|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۹
کد خبر: ۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
مجموعه‌ای نفیس با عنوان «شکوه ایران باستان» در چهار جلد که نمایشی است از هنر و معماری دوران هخامنشی، در آمریکا چاپ شد.
این مجموعه حاصل 14 سال تلاش و پژوهش حمید نظری‌زاده برای معرفی تاریخ کهن ایران است که در چهار جلد و به تعداد محدود در آمریکا چاپ شده و بر اساس اعلام، تجدید چاپ هم نخواهد شد. این هم به خاطر آن است که خریدار کتاب اطمینان داشته باشد آنچه در دست دارد در گذر زمان بهای مالی و اعتبار فرهنگی بیشتری خواهد یافت.





این کتاب خواننده را همراه خود به دروازه‌های تخت جمشید می‌برد و در سایه سار ستون‌های بلند آن به تفرج فرا می‌خواند و در مقابل بار عام پادشاهان هخامنش می‌ایستاند. کتاب اول این مجموعه نگاهی به تاریخ، هنر و معماری امپراطوری هخامنشی با 192 تصویر از کاخ‌ها، نقش‌برجسته‌ها و اشیاء به جایمانده از آن زمان، سه پوستر پانوراما (به صورت تاشو) و بازسازی 11 بنا به صورت حجم‌نما (معماری کاغذ) در 166 صفحه است.

جلد دوم نیز با عنوان گواهان خاموش مجموعه‌ای شامل 26 تصویر رنگی و 25 نقش برجسته به صورت حجم‌نما از اشیاء و آثار هنری دوران هخامنشی را دربرگرفته که اختصاص به بازآفرینی سنگ و نگاره‌های تخت جمشید، بیستون، پاسارگارد به صورت برگ‌نگاره‌های برجسته دارد.

همچنین جلد سوم این کتاب شامل 36 تصویر رنگی، یک پوستر پانورما (تاشو) از کل پلکان آپادانا، 25 نقش برجسته به صورت حجم‌نما (معماری کاغذ)، یک پارچه، یک فرش پازریک که از موزه‌های سراسر جهان گردآوری شده است و جلد چهارم نیز سه بعدی، قابل تماشا با عینک مخصوص کتابی 74 صفحه‌ای با تصاویری سه بعدی از 69 اثر باستانی دوران امپراطوری هخامنشی که بیینده را به درون کاخ‌ها و بناهای دوران باستان می‌برد.

به خاطر نقش‌برجسته‌های کتاب و همچنین لوح زرین و تکنولوژی لیزر و سایر فن آوری‌های مدرن در چاپ این مجموعه، در حال حاضر چاپ مجدد آن در سایر کشورهای جهان ممکن نیست.

طرح و حجم‌نمای کاخ آپادانا برنده جایزه طلا برای بهترین استفاده از لیزر، طرح جام با سرِشیر برنده جایزه طلا به‌خاطر بهترین برجسته‌نگاری، کتاب گواهان خاموش جلد اول برنده جایزه زروق طلایی به خاطر به‌کارگیری شیوه‌های مختلف در یک مجموعه و کتاب امپراطوری ایران باستان در سال 2013 از انجمن صنعت چاپ آمریکا از طرف هیئت از جمله جوایزی است که این چهار جلد کتاب تا کنون به خود اختصاص داده‌اند.

منبع :خبرآنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین