|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۳۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
امرسون، مخبر ويژه سازمان ملل در امر حقوق بشر و ضدتروريسم گفت: علاوه بر آن تمامي ماموران سيا و ديگر مقام‌هاي آمريکايي که از شيوه غرق مصنوعي و ديگر تکنيک‌هاي شکنجه استفاده کرده‌اند بايد مورد پيگرد قرار گيرند
انتشار گزارشي از روش هاي مخوف افسران امنيتي سيا براي بازجويي واکنش هاي زيادي را برانگيخته است. انواع شکنجه هاي روحي و جسمي براي کسب اطلاعات محور گزارشي بود که روز گذشته کميته اطلاعات سناي آمريکا در 480 صفحه منتشر کرد. البته اين گزارش که روش هاي شکنجه جاسوسان و نيروهاي امنيتي ‘سيا’ را شرح مي‌دهد، تنها خلاصه اي از تحقيقات جامع تر و شش هزار صفحه اي است که تاکنون علني نشده است. با اين حال بازرس ويژه سازمان ملل خواستار پيگرد قانوني مقام‌هاي ارشد آمريکايي شد که مجوز انجام شکنجه‌ها را به عنوان بخشي از سياست امنيت ملي جورج بوش صادر کردند.

امرسون، مخبر ويژه سازمان ملل در امر حقوق بشر و ضدتروريسم گفت: علاوه بر آن تمامي ماموران سيا و ديگر مقام‌هاي آمريکايي که از شيوه غرق مصنوعي و ديگر تکنيک‌هاي شکنجه استفاده کرده‌اند بايد مورد پيگرد قرار گيرند.وي گفت: گزارش کميته اطلاعاتي سنا درباره روش‌هاي خشن سيا در زندان‌هاي مخفي‌اش نشان مي‌دهد که سياست واضح و آشکاري در سطوح عالي دولت بوش سازماندهي شده بود که اجازه جنايات سيستماتيک و نقض حقوق بشر بين‌المللي را داده است.امرسون تاکيد کرد: مسئولان اين توطئه جنايتکارانه بايد به دست عدالت سپرده شوند و براساس جناياتي که انجام داده‌اند مجازات شوند. اين حقيقت که مجوز انجام چنين سياستي از سوي مقام‌هاي عالي‌رتبه دولت آمريکا تاييد شده هيچ توجيهي ندارد. بلکه در واقع لزوم حسابرسي جنايي را دوچندان مي‌کند.به گفته امرسون براساس قوانين بين‌المللي مقام‌هاي کشوري که مجوز شکنجه را صادر کنند مشمول عفو نمي‌شوند و اين قانون تنها شامل عاملان نهايي نيست بلکه کساني را که محوز آن را صادر کرده و براي آن سازماندهي کردند را نيز شامل مي‌شود. در نتيجه دولت آمريکا قانونا مجبور است مسئولان اين شکنجه‌ها را به دست عدالت بسپارد.کنت راث، مديرکل سازمان ديده‌بان حقوق بشر نيز گفته است که اقدامات ماموران سيا جرم تلقي مي‌شود و به هيچ وجه قابل توجيه نيستند.او گفت: "در صورتي که اين حقيقت‌يابي سنا به پيگرد قضايي ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به عنوان يک گزينه بالقوه براي رئيس‌جمهوران باقي خواهد ماند.”

اعمال فشار به مظنونان ارتباط با القاعده

به گزارش منابع خبري گزارش کميته اطلاعاتي سناي آمريکا از روش‌هاي خشن بازجويي و اقداماتي که براي اعمال فشار روي مظنونان به ارتباط با القاعده انجام شده، منتشر شد.اين گزارش نتيجه گرفته که استفاده از شکنجه به "اطلاعات مهم و قابل پيگيري" منجر نشده و اطلاعات به دست آمده از اين بازجويي‌ها در دفاع از امنيت ملي آمريکا کليدي نبوده است.سيا پيشتر استفاده از اين شيوه‌هاي خشن را با اين استدلال توجيه مي‌کرد که از اين طريق به اطلاعات مهمي دست يافته و جان هزاران آمريکايي را نجات داده است.اين سازمان پس از انتشار گزارش سنا مجددا در بيانيه‌اي اين موضع خود را تکرار کرد.اتحاديه آزادي‌هاي مدني آمريکا در بيانيه‌اي از دادستان کل آمريکا خواسته است تا به شکلي ويژه و مستقل مقام‌هاي دولت جورج بوش را که در اين شکنجه‌ها نقش داشته‌اند مورد پيگرد قضايي قرار دهد.

افشا کننده شکنجه ها، تنها مأمور بازداشت شده

شبکه خبري اي‌بي‌سي آمريکا مي‌گويد تنها فردي که از بين ماموران دخيل در شکنجه‌ها مورد پيگرد قضايي قرار گرفت و هم‌اکنون زنداني است، جان کرياکو، مامور سابق سيا است، که نخستين بار استفاده از شکنجه عليه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختيار خبرنگاران گذاشت.مطابق گزارش سنا سازمان سيا به طور مستمر اطلاعات نادرست در اختيار مقام‌هاي دولتي و قضايي قرار مي‌داده، مانع از نظارت کنگره مي‌شده و از شبکه‌اي از بازداشتگاه‌ها در کشورهاي مختلف استفاده مي‌کرده است.مظنونان به ارتباط با القاعده توسط ماموران سيا شکنجه مي‌شده‌اند. القاي حس خفگي با آب، تنقيه بازداشتي‌ها بدون ضرورت پزشکي، حبس در جعبه‌اي مثل تابوت، بيخوابي دادن حتي تا 180 ساعت، تهديد به قتل و تهديد به آزار اعضاي خانواده از جمله روش‌هايي بوده که ماموران سيا براي کسب اطلاعات از اين افراد به کار مي‌گرفته‌اند.

احتمال شکنجه زندانيان سيا در ليتواني

اما در پي انتشار گزارش سناي آمريکا در مورد شکنجه زندانيان به دست عوامل سيا، آلگيرداس بوتکويسيوس نخست وزير ليتواني از واشنگتن خواست مشخص کند که آيا سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) از کشورش به عنوان يکي از پايگاه هاي مخصوص شکنجه زندانيان استفاده کرده است يا نه.ليتواني به طور مشخص به گزارش سنا درمورد شکنجه زندانيان اشاره نکرد، اما شرحي بر يک بازداشتگاه منطبق با تحقيقات پارلمان ليتواني در سال هاي 2009 و 2010 است که در جريان آن مشخص شد سيا منطقه اي را براي ايجاد يک بازداشتگاه در نزديکي ويلنيوس پايتخت ليتواني مهيا کرده است.تحقيقات پارلمان ليتواني نشان داد که سيا پروازهايي به داخل اين کشور و خارج از آن انجام داده است. با اين حال به دليل خودداري مقامات آمريکايي از همکاري با ليتواني، نتيجه تحقيقات پارلمان اين کشور مشخص نکرد که آيا از اين مکان براي اسکان زندانيان استفاده شده است يا نه.آرويداس آنوسايوسکاس وکيل مدافع ليتواني که هدايت روند تحقيقات پارلمان اين کشور را برعهده داشت، به رويترز گفت:گزارش سناي آمريکا شخصا من را مجاب مي‌کند که زندانيان در اين منطقه از ليتواني نگهداري شده اند.در همين حال، نخست وزير ليتواني ابراز اميدواري کرد که پارلمان اين کشور بررسي ها در اين زمينه را از سر گيرد و آمريکا اطلاعات لازم در اين خصوص را در اختيار ويلنيوس قرار دهد.در اين رابطه ابو زبيده تبعه عربستان سعودي که درحال حاضر در زندان نظامي آمريکا در خليج گوانتانامو به سر مي‌برد،گفت که در مکان مخفي سيا در ليتواني زنداني بوده است. وي از شوراي حقوق بشر اروپا که مقر آن در استراسبورگ است، خواست که حکم صادر کند که اقدام ليتواني غيرقانوني بوده است.

گزارشي تکان دهنده

گزارش مهم کميته اطلاعاتي سناي آمريکا درباره کاربرد شکنجه در بازجويي سيا از مظنونان در «جنگ عليه تروريسم» بعد از مدت‌ها تاخير منتشر مي‌شود.در اين گزارش آمده است که اين شيوه‌ها به اطلاعات مهم و قابل پيگيري منجر نشده و جزئيات به دست آمده از اين بازجويي‌ها در دفاع از امنيت ملي آمريکا کليدي نبوده است.گزارش منتشر شده صرفا خلاصه‌اي از تحقيق 6700 صفحه‌اي اين کميته است.سناتور ديان فاينستاين، رئيس کميته اطلاعاتي سنا هم‌زمان با انتشار نتيجه تحقيق چند ساله اين کميته گفت، گزارش نتيجه بررسي دست‌کم 19 بازداشتگاه مخفي سيا در کشورهاي ثالث و بازجويي دست‌کم 119 تن با شيوه‌هاي خشن که در مواردي به شکنجه تبديل شده است.اين گزارش با نتيجه گيري‌هاي تکان دهند‌ه‌اي که حاصل ماه‌ها ملاقات با سازمان مرکزي اطلاعات و امنيت آمريکا و دسترسي به ميليون‌ها صفحه مکاتبات و اسناد داخلي اين سازمان بوده به موارد زير اشاره دارد:

* شيوه‌هاي بازجويي خشن اين سازمان به اطلاعات کليدي براي دفاع از امنيت ملي آمريکا منجر نشده است.
* سيا به طور مستمر اطلاعات غلطي درباره اجراي اين بازجويي‌ها و تاثير آن به سياستمداران و مردم آمريکا داده است و آن‌ها را گمراه کرده است.
* مديريت سيا بر برنامه «بازجويي هاي خشن» به شدت ناکافي و مخدوش بوده است.

در اتاق‌هاي شکنجه

براساس گزارش کميته سنا، "ابوزبيده" يکي از بازداشتيان که در بازداشتگاهي مخفي در تايلند نگهداري مي‌شده، 47 روز را بدون بازجويي در سلول انفرادي گذرانده است.در پي اين دوره، وي با به کارگيري انواع شيوه‌هاي خشن مورد بازجويي قرار گرفته است و بعدها دچار مشکلات رواني شده است.بجز اين متهم، در افغانستان نيز بازداشتي‌ها در تاريکي و انزوا، در سلولي که تنها "يک سطل براي ادرار و مدفوع داشته" محبوس بودند.رضا النجار، يکي از محافظان اسامه بن لادن، اولين بازداشتي در بازداشتگاه سيا در افغانستان بوده است. وي بعد از ماه‌ها بي‌خوابي "کاملا درهم شکسته" با اين همه رفتار با وي بدتر شده است. بازجوها سهميه غذاي وي را کاهش داده‌اند، در سرما زنجيرش کرده‌اند و به جاي دسترسي دادن به دستشويي، به او "پوشک" بسته‌اند.گل رحمان، بازداشتي ديگر، در حالي که در سرماي نقطه انجماد با يک پيراهن ساده در زنجير کف سلول سيماني خوابيده بوده، مرده است. پزشکي قانوني مرگ وي را در اثر سرما اعلام کرده است.

منبع: ابتکار
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین