|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۳۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
وي با اشاره به بخش تحول ساختاري در قوه قضائيه، گفت: همه ما بايد فهم مشترکي از تحولات داشته باشيم و همچنين بايد مسير و امکانات موجود براي تحول را بشناسيم.
رئيس قوه قضائيه گفت: افتضاح اخير در آمريکا و گزارش سنا مبني بر انجام شکنجه توسط سيا و دفاع فردي مانند ديک چني از اين امر يک هبوط اخلاقي است.

آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني طي سخناني در دانشگاه علوم قضايي ضمن تسليت اربعين حسيني به حضور چشمگير زائرين در کربلا اشاره کرد و گفت: پيام اين حضور اين است که اسلام و حب اهل بيت نيروي بي‌پاياني است که به مردم ما در مقابله با استکبار و نيروهاي سلطه‌طلب در همه جاي دنيا نيرو مي‌بخشد.

وي ادامه داد: اين امر به ويژه در مورد کارهاي نامعقول گروه‌هاي تکفيري که براي نابودي اسلام تلاش مي‌کنند روز به روز عقلانيت و منطق شيعه را آشکارتر مي‌کند.

رئيس قوه قضائيه اظهار کرد: دانشگاه علوم قضايي يک سير تکاملي داشته، اما آن طور که شايسته بوده است نتوانسته‌ايم خدمات لازم براي ارتقاي دانشگاه را انجام دهيم که البته عمده مشکلات در اين زمينه مباحث مالي بوده است، اما به هر حال مي‌توان با تلاش و کوشش وضع را بهتر کرد.

وي با اشاره به بخش تحول ساختاري در قوه قضائيه، گفت: همه ما بايد فهم مشترکي از تحولات داشته باشيم و همچنين بايد مسير و امکانات موجود براي تحول را بشناسيم.

وي گفت: تحول در قوه قضائيه در بسترهاي کاملاً متفاوتي از جمله در فهم و انديشه، ساختارها و مديريت‌هاي اجرايي مي‌تواند انجام گيرد و اگر ما همه امکانات را داشته باشيم، ولي تحول در برنامه نباشد از قافله عقب مي‌مانيم.آملي‌لاريجاني با اشاره به اهميت تحول اخلاقي، گفت: اخلاق در روزگار ما مساله‌اي اساسي است و در همه جا از جمله در قوه قضائيه، حوزه سياست و حوزه اجرا نقش اساسي دارد.

وي با بيان اين‌که در دنيايي که زياده‌خواهي از اوصاف بارز آن است يک سقوط و هبوط اخلاقي را احساس مي‌کنيم، گفت: افتضاح اخير در آمريکا و گزارش سنا مبني بر انجام شکنجه توسط سيا و دفاع فردي مانند ديک چني از اين امر يک هبوط اخلاقي است، البته ما از اين موارد از آمريکا زياد سراغ داريم. چنانچه در جريان حمله به عراق صدها هزار انسان را از بين بردند.

رئيس دستگاه قضا با اشاره به تبرئه شدن پليسي که يک سياه‌پوست را در خيابان مورد ضرب و شتم قرار داده بود، افزود: بر اساس آمار در آمريکا هر روز يک سياه‌پوست کشته مي‌شود. البته ممکن است برخي از اين موارد به موجب قانون مشکلي نداشته باشد اما اين چه دادگاهي است که آن پليس را تبرئه کرد؟

وي يادآور شد: ما بايد اخلاق را جدي بگيريم و بعثت پيامبر (ص) نيز براي مکارم اخلاق بوده است. اگر بدانيم حقيقت انسان چيست آن وقت براي ما مهم است که چگونه زندگي مي‌کنيم. انسان در يک مسير بي‌پايان در حال حرکت است و از عوالمي به عوالمي ديگر مي‌رود و اعمال انسان در اين عوالم حاضر هستند. اگر اين تصوير را بپذيريم آن وقت براي ما مهم است که چگونه زندگي مي‌کنيم.

آملي‌لاريجاني اظهار کرد: قاضي وقتي به اخلاق توجه کرد اخلاق در علم او نيز دخالت مي‌کند. اخلاق در شناخت عدالت هم موثر است. اخلاق در رأي عادلانه هم دخيل است و در رفتار قاضي با مراجعين نيز تأثير دارد.

وي گفت: يک بحث وجود دارد مبني بر اين‌که وقتي اهميت اخلاق را در همه ساحت‌ها قبول کرديم، نقش دولت‌ها و قوانين جزايي در رابطه با اخلاقيات چيست؟ مسأله اين است که آيا امور اخلاقي را مي‌توان از طريق قانون‌گذاري الزام‌آور کرد؟

وي با اشاره به طرح مباحثي در کشورهاي غربي از جمله انگليس درباره الزام‌آور بودن اخلاقيات، تصريح کرد: نگاه ما به انسان و به عالم تأثير بسيار مهمي در سرنوشت اين مباحث دارد. برخي ادعا کرده‌اند که بايد اضرار به غير را دليلي براي جعل قوانين قضايي بدانيم اما فراتر نه، البته اين يک نگاه دگماتيک است.

آملي لاريجاني افزود: اشکال اين است که بايد پرسيد اضرار به ديگران يعني چه؟ بايد گفت شما قتل و دزدي را اضرار مي‌دانيد اما آيا آسيب رساندن به روح اضرار نيست؟

وي با بيان اين‌که تعريف از انسان تأثير بسيار مهمي در اين مباحث دارد، گفت: حتي در چارچوب ليبراليسم که ادعا مي‌کند اضرار فقط معيار جعل قانون در اخلاقيات است، اگر نگاه ما ديني و معرفتي باشد ما در امور اخلاقي مي‌توانيم جعل مجازات داشته باشيم.

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین