|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۳
کد خبر: ۲۷۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
ترامپ از یکسال و اندی قبل کار اعمال تعرفه ها بر روی کالاهای صادراتی چین را آغاز کرد و این میزان را به ۲۵۰ میلیارد دلار رساند و بر روی این میزان از محصولات چینی ۲۵ درصد تعرفه در نظر گرفت.
بررسی ها حاکی است جنگ تجاری با چین آنطور که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا می گوید، برای واشنگتن توفیقی نداشته است و خسارت های زیادی به این کشور وارد کرده است.

ترامپ از یکسال و اندی قبل کار اعمال تعرفه ها بر روی کالاهای صادراتی چین را آغاز کرد و این میزان را به ۲۵۰ میلیارد دلار رساند و بر روی این میزان از محصولات چینی ۲۵ درصد تعرفه در نظر گرفت.

او که تصور می کرد چین با این فشار عظیم تسلیم می شود، سپس خاطر نشان کرد که کل صادرات چین از جمله ۳۰۰ میلیارد دلار باقیمانده را مشمول تعرفه ۱۰ درصدی خواهد کرد.

هدف رییس جمهور آمریکا این بود که در مسیر مذاکرات با چین که تاکنون نزدیک به ۱۳ دور برگزار شده است، از پکن امتیاز بگیرد اما نه تنها در این زمینه توفیقی بدست نیاورد بلکه خیلی از وعده هایی که در این راستا داده بود، عملی نشده است.

دولت آمریکا فکر می کرد که با فشار آوردن بر چین شرکت های خارجی که از این بازار خارج می شوند، به سمت آمریکا می روند اما بر خلاف تصور ترامپ بسیاری از شرکت ها حتی اگر چین را ترک کنند به سمت واشنگتن نمی روند.

در واقع شرکت های خارجی که در چین سرمایه گذاری کرده و بخش های تولیدی راه اندازی کرده اند، در صورت خروج از چین راهی کشورهای همسایه نظیر ویتنام و کامبوج می شوند که حقوق و دستمزدها نیز در آنها پایین است و محافل خوبی برای سرمایه گذاری به حساب می آیند.

از طرف دیگر ترامپ بر این باور بود که با بازگشت این شرکت ها به خارج فرصت های شغلی برای آمریکایی ها ایجاد خواهد شد اما براوردها نشان می دهد که این فشار و این تعرفه ها و مناقشه تجاری با چین باعث ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در آمریکا نشده است.

کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی مکان هایی بسیار ارزانتر از آمریکا هستندو تردیدی نیست که شرکت هایی که روزگاری کالاهای ارزان قیمت در چین تولید می کرده اند پس از خروج از این کشور راهی آنها شوند.

رشد اقتصادی آمریکا در نتیجه برخورد تجاری با چین کاهش یافته و به ۲/۱ درصد رسیده است. درصورتی که ترامپ پیش بینی کرده بود این رشد را به ۳ درصد خواهد رساند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی در آمریکا هر ماه ۲۲ هزار فرصت شغلی ایجاد شده بود اما آمارهای رسمی نشان می دهدکه در سال جاری میلادی این رقم به ۸ هزار فرصت شغلی در یک ماه رسیده است.

آمریکایی ها تصور می کردند که با تعرفه بستن روی کالاهای چین می توانند در مدت ۵ سال یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند اما این فرصت های شغلی در کشورهای مجاور چین ایجاد می شود.

آدام باشوی کارشناس مسایل اقتصادی از هنگ کنگ می گوید که ترامپ هرگز نتوانست به وعده هایی که داده بود، عمل کند. فرصت های شغلی در آمریکا بیشتر نشده است و چین بسیار مقاومتر از آن است که رییس جمهور آمریکا تصور می کند.

جای لایان کارشناس موسسه مطالعات چین در شرق این کشور هم خاطر نشان می کند که دولت آمریکا راهبرد طولانی کردن جنگ تجاری را دنبال می کند اما اقتصاد آمریکا تشنه تر از همیشه به دنبال توافق با چین است.

وی تصریح کرد که جنگ تجاری برد - برد نیست اما چین تسلیم فشارها نمی شود. طرفین اگر در مذاکرات به نتیجه نرسند متضرر می شوند اما این طور نخواهد بود که فشارهای یکجانبه ترامپ فقط برای چین مشکل ساز شود.

بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از شرکت های آمریکایی که چین را ترک کرده اند، راهی کشورهای اندونزی، ویتنام و کامبوج شده اند و بیشترین پرونده های کاری و تولیدی نیمه اول سال جاری میلادی متعلق به همین شرکت ها در این سه کشور بوده است.

جنگ تجاری ترامپ با چین باعث بازگشت شرکت های تولیدی و خارجی و آمریکایی به آن کشور نشد و فرصت های شغلی برای آمریکایی ها ایجاد نکرد، اما پیامدهای زیانبار آن برای اقتصاد آمریکا هر روز نمایان تر می شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین