|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۲۷۲۰۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
براساس گزارش کمیته مشترک راهبرد امنیت ملی، اگر انگلیس به دنبال رسیدن به اهداف دفاعی خود است نخست وزیر آتی باید اقدامات بسزایی در تقویت روابط بریتانیا با آمریکا، اتحادیه اروپا و چین انجام دهد.
 نشریه آلمانی دی سایت با اشاره به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش «گریس 1» و پیامدهای آن، نوشت اکنون لندن خود را در برابر واکنش ایران به این اقدام و توقیف نفتکش خود در تنگه هرمز، تنها می بیند.

دی سایت در این گزارش آورده است: بسیار در این مورد سخن گفته شده است که انگلیسی ها از آنچه که در جبل الطارق انجام داده و نفتکش «گریس ۱» حامل نفت ایران را توقیف کردند، پیشمان اند.
دو هفته پیش انگلیس که درگیر چالش خروج از اتحادیه اروپا است تحت تاثیر آمریکا و برای نخستین بار یک نفتکش حامل نفت ایران را که گفته می شود حامل محموله ای برای سوریه بود در جبل الطارق توقیف کرد.
اما ایران برای پاسخ دادن به اقدام انگلیس زیاد صبر نکرد؛ اکنون یک نفتکش انگلیسی نیز در توقیف این کشور است.
به نوشته دی سایت در حالی که چالش اصلی بین آمریکا و ایران بود، انگلیس به یکباره با این اقدام خود وارد مرکز بحران شد، با این حال در برابر چنین اقدامی، اسپانیا خود را کنار کشید و واکنش اروپا تنها سکوتی سنگین بود.
این در حالی است که انگلیس به همراه آلمان و فرانسه در حال رایزنی برای نگاه داشتن ایران در توافق هسته ای است و سیاست اعمال فشار حداکثری علیه این کشور را اشتباه می داند.
از سوی دیگر لندن بارها اعلام کرده که علاقه ای به مشارکت در جنگ احتمالی در خلیج فارس ندارد. دولتمردان این کشور هنوز به دلیل همراهی با «جورج دبلیو. بوش» در جنگ عراق زیر فشار هستند.
در چنین شرایطی ایران با خونسردی عملیات توقیف یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز به نمایش می گذارد که در آن یک چیز به وضوح قابل مشاهده است: ضعف انگلیس.
تنها رزمناو انگلیسی حاضر در تنگه هرمز قادر نیست از نفتکش این کشور محافظت کند و واکنش دولتمردان لندن در قبال عملیات سپاه پاسداران چیزی نیست بجز لفاظی و تهدیدهای توخالی.

این در حالی است که با توجه به تنش های اخیر در منطقه خلیج فارس، کمیته پارلمانی انگلیس در گزارش روز یکشنبه خود در مورد ضعف های دولت این کشور در عدم سرمایه گذاری مناسب در زمینه های دفاعی و امنیتی هشدار داد.

براساس گزارش کمیته مشترک راهبرد امنیت ملی، اگر انگلیس به دنبال رسیدن به اهداف دفاعی خود است نخست وزیر آتی باید اقدامات بسزایی در تقویت روابط بریتانیا با آمریکا، اتحادیه اروپا و چین انجام دهد.

عصر جمعه ۲۸ تیرماه یک فروند نفتکش انگلیسی با نام استنا ایمپرو "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

در پی این اقدام کابینه انگلیس نشست اضطراری تشکیل داده و تهدید به اقدامات تلافی جویانه علیه ایران کرد با این حال، برگزاری نشست اضطراری سوم کابینه انگلیس با حضور «ترزا می» در روز دوشنبه نیز نتیجه خاصی نداشته است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین