|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۲۹۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از طرح سوال خود از وزیر نفت درباره‌ قرارداد گازی با ترکمنستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به دلیل نگرانی از هدر رفت منابع ارزی کشور در این اوضاع گرانی‌ها، درباره بی کفایتی وزارت نفت و جریمه هنگفت ایران در قرار داد گازی با ترکمنستان، سوال از زنگنه را به جریان انداختم.

وی در پایان مطلب خود آورده است: پیگیری مسئله را تا حصول کامل نتیجه و اطمینان از جلوگیری فاجعه‌ای مانند کرسنت ادامه خواهم داد.

به گزارش مهر، ترکمنستان با شکایت خود در مورد بدهی گازی ایران به این کشور روی الحاقیه ای دست گذاشته است که توسط دولت یازدهم امضا شده بود. وکلای آمریکایی ترکمن گاز، در قبال انفعال، دفاع ضعیف و عدم ارائه مستندات قوی شرکت ملی گاز ایران، توانستند پیروز داوری شده و ایران محکوم به پرداخت جریمه شود که برخی منابع میزان این جریمه را حدود دو میلیارد دلار اعلام کرده اند.

طبق گفته مطلعین، با توجه به قوانین داوری ICC سوئیس، این داوری می‌تواند حکم کند طلب ترکمنستان از محل دارایی‌های ایران در خارج از کشور پرداخت شود چه از کره جنوبی و چه از عراق. این دومین باری است که وزارت نفت حسن روحانی، در اختلافات حقوقی در حوزه صادرات گاز بازنده داوری‌ها می‌شود. یک‌بار در سال ۹۶ که مجبور شد ۲ میلیارد دلار غرامت به ترکیه – در قالب صادرات مجانی گاز- بپردازد و یک‌بار هم در تابستان ۹۹ که باید میلیون‌ها دلار به ترکمنستان پرداخت شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین