|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۸۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۴
اعظم طالقانی در راستای فعالیت اجتماعی خود تا آنجا پیش رفت که رسالت یک رجل سیاسی را به دوش گرفت و تفسیر کلمه رجل را به چالش کشید و برای دفاع از دیدگاه خود در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری برای نامزدی ثبت نام نمود.
  دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی گفت: امید، امر به معروف و نهی از منکر و عدالت از پایه‌های فکری مرحوم اعظم طالقانی بود.

طاهره طالقانی دوشنبه شب در مراسم نکوداشت مرحوم اعظم طالقانی در مشهد افزود: آن مرحوم در کنار امید به زندگی و ترویج آن معتقد بود امر به معروف بیش از آنکه مربوط به رفتارهای شخصی باشد در باره نقد ساختارهای قدرت است.

وی فلسفه وجودی احزاب را نقد حاکمیت دانست و اظهار داشت: احزاب باید بتوانند در چارچوب منافع ملی قدرت حاکمه را نقد کنند البته این نقد باید در چارچوب ادب باشد.

وی گفت: از دیدگاه اعظم طالقانی نقد افراد با دیدگاه آنها فرق دارد و هدف از نقد بهبود شرایط است نه حذف افراد و جهت نقد باید به سوی عملکردها باشد.

طالقانی افزود: مرحوم اعظم طالقانی ۲ قوه دیگر را تحت الشعاع قوه قضائیه در زمینه عدالت گستری می‌دید و معتقد بود اگر در قوه قضائیه تبغیض و بی عدالتی  وجود داشته باشد از دو قوه مجریه و مقننه نمی‌توان توقع استقرار عدالت داشت.

عضو مجمع مرکزی جامعه زنان انقلاب اسلامی نیز گفت: مرحوم اعظم طالقانی در آخرین سخنرانی خود گفته بود امر به معروف برای حاکمان است و نه مردم، اگر می‌گذاشتند از ابتدای انقلاب امر به معروف و نقد کنیم امروز شاهد این همه دزدی و اختلاس در جامعه نبودیم.

رقیه زارع پور افزود: دبیر کل فقید جامعه زنان انقلاب اسلامی معتقد بود جامعه از زمان مشروطه به دنبال قانونمندی است و اجرای قانون باید امروز به عنوان نیاز مردم مد نظر باشد.

علی طهماسبی دیگر سخنران این نشست بود که زندگانی اعظم طالقانی را دارای ثمره بسیار برای جامعه دانست.

وی افزود: من تلقی‌های خوبی از تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی داشتم و اولین بار بود که می‌دیدم یک مفسر قرآن بدون توجه به حدیث و روایات و با اتکا به لغت شناسی تفسیر قرآن می‌کند.

سخنران دیگری نیز فوت اعظم طالقانی را برای جامعه ایران ضایعه دانست و گفت: در چهل سالی که از فوت آیت الله طالقانی می‌گذرد شاهد حضور میراث‌های وی در جامعه بوده ایم که بسیار مغتنم هستند.

علی گرجی افزود: اندیشه‌های آیت الله طالقانی ریشه‌های قرآنی بحث وفاق را به جامعه نشان داده است، جامعه‌ای متکثر و شامل اقوام، ایده‌ها و نحله‌های فکری متفاوت.

دبیر جامعه زنان انقلاب اسلامی در خراسان رضوی نیز زندگی سیاسی اعظم طالقانی را در کنار پدر و در پرتو آموزه های قرآن توصیف کرد و گفت: اعظم طالقانی تاوان این نوع مبارزه سیاسی را با تحمل زندان در دوران طاغوت به جان خرید.

حانیه علیزاده افزود: وی که همواره مدافع انقلاب اسلامی بود پس از انقلاب با کنشگری اصلاح طلبانه به سازوکارهای فعالیت مدنی مقید و آن را سرلوحه فعالیت سیاسی خود قرار داده بود.

وی اظهار داشت: دبیر کل فقید در عین حال که نقد رفتارهای قدرت را در پرتو  اصل امر به معروف و نهی از منکر مد نظر داشت، آزادی، حقوق شهروندی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را فارغ از دیدگاه های اعتقادی جامعه هدف، در راس فعالیت‌های اجتماعی خود قرار داده بود و البته همزمان نسبت به انجام امور اقتصادی سالم نیز اقدام نمود.

وی گفت: اعظم طالقانی در راستای فعالیت اجتماعی خود تا آنجا پیش رفت که رسالت یک رجل سیاسی را به دوش گرفت و تفسیر کلمه رجل را به چالش کشید و برای دفاع از دیدگاه خود در سه دوره انتخابات ریاست جمهوری برای نامزدی ثبت نام نمود.

سیده اعظم اعلایی طالقانی در سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد. وی از مبارزان و زندانیان سیاسی دوران ستم شاهی و همچنین نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بود و در سال‌های پس از انقلاب، فعالیت های گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و مطبوعاتی داشت.

این بانوی مجاهد پس از مدتی بیماری شامگاه هشتم‌ آبان ماه جاری در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت و در جوار مزار پدرش، آیت الله سید محمود طالقانی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین