بود. از طرف ديگر بلاخره ما در دولت آقاي دكتر روحاني داريم كار مي كنيم، ايشان شعارهايي داشتند، قول هايي دادند و بايد به مطالبات دانشگاهيان پاسخ دهند. دانشگاهيان و مردم از ايشان مطالبات وسيعي داشتند. نمي شود سه ماه وزارتخانه را تعطيل كرد كه اتفاقي بيفتد. ضمن اينكه در بين بسياري از نماينده هاي مجلس دو مورد تغيير روساي دانشگاه ها انعكاس مناسبي داشت. بسياري از نماينده ها، از اين تصميمات حمايت كردند. بنابراين من چنين تصوري ندارم كه اگر اين تصميمات گرفته نمي شد، بهتر بود يا نبايد به دليل بعضي از حاشيه ها گرفته مي شد.
    
اما به نظر مي رسد، نوعي مدير دوران گذار هستيد تا وزير آينده با چالش هاي كمتري رو به رو باشد؟

اينكه مدير دوران گذار هستم را قبول ندارم. با اين وجود تصميم نهايتا با رييس جمهور محترم است. من با اين نيت اينجا كار نمي كنم كه موقتي باشم. من با اين نيت كار مي كنم كه به
مجلس معرفي مي شوم و بر آن اساس دارم برنامه ريزي مي كنم. يعني به عنوان يك مدير به صورت بلندمدت برنامه ريزي مي كنم. اما قطعا تصميم نهايي با رييس جمهور است و تصميم نهايي راي هم با مجلس است. من اينها را نفي نمي كنم. هر تصميمي هم گرفته شود، هم تصميم رييس جمهور و هم تصميم مجلس محترم است. اما من قانونا موظفم در مدتي كه حضور دارم نگاهم به مسائل بلندمدت باشد.
    
 در حال حاضر پر رنگ ترين دستاويز مخالفان شما، ويديويي است كه در آن شما بعد از انتخابات 88 در دانشگاه تهران صحبت مي كنيد، توضيح شما در اين زمينه چيست؟

من چون اعتقاد به مديريت علمي و كارشناسي و پرهيز از بحث هاي سياسي دارم، در اين يك ماه اخير كه اين مسائل مطرح شد، به هيچ وجه پاسخ ندادم. چون فكر مي كنم وزارت علوم را از مسير اصلي اش باز مي دارد و دوباره فضا را سياسي مي كند، مقام معظم رهبري هم تاكيد كردند خدمت به مردم را گفتمان اصلي قرار دهيم و از اختلاف نظرهاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي پرهيز كنيم. لذا به هيچ وجه بنا ندارم تا قبل از معرفي به مجلس در اين زمينه صحبت كنم و بحثم را گذاشتم بعد از معرفي به مجلس به نمايندگاني كه در اين زمينه صحبتي دارند، توضيح دهم.
   
 آقاي سليمي نمين چندي پيش گفته اند شما به آقاي توكلي گفته ايد درباره فتنه اشتباه كرده ايد، اين موضوع را تاييد مي كنيد اساسا توضيحي در اين زمينه تاكنون داشته ايد؟
من راجع به اين موضوع تاكنون صحبتي نكرده ام و تا قبل از جلسه راي اعتماد هم بنا ندارم در اين زمينه به هيچ وجه با كسي صحبت كنم. چون اعتقاد دارم اين مسائل حاشيه يي است و صرفا هم بايد در مجلس مورد بحث قرار گيرد.
    
 اگر همين موانع حاشيه يي مشابه شرايطي كه براي آقاي ميلي منفرد پيش آمد، مانع ادامه كار شما در وزارت علوم از سوي مجلس شود؟

 بله محترم است. در هر صورت حق مجلس است.
    
 فكر مي كرديد با وجود داشتن چهره يي علمي تا اين حد حاشيه سياسي براي شما درست شود؟ هيچ پيگيري حقوقي و سياسي در اين زمينه نمي خواهيد داشته باشيد؟

 من 40 سال است در خدمت اين انقلاب هستم. از زمان دانشجويي و در مبارزات قبل از انقلاب و 35 سال هم بعد از انقلاب و از همان روز هاي اول در خدمت انقلاب و نظام بودم. در تمام مقاطع آموزش عالي مديريت هاي مختلف را تجربه كردم. خيلي جالب است بدانيد من رزومه سياسي به معني وابستگي به گروه ها و احزاب ندارم. در واقع روزمه سياسي من دفاع از نظام، ارزش هاي انقلاب، قانون اساسي، دانشگاه و كمك به نظام در فعاليت هاي مختلف علمي و دانشگاهي بوده است. من سابقه فعاليت سياسي به اين معنا كه دوستان فكر مي كنند من حزبي داشتم، عضو حزب سياسي بوده ام، سخنراني هاي سياسي داشته ام و... ندارم. اين صحبتي كه دوستان دارند و به نوار دانشگاه تهران اشاره مي كنند، تنها صحبت من است. شان نزول آن حضور و صحبت ها هم به موقع بايد توضيح داده شود. در انتخابات سال 92 من رييس ستاد دكتر عارف بودم و بيشترين نقش را در شكل گيري حماسه سياسي داشتم. يعني از اوايل سال 91 كه ما فعاليت هاي انتخاباتي مان را در ستاد دكتر عارف براي انتخابات خرداد 92 شروع كرديم، بيشتر تلاش مان را براي تهييج مردم و ضرورت و اهميت حضور در انتخابات كرديم. من واقعا ادعا مي كنم در شكل گيري حماسه سياسي در انتخابات 92 ما در ستاد دكتر عارف بيشترين نقش را داشتيم. رزومه سياسي من عمدتا برمي گردد به همين يك سال گذشته. درباره قضيه سال 88 هم من ترجيح مي دهم اگر فرصتي بود در مجلس صحبت كنم.
    
چه اتفاقي افتاد كه در روزهاي آخر معرفي وزرا به مجلس در حالي كه صحبت از معرفي شما بود، آقاي ميلي منفرد معرفي شدند؟

نظرات كارگروه ها از ابتدا قرار بود تنها نظرات مشورتي باشد. تصميم نهايي با رييس جمهور بود كه براساس سلايق احتمالانظرسنجي ها و ديدگاه هاي شان فرد مورد نظر را انتخاب كنند. كارگروه هم تنها پيشنهاد مي داد و درباره انتخاب نهايي نقشي نداشت. انتخاب آقاي ميلي منفرد جمع بندي و نظر رييس جمهور در آن زمان بود و بيشتر از اين اطلاعي ندارم.
    
طي روزهاي گذشته مسائلي هم پيرامون دانشگاه آزاد مطرح شده است. شما به عنوان عضو هيات امناي دانشگاه آزاد درباره تغيير رياست اين دانشگاه اقدامي داشته ايد؟ صورتجلسه يي امضا كرده ايد؟

 من قبلاهم اين موضوع را تكذيب كردم. اينكه صورتجلسه يي مبني بر عزل رييس دانشگاه ما امضا كرده باشيم، كذب محض است و بيشتر شايعه رسانه يي بود. من مجددا اين را تكذيب مي كنم. هيچ صورتجلسه يي را امضا نكردم. من در اين موضوع نقشي نداشتم. از طرفي چون تازه به وزارت علوم آمده ام، هنوز ارتباط زيادي با هيات امنا و جلسات ندارم. بحث رييس دانشگاه از اختيارات هيات امنا است. طبيعتا هر موقع تشخيص دهند پيگيري مي شود و من هم حضور پيدا مي كنم اما تا اين لحظه من چيزي مبني بر اين موضوع دريافت نكرده ام.
    
 فكر نمي كنيد مطرح شدن اين موضوع هم در اين زمان به نوعي در راستاي دامن زدن به حاشيه ها پيرامون شما تا قبل از حضور در مجلس و جلسه راي اعتماد است؟

من چون با حسن نيت با اين مسائل برخورد كردم چنين تعبيري نمي خواهم داشته باشم. صرفا يك خبر رسانه يي بوده كه چون فضاي سياسي كشور فعلامتوجه وزارت علوم است، اين طور گسترش پيدا كرده است.
    
چه گزارش هايي درباره دو دانشگاه علامه طباطبايي و صنعتي اصفهان به شما رسيد كه تغيير روساي اين دو دانشگاه را در اولويت قرار داديد و در دوران سرپرستي در اين زمينه اقدام كرديد؟

گزارش ها در هر صورت وجود داشت. هر كس مسووليت مديريت يك دانشگاه را دنبال مي كند، طبيعي است كه با موانع و چالش ها و محدوديت هايي روبه رو است. اينكه گزارش هايي راجع به كمبودها برسد، عادي است. درباره اين دو دانشگاه هم فقط نيست. چون دانشگاهيان هميشه يك نگاه انتقادي به بحث مديريت دارند. منتها واقعيت اين است كه من تا زماني كه اين گزارش ها دقيقا بررسي و مستند نشده است، قضاوت نمي كنم. الان هم به هيچ وجه نمي خواهم معترض مديريت اين دو دانشگاه شوم. هميشه مشي ام اين بوده كه از فعاليت هايي كه شده تقدير و تشكر كنم. از طرفي وقتي يك تغييري در يك دانشگاه انجام مي شود اين الزاما به اين معنا نيست كه مديريت هاي قبلي ضعيف بوده يا ضعيف عمل كرده اند. ما نگاه رو به جلو در اين زمينه داريم. در هر صورت يك مديري هشت سال زحمت كشيده و دانشگاه را در زمينه هايي جلو برده، حالانقاط ضعفي هم داشته است و شرايط ايجاد مي كند، فرد ديگري بيايد دانشگاه را جلو ببرد و نقاط ضعف را جبران كند. نگاه من به اين دو دانشگاه اين بوده است. از روساي قبلي اين دو دانشگاه هم تشكر كرده ام. همه ما هم نقطه ضعف داريم اين دو بزرگوار هم نقطه ضعف هايي دارند كه در جاي خود قابل بررسي است. اما رويكرد من در جابه جايي واقعا اين بوده كه اين دو بزرگوار چند سال زحمت كشيده اند الان متناسب با فضايي كه در كشور وجود دارد، ضرورت دارد افراد ديگري كار را ادامه دهند.
    
روساي اين دو دانشگاه بعد از بركناري گفته اند شما بدون توضيحي آنها را بركنار كرديد. مثلاآقاي شريعتي، رييس سابق دانشگاه علامه گفته از طريق پيامك روي منبر خبر بركناري اش را فهميده يا رييس سابق دانشگاه صنعتي اصفهان هم گفته شما بدون هيچ توضيحي بركنارش كرديد و تنها 30 ثانيه مكالمه تلفني داشتيد.
خوشبختانه يا متاسفانه اين موضوع را قبول نمي كنم. چون رييس محترم دانشگاه علامه را چهار بار دعوت كردم خودشان هم در صحبت هايشان بعدا اشاره كردند. من به دفعات از ايشان خواستم كه حضوري صحبت كنيم. منتها خودشان تشخيص شان اين بود كه ديگر ضرورتي ندارد. ما هم بعد از مشورت هاي زياد درباره ايشان تصميم گرفتيم. درباره دانشگاه صنعتي اصفهان هم تلفني صحبت كرديم از اين باب كه نمي خواستم مزاحم ايشان به دليل مسافت دور شوم. اما صحبت مان خيلي بيشتر از 30 ثانيه طول كشيد و پيام كامل رد و بدل شد. ايشان هم بعد از نظر من با بزرگواري فرمودند هر طور كه خودتان تصميم بگيريد. مكالمه كاملاعادي بود و حداقل از نظر من مشكلي نداشت.
    
 آقاي شريعتي بعد از بركناري در گفت وگويي با روزنامه «كيهان» علت اخراج يكسري از اساتيد دانشگاه را مسائل اخلاقي دانستند كه با واكنش دانشگاهيان رو به رو شد. نظر شما در اين زمينه چيست؟

 اين رفتار را نه در اين مورد و نه در هيچ مورد ديگري تاييد نمي كنم كه به حريم اعضاي هيات علمي دانشگاه ها خداي نكرده تجاوز و بدگويي شود. هميشه از دانشگاهيان دفاع كردم و اعتقاد دارم دانشگاهيان سرمايه هاي محترم و از سالم ترين و فرهيخته ترين اقشار جامعه هستند. بنابراين ما بايد در قضاوت هايمان در اين زمينه محتاط باشيم. ضمن اينكه اگر احيانا تخلفي صورت گرفته، جداگانه قابل بررسي است و به هيچ وجه نبايد اين تخلف را به كل جامعه دانشگاهي تعميم دهيم. من خودم به شدت از اين رفتارها پرهيز كردم و هميشه موضعم عزت و احترام و سپاسگزاري بوده است و تاييد نمي كنم ما قضاوتي داشته باشيم و به اعضاي هيات علمي دانشگاه بي احترامي كنيم. لذا تقاضا دارم اين اتفاق درباره دانشگاه علامه و دانشگاه هاي ديگر نيفتد.
    
فضاي دانشگاه صنعتي اصفهان در جلسه معارفه سرپرست جديد و توديع رييس قبلي را چطور ديديد؟

 خيلي باعث غرور و مباهات براي بنده بود كه دانشگاهيان صنعتي اصفهان اين گونه از اين تصميم استقبال كردند. خوشبختانه استقبال بسيار وسيعي از سوي دانشگاهيان و كاركنان و نمايندگان استان شده بود. فضاي با نشاط و شور و شوقي بود. ضمن احترامي كه به رييس قبلي دانشگاه داريم استقبال از اين اقدام بسيار گسترده بود. به ويژه از سرپرست جديد استقبال زيادي شد و همه اذعان داشتند ايشان يك آدم مكتبي و ارزشي و مديري با سابقه است و رويكرد منطبق با شرايط كشور دارند.
    
 شما در صحبت هايتان گفته ايد هويت واقعي دانشگاه، دانشجو و استاد را برمي گردانيد، مكانيسم شما براي اين قولي كه داديد، چيست؟


 هويت اصلي دانشگاه اين است كه به توسعه علم و فناوري بپردازد. اين توسعه و نقش امكان پذير نيست مگر در شرايطي كه ما در دانشگاه يك فضاي پر اميد و نشاط داشته باشيم و روحيه نقد، خردورزي و انديشه ورزي در دانشگاه حاكم شود. اين هويت دانشگاه است. دانشگاه بايد خودش باشد و با ساز و كارهاي انتقادي، چالشي، پرسشگري و خردورزي علم را جلو ببرد. از همين رو يك فضاي امني بايد در دانشگاه حاكم باشد. دانشگاه ها بايد با رعايت قوانين و مقررات يك فضاي امن براي خودشان داشته باشند. هويت دانشگاه بسيار به استقلال دانشگاه برمي گردد. استقلال و آزادي عملياتي كه دانشگاه خودشان در امور مربوطه از جمله در پذيرش دانشجو و جذب هيات علمي با مشاركت خود دانشگاهيان تصميم گيري كنند. دانشگاه بايد در اموري كه مي تواند بتواند خودش تصميم بگيرد. نبايد به گونه يي باشد كه نهادهاي بيروني براي دانشگاه تصميم بگيرند. دانشگاه بايد تصميم گير، پر تحرك و چابك باشد و اعضاي هيات علمي و دانشجويان واقعا احساس مشاركت در تصميمات دانشگاه بكنند. نه اينكه به تصميمات بيروني وابسته باشند. اين چيزي است كه مورد حمايت من است.
    
 در اين صورت سيستم متمركز جذب هيات علمي و پذيرش دانشجويان دكترا تغيير خواهد كرد؟
 با استناد به ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، دانشگاه ها در امور اداري، استخدامي، تشكيلاتي، مالي و برنامه ريزي صرفا تابع مصوبات هيات امناي خودشان هستند. ما بايد به سمتي برويم كه اين قانون عملياتي شود و اين مستلزم تغييراتي در بعضي رويه هاي موجود از جمله آيين نامه ها، جذب هيات علمي، پذيرش دانشجويان دكترا و... است. بايد برگرديم به قانون. هم قانون برنامه چهارم ماده 49 و هم قانون برنامه پنجم را در اين زمينه داريم كه از افتخارات دولت و مجلس است. برگشت به اين قانون استقلال عملياتي دانشگاه را تضمين مي كند و ما در چارچوب سياست هاي نظام بايد از اين اختيارات استفاده كنيم. به نظر من حتما بايد بازبيني شود و جاهايي كه مغاير قانون است، اصلاح شود.
    
با وجود قول هاي شما درباره متوقف شدن روند محروميت هاي سياسي دانشجويان از تحصيل يا همان ستاره دار شدن طي دو، سه روز گذشته از اعلام نتايج كنكور كارشناسي مواردي از نقص در پرونده و مشخص نبودن نتيجه كه همان معني ستاره دار شدن را مي دهد، در كارنامه يكسري از دانشجويان دنبال شده است، شما اطلاعي داريد؟

در آزمون كارشناسي ارشد و دكترا كه دو، سه هفته پيش نتايج آن اعلام شد، خوشبختانه تمهيداتي اتخاذ شد كه مورد محروم از تحصيل نداشته باشيم. در آزمون كارشناسي هم كه تازه اعلام شده به محض اينكه من گزارش ها را دريافت كنم، نهايت تلاشم را خواهم كرد كه مورد محروم از تحصيل نداشته باشيم.
    
شما از تشكيل كارگروهي براي بازگرداندن استادان صحبت كرديد. بفرماييد اساسا تعداد مراجعه كنندگان به وزارت علوم در اين مدت چه ميزان بوده است و مكانيسم اين كارگروه براي بازگرداندن استادان و دانشجوياني كه سال هاي پيش به دلايل سياسي از تحصيل محروم شدند، به چه شكل است؟

در اين زمينه كميته يي تشكيل شده كه به بازبيني شكايت ها و موارد محروميت از تحصيل، بازنشستگي يا شكايت كاركنان اختصاص دارد. آمار مراجعه كنندگان را به طور دقيق ندارم اما درخواست ها و مراجعات زياد بوده است. بناي ما اين است كه مطابق با آيين نامه ها و ضوابط و مقررات قوانين به تك تك اين تقاضاها رسيدگي شود. من اصرار دارم تمام اين تقاضاها را شخصا ببينم و بررسي كنم كه مورد چيست و با قوانين هيات امنا، ضوابط استخدامي يا ضوابط سازمان سنجش تطابق دهم. با اينكه حجم تقاضا زياد است اما چون قول دادم بازبيني كنم حتما خودم تقاضاها را مي بينم و سپس به كميته يي كه نمايندگان آموزش، پژوهش و حقوقي در آن حضور دارند، ارجاع داده مي شود. به دوستان هم سفارش كردم تقاضاها را با دقت پيگيري كنند كه حقي از كسي ضايع نشود. هر موردي كه خلاف قوانين و ضوابط باشد بازنگري مي شود.
   

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۶
0
3
انسان محترم و خوشفکری هستند ان شاالله که رای بیاورند
پاسخ ها
مجید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
حالم از هر چیز سیاسی بهم می خوره این پاسخهای سیاسی تو هم تهوع آوره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین