|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۳
کد خبر: ۲۹۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
نیمه دوم اسفندماه سال گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ایران برای مبارزه با ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری کرده است. سرنوشت اینپرونده به کجا کشیده شده و در چه مرحله ای قرار دارد؟
نیمه دوم اسفندماه سال گذشته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ایران برای مبارزه با ویروس کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست کمک ۵ میلیارد دلاری کرده است.

وی در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «روز جمعه ۱۶ اسفندماه نامه‌ای به "خانم کریستالیناگئورگیوا" رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته و اعلام کردم بر اساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق خواستار بهره‌مندی از "تسهیلات تامین مالی سریع، RFI "در حدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم»

سابقه
پیش از آن در روز ۱۵ اسفند باز می‌گردد که بر اساس آن اعلام شد که صندوق بین المللی پول بودجه‌ای ۵۰ میلیارد دلاری را برای کمک رسانی به کشور‌هایی که از ویروس کرونا آسیب دیده اند اختصاص داده است.

صندوق بین المللی پول گفت: این ۵۰ میلیارد دلار را در دسترس کشور‌های کم درآمد یا درآمد متوسط با نظام‌های ضعیف بهداشتی قرار می‌دهد.

ایران تاکنون فقط یک بار در سال ۱۳۳۰ و بعد از مسائل اقتصادی و اجتماعی به‌وجود آمده پس از جنگ جهانی و کاهش درآمد‌های نفتی، واجد دریافت وام تشخیص داده شد و تا سال ۱۳۵۰ در مجموع ۱۸۴.۲ میلیون دلار از صندوق وام گرفت و تا سال ۱۳۵۲ بازپرداخت شد.

اهمیت وام
برای درک میزان اهمیت رقم وام درخواستی ایران، بد نیست توجه کنیم که در بودجه ۹۹، درآمد نفتی ایران فقز ۴۸ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار) پیش بینی شده یعنی رقم وام درخواستی ایران کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد کرد آن هم در شرایطی که بحران کرونا هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل کرده.

ادامه مذاکرات

روز ۲۸ اسفند سخنگوی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که مذاکرات درباره درخواست تسهیلات ۵ میلیارد دلاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تسهیلات سریع مالی درمبارزه با ویروس کرونا در جریان است.

حمایت اتحادیه اروپا
روز ۴ فروردين ۱۳۹۹جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که اعضای اتحادیه از درخواست ایران و ونزوئلا برای دریافت تسهیلات مالی از صندوق بین المللی پول جهت مبارزه با ویروس کرونا حمایت می کند.

موافقت اولیه
روز ۸ فروردين ۱۳۹۹ علیرضا رحیمی نماینده مجلس خبر داد که با بخش قابل توجهی از درخواست ۵ میلیارددلاری ایران از صندوق بین المللی پول موافقت شده است.

روند مثبت
در همان روز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تلاش برای دسترسی به تأمین مالی سریع از صندوق بین المللی پول ، به عنوان حق قانونی و قطعی ایران، و پیگیری آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران که به ناحق و با اعمال فشار دولت آمریکا، مسدود شده، اعلام کرد: «بحمدالله، پیگیریها درهر دو مورد تاکنون روند مثبتی داشته است.»

مخالفت آمریکا
روز بیستم فروردین پایگاه خبری تحلیلی المانیتور گزارش داد آمریکا با درخواست ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت پنج میلیارد دلار وام جهت مقابله با ویروس کرونا مخالفت کرده است. بر این اساس، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مطرح کردن اتهامات همیشگی کاخ سفید علیه کشورمان در گفت وگو با المانیتور مدعی شده است که ایران این پول‌ها را به گروه‌های «نیابتی» خود اختصاص می‌دهد.


گزارش همتی
روز ۲۱ فروردين عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نوشت: بعد از اعلام صندوق بین‌المللی پول برای کمک بدون قید و شرط به کشورهای درگیر کرونا، درخواست ایران را ارائه کردم. عده ای در خارج درصدد وارونه جلوه دادن تلاش‌ها و انحراف خواسته بحق ایران بوده اند. انتظار داریم صندوق به سرعت به درخواست ایران پاسخ مثبت دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین