|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۲۶۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران وضع کرده است. آمریکا ۳۱ شرکت را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده و نوع تحریم هشت شرکت که پیش از این تحریم شده بودند را تغییر داده است. این وزارتخانه در بیانیه‌ای تحریم‌هایی علیه شرکت پتروشیمی خلیج فارس وضع کرده و دلیل آن را حمایت مالی از قرارگاه خاتم الانبیا خوانده است.
 گزارش خبری زیر مروری برمهمترین اخبار 5 روز گذشته می باشد.

رهبر انقلاب:ما فعلا بحث نبرد را نمی‌کنیم، بحث مقاومت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب گفتند: زرنگ‌بازی سیاسی ترامپ مسئولان جمهوری اسلامی را فریب نمی‌دهد. ملت را هم فریب نمی‌دهد. باید آمریکایی‌ها نزدیک نشوند. هرجا آمریکایی‌ها پا گذاشتند یا جنگ شد، یا برادر کشی شد، یا فتنه شد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر (سه‌شنبه) 14 خرداد، در اجتماع عظیم و پرشور قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی (رض)، راز و سِرّ تداوم جاودانه جاذبه بی نظیر امام راحل را، مختصات شخصیتی و موهبت های خدادادی ایشان خواندند و با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان تأکید کردند: این فکر و راه پرجاذبه هر روز بیش از پیش ملت ها را به خود جلب می کند و ملت ایران و مسئولان نظام نیز این راه روشن الهی را تا رسیدن به نقطه بازدارندگی در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی ادامه خواهند داد.


رهبر انقلاب اسلامی در تشریح مصداق ها و اسرار جاذبه حیرت انگیز امام گفتند: در تمام سه دهه ای که از فراق امام محبوب، بدرقه تاریخی و وداع با شکوه ملت با آن عزیز جاودانه می‌گذرد، تلاشهای زیادی در خارج و داخل برای کمرنگ شدن یاد و نام و راه امام و نادیده گرفته شدن اصول کلان مدیریتی ایشان صورت گرفته و می گیرد، اما واقعیت این است که جاذبه امام بزگوار نه فقط کاهش نیافته بلکه امتداد بیشتری پیدا کرده است.


ایشان اجتماع با شکوه امروز مردم در سی‌امین سالگرد عروج ملکوتی روح خدا و نیز راهپیمایی افتخارآمیز ملت ایران در روز جهانی قدس را نشانه هایی آشکار از استمرار جاذبه امام راحل خواندند و افزودند: روز قدس در بیش از ۱۰۰ کشور جهان نیز مراسم خاص یا راهپیمایی برگزار شد و نشان داد ۴۰ سال بعد از اقدام امام در تعیین این روز جهانی، جاذبه و نفوذ ایشان به گونه‌ای است که ملت ها را همچنان به حرکت وا می دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تلاشهای خباثت آمیز امریکایی ها و دنباله روهای آنها از جمله برخی سران خائن عرب برای به فراموشی سپرده شدن مسئله فلسطین افزودند: در چنین وضعی توده های مردم در بیش از ۱۰۰ کشور جهان در پرتو نفوذ جاودانه امام به دفاع از قدس شریف و مظلومان فلسطینی می پردازند و این واقعیت بار دیگر اثبات می شود که هیچ مسئله ای در جهان با جاذبه شورآفرین خمینی کبیر قابل مقایسه نیست.


ایشان با تشکر عمیق قلبی از ملت ایران به علت حضور آبرومند و پر شکوه در روز جهانی قدس امسال در سراسر کشور افزودند: ملت نشان داد که حقیقتاً در عمل به توصیه های امام کوتاهی نکرده و نمی کند.


رهبر انقلاب اسلامی در تبیین سِرّ جاذبه بی نظیر امام راحل عظیم الشأن، مختصات شخصیتی و موهبتهای الهی امام را عامل اصلی خواندند و افزودند: در تاریخ، این خصوصیات، در این حد، در کمتر کسی جمع شده است.


حضرت آیت الله خامنه ای، «شجاعت، حکمت، تدبیر، پارسایی و پرهیزگاری، دلباخته خدا بودن، ظلم ستیزی، حمایت و دفاع از مظلوم، عدالتخواهی، رفتار و گفتار صادقانه با مردم و مجاهدت دائم در راه خدا» را از جمله ویژگی های بارز امام برشمردند و افزودند: این خصوصیات، تجسم عمل صالح است و در هر کس مجتمع شود، خداوند همانگونه که در قرآن فرموده مهر و محبت او را در دلها قرار می دهد.


ایشان در همین زمینه افزودند: بنابراین محبت مردم به آن عزیز به عرش سفر کرده، «تحمیلی، تبلیغی و تلقینی» نیست، بلکه کار خدا و محبتی الهی است.


رهبر انقلاب اسلامی با تمرکز سخنانشان بر یکی از خصوصیات اصلی امام خمینی یعنی «مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشکلات» افزودند: همین خصوصیات است که امام را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیأت یک «مکتب، اندیشه، راه و تفکر» مطرح کرده است.


ایشان مبارزه خستگی ناپذیر و امیدوارانه امام در دوران طاغوت و نیز تداوم این مبارزه و ایستادگی در مقابل همه موانع و دشمنی ها در بعد از پیروزی انقلاب را یادآور شدند و با استناد به آیات قرآن کریم افزودند: امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با این ایستادگی و مقاومت معنا کرد.


رهبر انقلاب با اشاره به بی اثر بودن تهدید و تطمیع و فریب دشمنان در امام راحل گفتند: دشمن تلاش فراوان می کرد با روشهای مختلف دستگاه محاسباتی امام را دچار اختلال و او را از راه مقاومت منصرف کند ولی آن بزرگوار با اتکا بر بینات دین مبین اسلام ذره ای تأثیر نمی پذیرفت.


حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح معنای مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت یعنی انتخاب راه صحیح، آغاز حرکت در این راه، مبارزه با موانع و مشکلات و ادامه راه حق بدون انصراف یا توقف.


ایشان افزودند: البته در هر مسیری موانعی وجود دارد اما کسی که راه ایستادگی را انتخاب کرده، یا بر این موانع غلبه می کند و یا با شیوه عاقلانه آنها را دور می زند و به راه خود ادامه می دهد.

ایشان راه امام خمینی را حاکمیت دین خدا بر جامعه مسلمین و زندگی عموم مردم خواندند و افزودند: آن مرد عظیم الشأن پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد در این راه، نه به کسی ظلم می کنیم و نه زیر بار ظلم خواهیم رفت که این حرف یعنی «مقاومت در مقابل ظالم و حمایت از مظلوم» برگرفته از متن دین و قرآن است و خردمندان عالم و هر عقل سلیم نیز آن را تأیید می کنند.


رهبر انقلاب برآشفته شدن دولتهای مستکبر و استعمارگر از این شعار راهبردی امام را بدیهی و طبیعی دانستند و افزودند: برای ظالمان، متجاوزان و باجگیران عالم، ظهور یک «نظام حکومتیِ حامی مظلوم و مقاوم در برابر ظلم»، بسیار گران بود به همین علت از همان روز اول، دشمنی و خباثت و ناجوانمردی را شروع کردند که تاکنون نیز ادامه دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای، «پایه گذاری فکر مقاومت»، «حرکت مقتدرانه و هوشمندانه در این راه» و «گم نکردن هدف» را درس و یادگار بزرگ امام خمینی (ره) برای ملت و مسئولان خواندند و خاطر نشان کردند: این راه عزت آفرین به‌تدریج از مرزهای ایران نیز فراتر رفت و گسترده شد.


ایشان علت اقبال ملت ها به راه امام خمینی (ره) یعنی مقاومت را جاذبه ذاتی این راه دانستند و افزودند: در این روند، جمهوری اسلامی، هیچگونه تحمیلی به ملتها نکرده است همچنانکه برگزاری مراسم و یا راهپیمایی روز قدس امسال در بیش از صد کشور نیز به انتخاب و پسند خود ملتها صورت گرفت.


رهبر انقلاب اسلامی «مقاومت» را کلمه مشترک و مورد قبول همه ملتها در غرب آسیا خواندند و خاطر نشان کردند: البته برخی هنوز جرأت نمی کنند وارد میدان شوند اما بسیاری نیز در میدان هستند.


حضرت آیت الله خامنه ای جبهه مقاومت را امروز قوی تر از هر روز دیگر دانستند و افزودند: شکستهای آمریکایی ها در لبنان، عراق، سوریه و فلسطین، نمود اقتدار جبهه مقاومت است.


ایشان مقاومت بی‌وقفه ملت ایران و توفیق و پیشرفت جمهوری اسلامی را مشوق دیگر ملتها به «مقاومت» برشمردند و افزودند: صاحبنظران بین المللی و برخی تحلیلگران امریکایی نیز به این واقعیت اذعان کرده اند.


رهبر انقلاب ایستادگی و غلبه ملت و نظام بر موانع را از مهمترین علل دشمنی امریکایی‌ها دانستند و افزودند: آنها می خواهند ملت ایران دستهایش را در مقابل زورگویی ها بالا ببرد و تسلیم شود و چون ملت زیر بار این خفت نمی رود، مستکبران دشمنی می کنند.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اقدام امام در انتخاب مسیر و اندیشه مقاومت، دارای پشتوانه قوی منطقی، عقلانی، علمی و دینی است، در تبیین عناصر و اجزاء منطق اندیشه مقاومت امام گفتند: یکی از اجزاء منطقِ مقاومت، «شرف و هویت و انسانیت هر ملت» است که هرگاه با تهدید و زورگویی و تحمیل مواجه می شود، در مقابل آن می ایستد.


حضرت آیت الله خامنه ای واقعیت «عقب نشینی دشمن در مقابل مقاومت و ایستادگی» را یکی دیگر از اجزاء منطق و اندیشه مقاومت دانستند و افزودند: تسلیم شدن در مقابل دشمن موجب پیشروی او می شود، اما اگر در مقابل زیاده خواهی و باج خواهی دشمن، مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد، بنابراین از این زاویه نیز «صرفه با مقاومت» است.


ایشان افزودند: تجربه جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته نیز مؤید همین مطلب است، زیرا هر جا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا که بر اساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خوردیم.


رهبر انقلاب اسلامی در بیان سومین جزء از اجزاء منطق مقاومت خاطرنشان کردند: مقاومت و ایستادگی هزینه دارد، اما هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از هزینه مقاومت است.


حضرت آیت الله خامنه ای یک نمونه از هزینه بالای تسلیم بودن در برابر زورگویان را رژیم پهلوی برشمردند که با وجود همه کوتاه آمدنها و امتیازاتی که به امریکا می داد، تحقیر هم می‌شد.


ایشان گفتند: دولت سعودی یک نمونه دیگر است که هم دلار می دهد و هم براساس خواسته امریکا موضع گیری می کند، اما توهین هم دریافت می کند و به او لقب «گاو شیرده» می دهند.


رهبر انقلاب اسلامی، مبانی دینی و آیات قرآنی را یکی دیگر از اجزاء منطق اندیشه مقاومت امام دانستند و خاطرنشان کردند: آیات متعددی در قرآن وجود دارد که به جبهه حق و مقاومت، وعده پیروزی می دهد و تأکید می کند که جبهه حق ممکن است قربانی بدهد، اما شکست نخواهد خورد.


حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین موضوع «امکان پذیر بودن مقاومت در برابر قدرتها» را بخشی از اجزاء منطق مقاومت در اندیشه امام برشمردند و گفتند: امام بزرگوار برخلاف تفکر غلطی که می گوید «فایده ای ندارد» و یا «نمی توانیم»، مقاومت در برابر گردن کُلفت های دنیا را امری ممکن می دانست و بر اساس همین مبنا، در دوران نهضت اسلامی و همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در برابر فشارها، ایستادگی کرد.


ایشان دیدگاه برخی افراد که تحت عنوان روشنفکری، مقاومت و ایستادگی را بی فایده میدانند، خطایی بزرگ خواندند و افزودند: اینگونه نگرش ناشی از خطای محاسباتی است و خطای محاسباتی در هر موضوعی نیز ناشی از نشناختن عوامل گوناگون مرتبط با آن موضوع است.


رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: برای آنکه در موضوع لزوم مقاومت در برابر زورگویان عالم دچار خطای محاسباتی نشویم، باید به واقعیات و حقایق مربوط به جبهه استکبار آمریکا به خوبی مطلع باشیم و از واقعیات، ظرفیتها و توانایی های خودمان نیز شناخت صحیحی داشته باشیم.


حضرت آیت الله خامنه ای یکی از توانایی‌ها و ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی را قدرت مقاومت آن بر مبنای تفکر امام (ره) دانستند و گفتند: در ادبیات سیاسی بین المللی از این موضوع به عنوان «مقاومت به شیوه امام خمینی (ره)» یاد می شود و برخی سیاستمداران و صاحب‌نظران برجسته غربی نیز در این زمینه مقاله نوشته اند و از آن بعنوان «دکترین مقاومت خمینی» نام برده و تأکید کرده اند، این دکترین مقاومت، شاهرگ های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است.


ایشان با تأکید بر اینکه راز ماندگاری نظام جمهوری اسلامی، خط مقاومت و ایستادگی و خط استفاده از ظرفیت های داخلی است، افزودند: ارزیابی صحیح از جبهه مقاومت نشان می‌دهد که این جبهه امروز در منطقه و حتی در مراکزی فراتر از منطقه، در منسجم ترین وضعیت خود، قرار دارد و این یک واقعیتی است که باید در محاسبات لحاظ شود.


رهبر انقلاب اسلامی، ارزیابی صحیح از جبهه مقابل و واقعیات مربوط به آن را برای گرفتار نشدن در خطای محاسباتی، ضروری خواندند و گفتند: برخی از صاحبنظران و اندیشمندان امریکایی، در توصیف اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور، از تعبیر «افول موریانه وار» استفاده کرده اند.


حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمارهای رسمی که نشانگر افول اقتصادی امریکا و کاهش عجیب تأثیرگذاری امریکا در اقتصاد جهانی است، خاطرنشان کردند: در عرصه سیاسی نیز اقتدار امریکا افول کرده که انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ، واضح ترین و بهترین نشانه برای افول سیاست امریکا ست.


ایشان افزودند: سپرده شدن سرنوشت بیش از سیصد میلیون نفر جمعیت امریکا به دست فردی که در مورد تعادل فکری و روانی و اخلاقی او ابهامات و تردیدهای جدی وجود دارد، دلیل آشکاری بر افول سیاسی و اخلاقی امریکا است.


رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از نشانه های سقوط اخلاقی دولت امریکا را، حمایت این دولت از جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی و نیز حمایت از جنایت چند دولت در یمن و کشتار مردم این کشور، دانستند و خاطرنشان کردند: در زمینه اجتماعی نیز امریکا گرفتار مشکلات عدیده ای از جمله آمار بالای قتل و جنایت، گرسنگی، اعتیاد و خشونت است که در چنین شرایطی، رئیس جمهور امریکا به ظاهر برای ملت ایران دلسوزی و آرزوی خوشبختی آنها را می کند اما باید به او گفت بروید اگر می توانید مشکلات خودتان را حل کنید.


حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این موارد گوشه ای از واقعیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دولتی است که برای ملت ایران شاخ و شانه می کشد.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه در کنار شناخت واقعیات جبهه دشمن، باید توانایی ها و واقعیات خودمان را نیز به خوبی بشناسیم، گفتند: البته ما مشکلات اقتصادی داریم و مسئولان هم در حد توان خود به دنبال حل این مشکلات هستند، اما موضوع مهم این است که با وجود مشکلات اقتصادی، بن بست نداریم.


حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: مشکلات کشور، هر یک دارای علل مختلفی است اما این مشکلات موجب بن بست در کشور نشده اند و بلکه به عکس، ما در حال پیشرفت هستیم.


ایشان بصیرت ملت را در رأس پیشرفت ها و برجستگی های کشور دانستند و تأکید کردند: اگر ملت ایران پر شور و با بصیرت نبود، در صحنه هایی که حضور او لازم بود، دیده نمی شد.


رهبر انقلاب اسلامی از اجتماع عظیم مردم در ۲۲ بهمن سال ۹۷ به‌عنوان نمونه‌ای از «آگاهی، بصیرت، همت، آمادگی، قدرت ایستادگی و اراده محکم ملت» یاد کردند و افزودند: ایستادگی و مقاومت مردم بزرگترین نقطه قوت کشور است و نشان می‌دهد می توان با همان منطق مقاومت امام بزرگوار، همچنان در میدان وارد شد.


ایشان هدف از مقاومت را «رسیدن به نقطه بازدارندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی» برشمردند و افزودند: باید به نقطه‌ای برسیم که دشمن را از تعرض به ملت در همه زمینه‌ها منصرف و ناامید کند.


رهبر انقلاب تأکید کردند: امروز در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی و تثبیت دست یافته‌ایم و علت اصرار دشمنان بر مسائل دفاعی و موشکی نیز محروم کردن کشور و ملت از قدرت بازدارندگی است که البته هرگز نخواهند توانست به این هدف دست پیدا کنند.


رهبر انقلاب اسلامی در ادامه چند شرط برای استمرار حرکت موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران بیان کردند.

ایشان در همین زمینه خاطرنشان کردند: مواجهه ما با مسائل و دشمنان باید «شجاعانه باشد نه مرعوبانه»، «امیدوارانه باشد نه مأیوسانه»، «مبتکرانه باشد نه منفعلانه» و «عاقلانه و خردمندانه باشد نه هیجانی، احساساتی و سطحی».


«توجه به ترفند دشمن برای تضعیف اندیشه مقاومت» شرط دیگری بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند و گفتند: اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملت است و دشمن درصدد است با وسوسه، تردیدافکنی و القاء بی‌فایده و ناممکن بودن مقاومت، این سلاح را از دست ملت ایران خارج کند، بنابراین باید اندیشه مقاومت را از ترفند دشمن مصون داشت


حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به انواع ترفندهای دشمنان خاطرنشان کردند: آنها گاهی تهدید می‌کنند و گاهی تطمیع؛ مثل همین مَرد رِندیِ اخیر رئیس‌جمهور محترم آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی نیز می‌تواند به پیشرفتهای بزرگی برسد. یعنی رهبران کنونی ایران! ما نمی‌خواهیم شما را براندازی کنیم و حاضریم شما را هم قبول کنیم، بنابراین ناراحت نباشید.


رهبر انقلاب اسلامی این اقدام آمریکایی‌ها را «زرنگ‌بازی سیاسی» تعبیر کردند و افزودند: البته این حرف درست است که اگر رهبران و مسئولان کنونی ایران، کمر همت ببندند، آستین‌ها را بالا بزنند، مجاهدت کنند و شب و روز نداشته باشند، همدلی و همزبانی کنند و از امکانات به نحو شایسته استفاده کنند، قطعاً و بدون شک پیشرفتهای بیشتری نصیب خواهد شد، اما شرط پیشرفت این است که آمریکایی‌ها، نزدیک نیایند.


رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: زرنگ‌بازی سیاسی رئیس‌جمهور آمریکا، مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نخواهد داد. نباید اجازه داد آمریکایی‌ها نزدیک شوند، قدم آنها قدم نامبارکی است و هر جا پا گذاشته‌اند، جنگ و برادرکشی یا فتنه یا استثمار و استعمار و تحقیر ایجاد کرده‌اند.


ایشان افزودند: مردم در صحنه حضور دارند و این حضور باید ادامه پیدا کند، چرا که حضور مردمی همچون روز قدس، به کلی محاسبات دشمن را مختل می‌سازد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین مسئولان کشور را به تمرکز بر مسئله اصلی یعنی «اقتصاد» توصیه مؤکد کردند و گفتند: پیش از انقلاب، مسئله اصلی «مبارزه با طاغوت» بود و بعد از پیروزی نیز مسئله اصلی در برهه‌ای «تثبیت نظام» و در برهه‌ای دیگر، «جنگ تحمیلی صدام» بود که در آن مقطع، همه کشور بر مسئله جنگ تمرکز کردند و موفقیت حاصل شد. امروز نیز همه باید بر مسئله اصلی که اقتصاد است، تمرکز کنند.


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: مسائل فرهنگی و امنیتی هم بسیار مهم است اما مسائل اقتصادی و معیشتی، از همه نقدتر است و در عین حال بر فرهنگ و امنیت نیز اثرگذار است.


ایشان در مسائل اقتصادی چند موضوع را دارای اهمیت مضاعف برشمردند و گفتند: «رونق تولید»، «ارزش پول ملی»، «بهبود فضای کسب و کار»، «جدا کردن بودجه و اقتصاد کشور از خام‌فروشی نفت»، «تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت»، و «بریدن دست مفسدان اقتصادی یعنی اختلاسگران، دزدان، تروریستهای اقتصادی و قاچاقچیان بی‌رحم از اقتصاد کشور» از جمله مسائل اصلی است که باید مسئولان متفقاً بر روی آنها متمرکز شوند و از حواشی و مسائل فرعی بپرهیزند.


حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین بر «همبستگی ملی» و «کنار گذاشتن دعواهای سیاسی و جناحی» به‌عنوان مسائل مهم دیگر تأکید کردند و گفتند: یکی دیگر از مهمترین مسائل، «حفظ ارتباط قلبی با خدای متعال» است.


ایشان رمضان امسال را رمضانی خوب خواندند و با اشاره به گرم بودن مجالس ذکر، دعا و مناجات به‌ویژه با حضور پر شور جوانان در سراسر کشور، افزودند: این توسل‌ها و تضرع‌ها، بسیار با ارزش و زمینه‌ساز رحمت و هدایت الهی است و دلهای پاکیزه و نورانی جوانان مثل کلید حل معضلات بزرگ عمل می‌کند، بنابراین این حالات را قدر بدانید و آن را ادامه دهید.

***

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران اعمال کرد / رویترز: این تحریم ها نمادین است؛ اثر چندانی نخواهد داشت

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران وضع کرده است. آمریکا ۳۱ شرکت را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده و نوع تحریم هشت شرکت که پیش از این تحریم شده بودند را تغییر داده است.

 این وزارتخانه در بیانیه‌ای تحریم‌هایی علیه شرکت پتروشیمی خلیج فارس وضع کرده و دلیل آن را حمایت مالی از قرارگاه خاتم الانبیا خوانده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس، یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه است.

وزارت دارایی آمریکا به جز شرکت پتروشیمی خلیج فارس، شبکه‌ای از ۳۹ شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت شده در خارج از ایران را هم تحریم کرده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس می‌گوید ۱۱ زیرمجموعه از مجتمع‌های پتروشیمی ایران در اختیار این شرکت است که روی هم ۴۱ درصد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را تولید می‌کنند.

وزارت دارایی آمریکا گفته است این شرکت ۵۰ درصد صادرات پتروشیمی ایران را در اختیار دارد.

شرکت‌های آروند، تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی بندر امام، فجر، کارون، مبین، پارس، پاسارگاد، همت، از جمله شرکت‌های دیگری است که تحت تحریم قرار گرفته اند.

تحلیلگران به خبرگزاری رویترز گفته‌اند تحریم‌های دولت آمریکا علیه بخش پتروشیمی ایران که امروز اعلام شد تا اندازه زیادی نمادین هستند و اثر چندانی ندارند.

***
رهبر انقلاب: «معامله قرن» هرگز پا نخواهد گرفت؛ این یک خیانت بزرگ به دنیای اسلام است / از کشورهای مسلمانی که با «معامله قرن» مخالفت کردند، تشکر می‌کنیم / حکام بحرین و سعودی بدانند پا در چه باتلاقی گذاشته‌اند

رهبر معظم انقلاب پس از اقامه نماز عید فطر مصلی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه معامله قرن خیانت بزرگ به اسلام است فرمودند معامله قرن هرگز پا نخواهد گرفت.

 رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر فرمودند حضور مردم در مراسمات مذهبی در ایام ماه رمضان نعمت و ذخیره معنوی کشور است.

ایشان اظهار داشتند: مبادا مسائل سیل زده‌ها را فراموش کنید، مسئولان باید همچنان درباره رسیدگی به سیل زدگان نقاط مختلف کشور تمام همت خود را به‌کار گیرند ضمن اینکه باید با جدیت مشکلات مردم سیل زده را پیگیری کرد.

مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه معامله قرن خیانت بزرگ به اسلام است فرمودند معامله قرن هرگز پا نخواهد گرفت.

مهمترین بیانات ایشان به شرح زیر است:

در عظمت این روز همین بس که در نمازی که امروز خواندیم بارهای خدا را به حق این روز قسم می دهیم

تشکر قلبی میکنم از مردم ایران بخاطر حضور در راهپیمایی آخرین جمعه ماه رمضان. شاید برخی درک نکنند حضور مردم در اینگونه راهپیمایی ها چقدر در اراده ها و محاسبات دشمنان اثر می گذارد.

همچنین لازم می‌دانم درود و رحمت الهی را طلب کنم برای شهدای واقعه 15 خرداد.

امسال دانش آموزان ما با وجود امتحانات روزه خود را گرفتند.

روی دیگر ماه رمضان اقبال عمومی برای مشارکت در خدمت رسانی به هم‌نوعان خود بود. مردم میلیاردها برای افطاری ساده کمک کردند. کمک به سیل زدگان نیز چشم گیر بود. اینها عادات اسلامی مبارکی است که رو به افزایش است

مسئولین مسائل مربوط به سیل زده ها را فراموش نکنند باید جدی پیگیری شود.

مسئله فلسطین این روزها جزو مسائل درجه یک دنیای اسلام است خیانت برخی کشورها موجب شده صریحا علیه فلسطین خیانت کنند.

اجلاس اخیر در بحرین با ضعف حکمای بحرین برای پیشبرد اهداف آمریکایی است؛ هدف این اجلاس این است که نقشه خباثت آلود آمریکا که نام معامله قرن گرفته را تحقق ببخشند.

معامله قرن هرگز به توفیق الهی پا نخواهد گرفت.

از کشورهای مسلمانی که بامعامله قرن مخالفت کردند، تشکر می‌کنیم. امیدواریم حکام بحرین و حکام سعودی بدانند پا در چه باتلاقی گذاشته‌اند

ادعای رئيس ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا:ایران آماده حملۀ احتمالی به نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس بود، اما منصرف شد .

***
دکتر روحانی: پس از یکسال صبر راهبردی، اگر از تعهدات خود در برجام بکاهیم، هیچ کس نمی‌تواند ما را ملامت کند/ اگر در برابر قانون سر تسلیم فرود بیاورند، آن وقت شاید شرایط دیگری را برای حل مشکلات پیش رو ببینند

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مقاومت، ایستادگی و بردباری شجاعانه در برابر توطئه ها و نقشه های دشمنان علیه ملت ایران، تاکید کرد: بی‌تردید دشمن هرگز نمی‌تواند ملت ایران را به زانو درآورده و ملت و نظام جمهوری اسلامی در این عرصه با صبر خود پیروز خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی با رهبر معظم انقلاب به مناسبت عید سعید فطر با تبریک این عید بزرگ به ملت بزرگ ایران و همه جوامع اسلامی، گفت: عید فطر، عید پاکی، بندگی، آزادی، آزادگی و رهایی از عذاب الهی است.

دکتر روحانی با بیان اینکه ماه رمضان ماهی است که دل‌ها در آن صیقل خورده و اراده‌ها قوی می‌شود، افزود: انسان در این ماه تقرب ویژه‌ای در پیشگاه خداوند احساس می‌کند و با دعا و نیایش در این ماه بیشتر با خدا صحبت کرده و خدا هم با بندگان خود سخن می‌گوید چرا که در این ماه بیشتر قرآن می‌خوانیم و خداوند نیز ما را با آیات الهی هدایت می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: در ماه رمضان با خالق خود درد و دل می‌کنیم و آنچه می‌خواهیم از او می‌گیریم که این ماه، ماه ضیافت اوست.

دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد که ماه رمضان، ماه بخشش گناهان و رضای پروردگار برای همگان باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ماه رمضان همانطور که در روایات ماه صوم و صیام عنوان شده، ماه صبر نیز است، گفت: ‌این ماه، انسان را به گونه‌ای می‌سازد که بتوانیم در زندگی فردی صبر کرده و در زندگی سیاسی، اجتماعی و بین‌المللی، مقاومت و ایستادگی و بردباری کنیم تا دشمن نتواند ما را از آرمان و مسیر حق‌مان جدا سازد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن کریم، بسیار به صبر، سفارش کرده است و هر جا صبر بود، پیروزی هم به همراه آن بود، افزود: خداوند مقرر کرده که در این ماه رمضان، صبر، تحمل، استقامت، ایمان، تقوا و قدرت ایستادگی و تاب و آوری ما را تکمیل کند به گونه‌ای که امروز در روز عید احساس کنیم، خداوند، روحیه‌، اراده و توانمندی دیگری به ما عنایت کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در دو ماه رمضان و محرم توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان خنثی و واژگون شده و ملت ایران اتصال بیشتری به حق پیدا می‌کند، اظهار داشت: دشمن در برنامه‌ریزی‌های خود علیه ملت ایران دو صبر را در نظر نگرفته است؛ اول صبر نظام و مسئولین و دوم صبر ملت ایران و به همین دلیل است که دائماً دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: آنها از توافق بین‌المللی خارج شدند تا صبر ما پایان پذیرد و از این توافق خارج شویم و بتوانند تحریم بین‌المللی را بدون اینکه آمریکا هزینه‌ای پرداخت کند به راحتی علیه‌مان اعمال کنند؛ اما صبر راهبردی نظام و ملت باعث شد که نقشه‌های شوم آمریکا در خروج از برجام از بین رفت و ناچار شدند بار تخلف از مقررات را خود بر عهده بگیرند و ایران در افکار سیاسی و اجتماعی جهان به پیروزی برسد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز پس از یکسال صبر راهبردی اگر از تعهدات خود در برجام بکاهیم هیچ کس نمی‌تواند ما را ملامت کند، اما باید از امکانات این توافقنامه در برابر متخلفین استفاده کنیم و مطمئناً با همکاری و تلاش نظام و ملت همه صحنه‌ها به صورت دیگری ترسیم می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: دشمن امروز هم برنامه خود را در منطقه تغییر می‌دهد و هم لحن خود را نسبت به ایران تغییر داده و ناچار به آن شده است، اگر چه این سخنان در راه و اراده ما تأثیر و تغییری نخواهد داشت.

دکتر روحانی تأکید کرد: اگر آنها مسئولیت‌های خود را برعهده گرفته و در برابر قانون سرتسلیم فرود آورده و خسارت‌هایی که وارد کرده‌اند را جبران کنند آن وقت شاید شرایط دیگری را برای حل مشکلات پیش رو ببینند و گر نه با تغییر لحن و سخن کاری از پیش نخواهند برد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه در ماه‌های اخیر قدم‌های خوبی برای کاهش مشکلات مردم برداشته شده و این روند ادامه خواهد داشت، گفت: همه آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسیر درستی را در پیش گرفته‌ایم.

دکتر روحانی تأکید کرد: راه اصلی در برابر دشمنان براساس فرموده رهبر معظم انقلاب، راهی شجاعانه، امیدوارانه، عاقلانه، خردمندان و مبتکرانه خواهد بود و در این مسیر و با این هدایت در سال جدید که سال رونق اقتصادی است می‌توانیم به اهداف اقتصادی خود دست یابیم.

***

رئيس ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا (سنتكام) می‌گوید: ایران پس از آماده سازی نیروهای خود برای حملۀ احتمالی به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، تصمیم گرفته است که عقب نشینی کرده و محاسباتش را بار دیگر بررسی کند؛ با این وجود اکنون خیلی زود است نتیجه گیری کنیم که تهدیدات برطرف شده‌اند.

 این سخنان را روز پنج‌شنبه رئيس ستاد فرماندهی مركزی ارتش آمريكا در غرب آسيا موسوم به «سنتكام» بیان کرد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که در بغداد، در مقر ستاد مرکزی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش حضور داشت، در جریان مصاحبه با سه گزارشگر گفت که او همچنان نگران احتمال حملۀ ایران است و به همین دلیل نمی‌خواهد درخواست اعزام نیروی اضافی به منطقۀ خلیج فارس برای تقویت مواضع دفاعی آمریکا مقابل موشکها یا دیگر سلاح‌های ایران را لغو کند.

او گفت: «در واقع باور ندارم که تهدیدات کاهش یافته است... از نظر من تهدید بسیار واقعی است.»

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و تحریم دوباره ایران افزایش یافته است. ماه گذشته آمریکا در واکنش به آنچه تهدید قریب الوقوع خوانده می‌شد، اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر و مجموعه‌ای دیگر از تجهیزات نظامی خود را به این منطقه گسیل داشته است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی به خبرنگاران گفت: «ارزیابی من این است که این کار آمریکا باعث شد ایرانی‌ها کمی عقب‌نشینی کنند اما مطمئن نیستم که از نظر استراتژیک نیز دست به عقب‌نشینی زده باشند.»

او افزود که آمریکا به اندازۀ کافی قدرت خود را برای ایجاد حالت «بازدارندگی» در ایران بدون آنکه تهران را تحریک کند، نشان داده است. او با اشاره به استقرار سریع ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج فارس همچنین چهار بمب افکن ب-۵۲ و باتری‌های اضافی سامانه پدافند هوایی پاتریوت گفت: «ما این گام‌ها برداشتیم تا به ایرانیان نشان دهیم که توانایی دفاع از خود را داریم.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین در جریان این گفتگو اعلام کرد که موقعیت هواپیماهای نظارتی را تغییر داده است تا بر وضعیت در عراق و خلیج فارس با دقت بیشتری نظارت شود.

ژنرال فرانک مک‌کنزی گفت: «بطور کلی همۀ اینها باعث شد که آنها به نوعی به عقب برگردند و دوباره به محاسبۀ اوضاع بپردازند.»

دیگر مقامات نظامی این ستاد نیز به خبرنگاران گفتند که ایران در ماه مه شماری از قایقهای خود را به موشکهای کروز و موشکهایی با برد کوتاه مجهز کرده بود اما بررسی‌هایی که به تازگی انجام شد، نشان داد این موشکها که تهدید بالقوه محسوب می‌شدند، دیگر در این قایقها وجود ندارند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که خود سالها پیش جنگ در عراق و افغانستان را تجربه کرده، تاکید کرد که به نظارت دقیق اوضاع برای پیش بینی تهدیدات احتمالی در آینده ادامه خواهند داد.

***

سخنگوی دولت: پذیرش استعفای بطحایی / استعفای او بابت کاندیداتوری در انتخابات مجلس است

دفتر سخنگوی دولت اعلام کرد سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به دلیل شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده است.

همچنین به دنبال استعفای بطحایی، رییس جمهوری نیز پیش از موعد مقرر ثبت نام برای کاندیداتوری مجلس، با این استعفا موافقت نموده است.

سرپرست وزارتخانه آموزش و پرورش روز شنبه از طرف ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

***

توضیحات واعظی درباره موضوع اختیارات ویژه رئیس جمهور

رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد: روحانی اختیاراتی را دارد که برای حل مشکلات کشور و رفاه حال مردم از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

 محمود واعظی درباره این که رئیس‌جمهور طی سخنانی بیان کرده است اختیاراتی محدود دارد و همین امر باعث شده تا آنطور که باید و شاید نتواند به وظایف خود جامه عمل بپوشاند، گفت:‌ رئیس‌جمهور اختیاراتی را دارا هستند که قطعا برای اداره امور کشور، رفع مشکلات و رفاه حال مردم از آنها استفاده می‌کنند.

به نوشته ایلنا، رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان این‌که شرایط امروز بسیار پیچیده شده است،‌ اظهار داشت: امروز فشارهای خارجی روی کشور زیاد شده و همین امر بر مسائل اقتصادی و تجاری سایه افکنده است بنابراین اداره کشور در این شرایط نیاز به تمرکز،‌ مدیریت و تصمیم‌گیری صریح و صحیح دارد.

واعظی گفت: رئیس‌جمهور باید بتواند درباره مسائل سریع تصمیم بگیرد لذا اگر مسئله را تحت این عنوان مطرح کردند، به همین خاطر است.

***
نخست‌وزیر انگلیس رسماً از مقام خود کناره‌گیری کرد

با فرارسیدن تاریخ کناره‌گیری رسمی «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا، رقابت برای جانشینی او وارد مرحله جدی‌تری شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت، ترزا می تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید، در دفترش خواهد ماند.

۱۴ نفر کاندیدای جانشینی او هستند اما مهم‌ترین گزینه‌های رقابت بر سر نخست‌وزیری بریتانیا «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه پیشین و «مایکل گوو» وزیر محیط‌زیست این کشور هستند.

در حالی که جانسون اعلام کرده در صورت انتخاب شدنش، در پایان اکتبر چه با توافق و چه بدون توافق با اتحادیه اروپا برگزیت را اجرایی می‌کند، مایکل گوو مایل موضع نرم‌تری در قبال توافق بر سر برگزیت دارد.

ترزا می در دوران نخست‌وزیری، به‌دنبال کسب ضمانت از سوی اتحادیه اروپا برای به‌اصطلاح «ترتیبات پشتیبان» در خصوص مرزهای ایرلند شمالی بود. ترتیبات پشتیبان نوعی سیاست ضمانتی است که از ایجاد «مرز سخت» بین بخشی از ایرلند که بخشی از بریتانیاست و بخشی که عضو اتحادیه اروپا است جلوگیری می‌کند.

او سوم خرداد امسال با اعلام استعفای خود گفت که در تاریخ هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) رسما از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

ترزا می به مدت ۳ سال، از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت.

خانم می طی سخنرانی در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس در خیابان داونینگ برای اعلام زمان استعفایش گفت: «در یک دموکراسی، اگر به مردم گزینه‌ای برای انتخاب بدهید، وظیفه دارید تصمیمی که می‌گیرند را اجرا کنید».

وی با اشاره مخالفت مجلس عوام انگلیس با توافقی که بعد از مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به‌دست آورده بود، توضیح داد: «هرچه در توان داشتم برای قانع کردن نمایندگان پارلمان جهت حمایت توافق انجام دادم. اما متاسفانه موفق نشدم. سه بار تلاش کردم».

خانم می با بیان اینکه تا زمان تکمیل فرایند انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار، به‌عنوان نخست‌وزیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: « همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد. نفر بعدی باید راهی پیدا کند که به نتیجه همه‌پرسی (خروج از اتحادیه اروپا) احترام بگذارد».

 ترزا می ضمن اشاره به همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت: «آن همه‌پرسی تنها  یک درخواست برای خروج از اتحادیه اروپا نبود بلکه درخواستی برای تغییر بزرگ در کشورمان بود... اما مطمئنم که می‌توانیم توافق برگزیت را اجرا کنیم».

وی پیش از پایان بغض‌آلود صحبت‌هایش، با چشمانی اشک‌بار گفت: «این شغل افتخار زندگی من بود. دومین نخست‌وزیرِ زن (انگلیس). که البته قطعا آخرین (نخست‌وزیر زن) نخواهم بود».

در صورتی که انگلیس بدون تصویب توافق از اتحادیه اروپا خارج شود با شوک اقتصادی و سیاسی شدیدی مواجه خواهد شد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به تعویق در این فرآیند منجر شد.

۵ روز پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران، نتانیاهو با او تلفنی گفتگو کرد

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز جمعه با «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن که قرار است به زودی به تهران سفر کند تلفنی گفت‌وگو کرد.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی «آبه»، بنیامین نتانیاهو را در جریان سفر خود قرار داد و نتانیاهو گفت که لازم است دنیا فشار علیه ایران را حفظ کند.

یک رسانه ژاپنی روز پنجشنبه با استناد به بیانیه‌ای از دولت این کشور گزارش داد «آبه شینزو» روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) وارد تهران خواهد شد.

خبرگزاری «کیودو» با گزارش این خبر نوشت این سفر نخستین سفر یک نخست‌وزیر مستقر ژاپن به ایران در طول چهار دهه گذشته است.

رسانه ژاپنی مدعی شده «آبه شینزو» امیدوار است در این سفر به عنوان میانجی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا عمل کرده و دو طرف را به گفت‌وگو به منظور کاستن از تنش‌ها دعوت کند.

دولت ژاپن در جلسه‌ای با حضور اعضای کمیته رهبری قانونگذاران ژاپن برنامه سفر خود را اعلام کرد. طبق این برنامه قرار است «آبه» ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به ژاپن بازگردد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۶ خردادماه در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن ابراز امیدواری کرد توکیو بتواند میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند. ترامپ گفت تمایل دارد با تهران وارد گفت‌وگو شود.

«تاکئو فوکودا»، آخرین نخست‌وزیر مستقر ژاپن است که در سال ۱۹۷۸ به ایران سفر کرده. آبه شینزو اولین نخست‌وزیر ژاپن است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد تهران خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری کیودو مقام‌های ژاپنی در تلاش برای ترتیب دادن دیدارهایی میان «آبه» با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران هستند.

نخست‌وزیر ژاپن نیز در کنفرانس خبری مشترک با ترامپ گفت در تلاش است میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند.

***
 در گزارش ارائه شده به سازمان ملل؛

امارات و عربستان به نام ایران در ارتباط با حادثه الفجیره اشاره نکردند: یک «عامل دولتی» احتمالا در پس این حادثه است


عربستان و امارات با ارائه گزارشی به شورای امنیت در عین حال به نام هیچ کشوری در ارتباط با حادثه الفجیره اشاره نکردند.

به گزارش روسیاالیوم، عربستان سعودی در گزارشی که به شورای امنیت درباره حمله مشکوک به چهار کشتی تجاری در سواحل الفجیره در دوازدهم می ارائه کردند، آن را نتیجه یک عملیات پیچیده و هماهنگ توصیف کردند.

امارات به شورای امنیت گفته است یک «عامل دولتی» به احتمال زیاد در پس این حادثه است، ولی نام این کشوری را که درباره آن تردید دارد، اعلام نکرده است.

در گزارشی که امارات، عربستان و نروژ به سازمان ملل ارائه کردند، به طرفی که گمان می رود در پس این حمله باشد، اشاره نشده است و بر خلاف آمریکا که علنا و مستقیما، ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرده است، آنها به نام ایران اشاره نکردند.

امارات در دفتر نمایندگی خود در سازمان ملل، نشستی را با حضور اعضای شورای امنیت درباره آنچه حمله خرابکارانه به کشتی‌هایش خوانده، ترتیب داده است. این در حالی است که رسانه‌ها گزارش داده‌اند این نشست هیچ نتیجه‌ای برای اماراتی‌ها نداشته است و سفرای کشورهای شرکت کننده در این نشست هیچ اظهارنظری نکرده‌اند و ولادیمیر ساورانیکف معاون نماینده روسیه تاکید کرده است هیچ سند یا ادله و مدارکی ارائه نشده است.

این دیپلمات روسی گفته است امارات نام هیچ کشور یا گروهی را که متهم به این حادثه باشد، ارائه نکرده و اماراتی‌ها در ارائه ارزیابی‌ها خود تنها هستند.
***
 
روسیه نسخه متفاوتی از سریال «چرنوبیل» را می سازد / داستان سریال: جدال KGB و CIA بر سر نیروگاه هسته ای چرنوبیل

کریگ مازین(خالق سریال چرنوبیل)، مردی است که این روزها به دلیل ساخت سریال چرنوبیل در شبکه اچ بی او بسیار مشهور شده است. او تمام تلاش خود را به کار بسته تا با کمک اطلاعات مختلف، مستندات و وقایع واقعی سریالی بسازد که هر چه بیشتر به دنیای واقعی نزدیک باشد. اما به نظر می رسد روس ها با او هم عقیده نیستند.

کریگ مازین(خالق سریال چرنوبیل)، مردی است که این روزها به دلیل ساخت سریال چرنوبیل در شبکه اچ بی او بسیار مشهور شده است. او تمام تلاش خود را به کار بسته تا با کمک اطلاعات مختلف، مستندات و وقایع واقعی سریالی بسازد که هر چه بیشتر به دنیای واقعی نزدیک باشد. اما به نظر می رسد روس ها با او هم عقیده نیستند.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، مازین همه تلاش خود را به کار بسته تا تصویری دقیق و وحشتناک از واقعیت های دهه 1980 ارائه دهد و مطمئنا این مجموعه یکی از برجسته ترین آثار در حوزه روایت های تاریخی و یکی از بزرگترین دستاوردهای اچ بی او تا امروز است، اما به نظر می رسد روسیه این سریال را قبول ندارد چرا که نسخه ای متفاوت از سریال چرنوبیل را در دست ساخت دارد.

 این هفته، مسکو تایمز گزارش داد که رسانه های مختلف کرملین از سریال چرنوبیل به عنوان "کاریکاتور" یاد کرده اند و NTV یکی از  کانالهای تلویزیونی دولتی، برنامه ریزی خود را برای ساخت فیلم یا سریال چرنوبیل آغاز کرده است. اما در این نسخه احتمالا همه چیز به آمریکا مرتبط است و قرار است به نقش سازمان سیا در مورد این حادثه پرداخته شود.

الکسی موآدوف، تولید کننده فیلم(یا سریال) چرنوبیل  ساخت روسیه، به روزنامه "مسکو" گفت که فیلم او برپایه یک تئوری توطئه استوار است. در این سناریو آمریکایی ها به نیروگاه هسته ای چرنوبیل نفوذ کرده اند و احتمالا در انفجار این نیروگاه نیز دست داشته اند. او گفت: "بسیاری از مورخان انکار نمی کنند که در روز انفجار، عامل سرویس های دشمن در ایستگاه حضور داشته است."

مطمئنا، چرنوبیل ساخته مازین هیچ ارتباطی به سازمان سیا یا دخالت آمریکایی ها نخواهد داشت و حتی کوچکترین نشانه ها را محو می کند، از این رو مسکو  قرار است یک نسخه متفاوت با سریال چرنوبیل را برای مخاطبان آماده کند. مسکو به جای پرداختن به زنان و مردان پرشماری که در حادثه چرنوبیل جان باخته یا آسیب دیده اند، قصد دارد روی تئوری های جاسوسی و توطئه متمرکز شود.

در نسخه روسی چرنوبیل ما شاهد یک فیلم پلیسی هیجان انگیز مبتنی بر نظریه توطئه خواهیم بود، که قهرمان آن یک افسر (کا گ ب) است که تلاش می کند تا جاسوسان آمریکایی را خنثی کند. گزارش شده که این فیلم یا سریال در حال تولید است، اما هیچ سناریوی دقیق تری در مورد آن منتشر نشده است. اگرچه این داستان احتمالی نیز مورد تایید قرار نگرفته اما یک چیز مشخص است. در این سناریو آمریکا برای همه چیز سرزنش می شود.

روسیه: در حال مذاکره با اروپا برای پیوستن به کانال ویژه مالی با ایران هستیم

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا از مذاکره این کشور با اتحادیه اروپا به منظور پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران خبر داد. ولادیمیر چیزوف، گفت: روسیه در حال گفتگو و مذاکره با اروپا برای پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران (INSTEX) است.

نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا از مذاکره این کشور با اتحادیه اروپا به منظور پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران خبر داد.

به گزارش  اسپوتنیک، ولادیمیر چیزوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت: روسیه در حال گفتگو و مذاکره با اروپا برای پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران (INSTEX) است.

وی افزود: آنها این موضوع که اینستکس ایجاد شده را پنهان نمی کنند و همچنان با مشکلاتی جدی، همچنان تاسیس این مکانیزیم ادامه دارد.

ولادیمیر چیزوف با اشاره به اینکه روند این مکانیزم در حال حاضر چندان روبه رشد نبوده، گفت: با این وجود آنها از توسعه این مکانیزم دست برنمی دارند.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا 11 بهمن ماه 1397 سازوکار مالی ویژه اروپا برای بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را رسما با عنوان «اینستکس» ثبت کردند اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است.

فرانسه میزبان کانال مالی جدید اروپا با ایران است. پیش از این، نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌‌ جمهور ایران، رویکرد راهبردی کشورش برای کاستن آسیب اقتصادی ناشی از اقدامات دولت ایالات متحده را گسترده‌تر نمودن کار و روابط با همسایگان اعلام کرده و از مطرح شدن راهکارهای مشابه اینستکس برای مراودات مالی با کشورهای روسیه، عراق،‌ چین و ترکیه خبر داده بود.

***
سی ان ان به نقل از مقام‌های آمریکایی:

تنش آمریکا با ایران کاهش یافته، اما واشنگتن همچنان وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد / ۱۳ اردیبهشت، در آغاز تنش‌ها، آمریکا هشداری برای ایران ارسال کرد؛ اما تهران آن را جدی نگرفت / این موضوع باعث شد تا گام بعدی، یعنی اعزام ناو آبراهام لینکلن و نیرو به خلیج فارس، «به صورت علنی» اعلام شود

یک ماه پس از اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس آبراهام لینکلن برای مقابله با «تهدیدهای اخیر ایران» به خاورمیانه ، چندین مقام آمریکایی چهارشنبه ۱۵ خرداد به شبکه «سی ان ان» گفته‌اند، به نظر می رسد که تنش‌های نظامی با ایران کاهش یافته‌اند.

 یک مقام دفاعی آمریکا که به طور مستقیم از وضعیت مطلع است به «سی ان ان» گفت، به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدی کاهش یافته، اما همچنان وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم، هنوز آرام نشده‌ایم، وهمچنان هوشیار هستیم.

چند مقام دیگر آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند، در آغاز تشدید تنش‌ها در جمعه ۱۳ اردیبهشت با این که آمریکا هشداری از طریق طرف سومی برای ایران ارسال کرد، اما پنتاگون اطلاعاتی دارد که نشان می‌داد  ایران هشدار آمریکا را جدی نگرفت.

آنها اضافه کردند، بهمین دلیل آمریکا روز یکشنبه گام بعدی را با اعلام علنی اعزام نیروهای خود به منطقه برداشت.

اشاره این مقام‌ها به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، است که اعلام کرد ایالات متحده آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به خلیج فارس فرستاده تا «پیام روشنی به تهدیدهای اخیر» ایران داده شود.

کاخ سفید بعدا همچنین از اعزام ۱۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه خبر داده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران تاکید کرد که ایالات متحده در پی جنگ نیست، اما «همیشه احتمال اقدام نظامی وجود دارد».

دونالد ترامپ با این حال به گفت‌وگو با همتای ایرانی خود ابراز تمایل کرده است.

دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه پارسال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم ها علیه ایران را صادر کرد.

آمریکا طی که ماه‌های اخیر کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را تشدید کرده، می‌گوید، می‌خواهد صادرات نفت ایران رابه صفر برساند تا جمهوری اسلامی از مزایای مالی فروش نفت بهره‌مند نباشد.

مقام های آمریکا می‌گویند، به دنبال تغییر حکومت ایران نیستند بلکه جمهوری اسلامی می بایست «رفتار خود را تغییر دهد» و دست از توسعه موشک‌های بالیستیک بکشد، از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله در عراق و یمن حمایت نکند و به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نرود.

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که آماده است بدون پیش‌شرط با رهبران جمهوری اسلامی به گفت‌وگو بنشیند.

 ***
ادعای الجزیره: ترامپ در نامه‌ای به ایران، اعلام کرده آماده است جان بولتون را برکنار کند

یک منبع آگاه افشا کرد که آمریکا طی نامه‌ای به ایران، از آمادگی ترامپ برای دور کردن جان بولتون از منصب مستشار امنیت ملی، صحبت کرده است؛ که به دشمنی با جمهوری اسلامی شهره است. اما ایران به امریکا اعتماد ندارد و مسئولان در تهران بر این عقیده اند که ترامپ به دنبال استفاده از برگه برنده مذاکره در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

الجزیره نوشت: اخیرا آرامش نسبی بر بحران بین ایالات متحده و ایران خیمه افکنده، و شاهد کاهش استفاده از زبان تهدید از سوی دو طرف، همزمان با تحرکات طرف‌های میانجی برای گشودن باب مذاکره به دور از تنش هستیم.

 در ادامه این مطلب آمده است: پس از حدود دو هفته از کاهش نسبت تهدید‌های دو جانبه بین ایران و ایالات متحده و کم شدن احتمال اعمال گزینه نظامی در منطقه، وزیر خارجه آمریکا از آمادگی واشنگتن برای مذاکره بدون شرط با تهران صحبت کرد تا پس از ترامپ، دومین شخصی بوده باشد که ایران را به مذاکره دعوت می‌کند.

دعوت پمپئو از سوئیس-که حافظ منافع آمریکا در ایران است- کمی پس از به تاخیر افتادن اجرای دور جدیدی از تحریم‌های آمریکا علیه پتروشیمی ایران مطرح شد و همین مساله باعث شد تحلیلگران اقدام دولت ترامپ را شاخصی برای عزم جدی وی در راستای کاهش سطح تنش‌ها با تهران به شمار آورند.

پاسخ ایران به این اظهارات پمپئو به سرعت از سوی وزارت خارجه آن اعلام شد: «معیار ما تنها اقدامات عملی آمریکاست، نه اظهارات سیاسی». روحانی با استقبال از طرح مذاکره، «احترام متقابل» را شرط مذاکره با واشنگتن دانست و تاکید کرد که در غیر این صورت گفتگویی صورت نخواهد گرفت.

به نظر می‌رسد ایران نشست بر سر میز مذاکره با آمریکا را به ضرر منافع ملی خود و به معنای ارائه امتیاز‌هایی به طرف مقابل می‌داند، علاوه بر اینکه واشنگتن را برای نقض معاهده‌های بین المللی و نوسان‌های ناگهانی در سیاست خارجی خود، جری‌تر می‌کند.

تغییر بازی

در همین رابطه، یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که آمریکا با جدیت به دنبال تغییر قواعد بازی و مذاکره با ایران است، اما ما تمایلی به مذاکره نداریم.

همین منبع در گفتگو با الجزیره تصریح می‌کند که ایران بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای را شرط مذاکره می‌داند، در حالی که واشنگتن به دنبال مذاکره است تا در مقابل، شبح جنگ را از منطقه دور کند؛ بدین معنا که قصد اجرای شروط ایران که تهران بر آن اصرار می‌ورزد را ندارد.

منبع مذکور همچنین افشا کرد که آمریکا طی نامه‌ای به ایران، از آمادگی ترامپ برای دور کردن جان بولتون از منصب مستشار امنیت ملی، صحبت کرده است؛ که به دشمنی با جمهوری اسلامی شهره است. اما ایران به امریکا اعتماد ندارد و مسئولان در تهران بر این عقیده اند که ترامپ به دنبال استفاده از برگه برنده مذاکره در جریان انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

این در حالی است که مقام ایرانی معتقد است مذاکرات تازه‌ای با آمریکا صورت نمی‌گیرد، تا این دولت به توافق هسته‌ای بازگردد. اما همزمان، بعید هم نیست که دولت ترامپ شروط ایران را پذیرفته و مسیر را در برابر مذاکرات جدید هموار کند.

این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی شاهد عکس العمل ایرانی‌ها در مورد درخواست پمپئو برای مذاکره بدون شرط با ایران هستیم. همانطور که محمد صالح صادقیان، مدیر مرکز عربی مطالعات در ایران، در توئیتی نوشت: «به نظر می‌رسد میانجیگری بین تهران و واشنگتن در حال پدیدار شدن است؛ سوئیس و ژاپن روی این خط هستند. چهارشنبه آینده نخست وزیر ژاپن در تهران است.. گفته می‌شود ترامپ با نوشتن نامه ویژه‌ای به آیت الله خامنه‌ای موافقت کرده است، تا این نامه توسط نخست وزیر ژاپن به رهبر برسد.. تهران همچنان بر روی رفع تحریم‌ها پیش از هر مذاکره‌ای و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، اصرار می‌ورزد.»

برخی دیگر از ایرانی‌ها معتقدند که کاهش تنش زایی آمریکا نشان دهنده ترس واشنگتن از هدف گرفته شدن ناو‌های جنگی اش توسط ایران است. عده‌ای دیگر احتمال می‌دهند که مذاکره دیگری با آمریکا انجام شود و این مذاکرات در کشور سومی برگزار شود.

در این میان، عده‌ای هم بر این اعتقادند که نپذیرفتن شروط ۱۲ گانه آمریکا برای مذاکره و پایداری ایران در برابر باجگیری آمریکا، علت اصلی عقب نشینی دولت ترامپ از مواضع پیشینش در قبال ایران است.

***

سیگنال‌های تولیدکندگان سلاح به سرمایه‌گذاران: تنش بین آمریکا و ایران را افزایش دهید؛ برای درآمدمان خوب است
تولید کننده‌های سلاح به سرمایه گذاران سیگنال می‌دهند که تنش بین ایران وآمریکا به رشد صنعت جنگ افزار کمک خواهد کرد. اریک دیمارکو، رئیس شرکت دفاعی کراتوس ادعا کرد که افزایش خطر جنگ با ایران، روسیه و چین می‌تواند نیروی دریایی آمریکا را به خطر بیندازد و تجربه شرکت کراتوس در حوزه تهدیدات موشک‌های بالستیک می‌تواند نیاز‌های ارتش آمریکا را برآورده کند.

لی فانگ در اینترسپت نوشت: تولید کننده‌های سلاح به سرمایه گذاران سیگنال می‌دهند که تنش بین ایران وآمریکا به رشد صنعت جنگ افزار کمک خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: پیمانکاران نظامی خصوصی در اواسط ماه مه در برج زیبای گلدمن ساکس در محله منهتن نیویورک حضور پیدا کردند تا با تحلیلگران مالی و بانکداران آمریکایی دیدار کنند.

در هفته‌های اخیر شاهد افزایش تنش بین آمریکا و کشور‌های خاورمیانه با ایران بودیم. اما افراد حاضر در کنفرانس گلدمان ساکس در مورد فرصت‌های ناشی از بحران اخیر صحبت کردند.

اریک دیمارکو، رئیس شرکت دفاعی کراتوس در این کنفرانس ادعا کرد که شرکتش آمادگی لازم را به منظور انجام پروژه‌های جدید برای دولت آمریکا را دارد. وی ادامه داد: افزایش خطر جنگ با ایران، روسیه و چین می‌تواند نیروی دریایی آمریکا را به خطر بیندازد و تجربه شرکت کراتوس در حوزه تهدیدات موشک‌های بالستیک می‌تواند نیاز‌های ارتش آمریکا را برآورده کند.

همه تولید کننده‌های بزرگ سلاح در کشور به سرمایه گذاران سیگنال داده اند که جنگ با ایران می‌تواند برای کسب و کار آن‌ها خوب باشد.

در ماه ژانویه از توماس کندی، مدیر شرکت دفاعی ریتون سوال شد که در آینده کدام سیگنال‌های بازاری می‌توانند بر روی بودجه نظامی آمریکا تاثیرگذار باشند. کندی گفت: «در حال حاظر ایران بزرگترین تهدید در مقابل آمریکا است». وی اشاره کرد که شرکتش اخیرا مجوز فروش سیستم‌های دفاعی موشکی به عربستان را کسب کرده است. عربستان نیز اخیرا به دنبال تقویت سیستم‌های دفاعی خود برای جنگ احتمالی در منطقه بوده است.

کندی ماه بعد در کنفرانس هوافضای کوون برای سرمایه گذاران شرح داد که جنگ با ایران چگونه می‌تواند درآمد شرکتش را افزایش دهد. کندی اشاره کرد که اخیرا با قانون گذاران آمریکایی در مورد آخرین اطلاعات جمع آوری شده مربوط به تهدیدات چین و روسیه و همچنین کره شمالی و ایران صحبت کرده است. کندی گفت که بعد از گفت و گوهایش در واشنگتن در مورد تصویب بودجه نظامی در مجلس خوشبین خواهد بود.

خانم ماریلین هیوسون، مدیر عامل شرکت هاکلید مارتین نیز در ماه ژانویه در مورد تهدیدات اخیر ایران با سرمایه گذاران صحبت کرده بود. اوایل سال یک نسخه از استراتژی دفاع ملی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد. در این سند آمده است که شرکت هاکلید مارتین بر روی رقابت آمریکا با چین و روسیه و همچنین تهدیدات دیگر همچون ایران و کره شمالی تمرکز خواهد کرد. هیوسون اشاره کرد که هر دو حزب آمریکا از افزایش بودجه دفاعی کشور حمایت می‌کنند.

آمریکا به طور عمومی ایران را تهدید به حمله نظامی کرد. از سوی دیگر، دولت ترامپ نیز در هفته‌های اخیر برای اعزام ۱۲۰ هزار سرباز به خاورمیانه برنامه ریزی کرده است. آمریکا طی دو سال گذشته تحریم‌های اقتصادی خود علیه ایران را تشدید کرد. مقامات دولت ترامپ همچنین همواره با لحنی خصمانه و جنگ طلبانه در مورد تهدیدات ایران در منطقه صحبت می‌کنند.

افزایش تنش‌ها در منطقه احتمال شروع یک جنگ فاجعه آمیز و تلفات انسانی را افزایش میدهد، اما هم زمان می‌تواند برای کسب و کار پیمانکاران و شرکت‌های دفاعی خصوصی نیز خوب باشد.

اما پیمانکاران نظامی در صنعت جنگ افزار آمریکا صرفا نظاره گر اوضاع نیستند. شرکت‌های بزرگ هر سال مبالغ هنگفتی را برای لابی گری به منظور اعمال نفوذ بر روی بودجه پنتاگون خرج می‌کنند. در آخرین لایحه اختیارات دفاع ملی تصویب شده در سال ۲۰۱۹ چندین بند در مورد ایران ذکر شده است. در این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود که یک معماری دفاع موشکی بالستیک برای مقابله با تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد و وزیر دفاع کشور برنامه‌ای برای مقابله با فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران در منطقه آماده کند.

***

پومپئو: ایرانی ها هنوز با ما تماس نگرفته اند / وقتی تهران آماده صحبت شد، ما هم آماده هستیم، در هر سطحی

مایک پومپئو که به سوئیس سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه رادیو و تلویزیون این سوئیس (آرتی‌اس) در پاسخ به این پرسش مجری که «آیا به مقامات سوئیسی شماره تلفن دادید تا ایرانی‌ها مستقیما با رئیس‌جمهور ترامپ تماس بگیرند؟»، گفت: «به نظرم هر زمان که ایران آماده شد می‌داند چطور با ما تماس بگیرد».

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که ایرانی‌ها هنوز برای مذاکره با آمریکا تماس نگرفته‌اند و افزود، آنها اگر آماده باشند می‌دانند چطور با ما تماس بگیرند.

 مایک پومپئو که به سوئیس سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه رادیو و تلویزیون این سوئیس (آرتی‌اس) در پاسخ به این پرسش مجری که «آیا به مقامات سوئیسی شماره تلفن دادید تا ایرانی‌ها مستقیما با رئیس‌جمهور ترامپ تماس بگیرند؟»، گفت: «به نظرم هر زمان که ایران آماده شد می‌داند چطور با ما تماس بگیرد».

وی افزود: «و هر زمان که آنها آماده باشند، ما هم آماده‌ایم که با آنها صحبت کنیم».

مجری از وی پرسید: «آنها هنوز تماس نگرفته‌اند؟»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «هنوز نه».

آقای پومپئو در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه «آیا ممکن است رئیس‌جمهور ترامپ شخصا با آقای روحانی دیدار کند؟» گفت: «رئیس‌جمهور ترامپ ظرف چند ماه گذشته بارها گفته که آماده مذاکره است. به خاطر داشته باشید که ما برخی درخواست‌های ابتدایی از ایران داشته‌ایم».

وی در توضیح گفت: «ما از آنها می‌خواهیم تا از برنامه ساخت سلاح‌ هسته‌ای دست بکشند و برای همیشه مهر توقف بر آن بزنند. ما خواهان آن هستیم که آنها ساخت سامانه موشکی‌شان به شیوه‌هایی که تهدیدی برای نقاطی چون سوئیس است را متوقف کنند».

پومپئو می‌گوید: «بنابراین وقتی ایران آماده صحبت باشد، صحبت درباره اینکه به طور جدی مانند یک کشور عادی رفتار کند، ما هم آماده صحبت هستیم. این اتفاق هم می‌تواند در هر سطحی رخ دهد».

***

سیداحمد خاتمی: برخی‌ها اصرار داشتند که قبل از اینکه امام از دنیا بروند مشکل آمریکا هم حل کنند؛ نامه به امام نوشتند / امام با نفرت از آمریکا به دیدار خدا رفتند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امروز اقتدار موشکی ایران استخوان در گلو و خار در چشم آمریکا شده و به همین دلیل دشمن به دنبال مذاکره بر سر این موضوع است اما مذاکره موشکی هرگز ممکن نیست.

سید احمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امام (ره) فردی انقلابی و استکبارستیز بود که بر تداوم خط استکبارستیزی تاکید داشت، مذاکره با استکبار جهانی را روی دیگر تسیلم دانست.

 حجت الاسلام سیداحمد خاتمی شامگاه دوشنبه در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، بنیانگذار جمهوری اسلامی را محور وحدت دانست و تاکید کرد که محبت مردم نسبت به امام، سیاسی و جناحی نبوده است.

وی با بیان اینکه طی ۵ دهه گذشته، امام بیشترین میزان محبوبیت را در میان رهبران بزرگ جهان داشته است، گفت: محبت مردم نسبت به امام هم محبت جناحی و باندی و گروهی نیست، بلکه از سنخ محبتی است که مردم ما به سالار شهیدان امام حسین (ع) دارند.

خاتمی گفت: ۳۰ سال است که هر ساله این مراسم با همین شکوه در شهرهای بزرگ کشور ما برگزار می‌شود و این بزرگداشت‌ها هدفمند بوده و یک تکریم معمولی نیست.

امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینکه چند روز پیش یک هزار و چهارصدمین شب شهادت امیرالمؤمنین (ع) بود که مردم بالاترین تکریم و ابراز عشق را به مولا داشتند، گفت: تاکنون این بزرگداشت بوده، نسل‌های آینده هم خواهد بود و تا قیام قیامت علی (ع) از یادها نخواهد رفت؛ خواستند از یادها ببرند اما نتوانستند.

وی با تصریح اینکه محرمی که گذشت یک هزار و ۳۷۹ امین سال شهادت عزیز فاطمه حسین (ع) بود که دیدیم چه خبر بود؛ مردم طوری عزاداری می‌کردند که انگار دیروز عزیز فاطمه (س) را در کربلا سر بریدند، گفت: این بزرگداشت‌ها و تکریم‌ها تکریم تنها از شخص نیست بیعت با راه و مسیر است.

خاتمی اظهار کرد: معنای این آمدن‌ها آن است که امام ۳۰ سال پیش در وصیت‌نامه نوشتند که با دلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به فضل خدا از محضر شما خداحافظی می‌کنم و رفتن، اما راهشان فراموش نشده است.

وی اضافه کرد: امام راحل با فکر و راه و وصیت همیشه زنده خود در کنار ماست و زنده است و به فضل خداوند هیچ قدرتی نخواهد توانست این حضور و حیات را سلب کند و جمهوری اسلامی را از پدر و بنیانگذار و معلم بزرگ خود جدا کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، مجلس بزرگداشت امام راحل را مجلسی هدفمند عنوان کرد که هدفش بیعت با راه امام است، آن راهی که حداقل ۶ خصوصیت دارد که نخستین خصوصیت، استکبارستیزی و آشتی‌ناپذیری با استکبار است و سپس ادامه داد: امام تا آخرین لحظه با نفرت از استکبار از دنیا رفت که این مسئله جزو مسلمات تاریخ است که برخی‌ها اصرار داشتند که قبل از اینکه امام از دنیا بروند مشکل آمریکا هم حل کنند؛ نامه به امام نوشتند ولی امام جانشان از نفرت از آمریکا پر بود و با نفرت از آمریکا به دیدار خدا رفتند و تا آمریکا این است که هست آن نفرت، نفرت بجاست و شعار مرگ بر آمریکا یک شعار انقلابی است.

وی با بیان اینکه جمله امام راحل «آمریکا شیطان بزرگ است» در تاریخ ماندگار شد، گفت: امام راحل تاکید بر خط استکبارستیزی، فرهنگ‌های زندگی عزت مندانه، فرهنگ ما می‌توانیم، راه مقاومت، ولایتمداری، حضور همیشه در صحنه را پایه‌ریزی و ماندگار کردند.

خاتمی افزود: موضوع مهم ویژگی استکبارستیزی و نفرت از استکبار است؛ دلیلش هم روشن است که اشرار آمریکا که مثلث ترامپ، بولتون و پمپئو هستند این روزها دائم سخن از مذاکره با آمریکا می‌زنند و گویا دلشان شور می‌زند که هر چه زودتر ایران را پای میز مذاکره با دنیای استکبار بنشانند و برخی از بی‌توجه‌های داخلی هم با آن همه شرارت و عهدشکنی که از آمریکا دیدند، گاه گاهی بدشان نمی‌آید که این زمزمه را سر دهند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه استکبارستیزی راه انبیاست، گفت: هیچ پیغمبری رسالتش را بی استکبارستیزی آغاز نکرده است، چنانچه این مسئله را در قرآن کریم هم مشاهده می‌کنیم که طاغوت در قرآن یعنی کسی که در طغیان‌گری مبالغه کرده است و امروز مصداق شاخص طاغوت رئیس جمهور آمریکاست که در رأس طغیان است.

وی با یادآوری اشعار اوایل انقلاب بر این نکته تاکید کرد که اینکه می‌گوییم ننگ به نیرنگ آمریکا یک حقیقت است؛ امروز می‌بینیم که اتاق جنگ علیه مسلمانان یمن در واشنگتن است و در سوریه هم آمریکا داعش و تکفیری‌ها را تغذیه می‌کرد.

خاتمی با بیان اینکه در رسالت هیچ پیامبری عنصر استکبارستیزی غایب نبوده است و همه انبیا با استکبار در ستیز بوده‌اند، گفت: امامان ما همگی شهید شدند و اگر با مستکبران جنگ نمی‌کردند، کشته نمی‌شدند و هیچ امامی بدون مبارزه با استکبار نبوده است، البته نرمش قهرمانانه امامان هم روی دیگر مبارزه بوده است به عنوان مثال قیام امام حسین (ع) قبل از آنکه قیامی از حسین (ع) باشد قیام حسنی‌ها بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینکه حضرت علی (ع) نرمش با استکبار را مرادف با نرمش بیجا می‌دانست، گفت: دو گونه نرمش داریم یکی نرمش بجا که همان است که امام حسن (ع) داشت و دیگری نرمش بی‌جا؛ حضرت علی (ع) سران سه جبهه مخالف خود را مستکبر می‌دید.

وی با تاکید بر اینکه آنچه امام راحل به عنوان استکبارستیزی مطرح کرد ریشه قرآنی و روایی داشته و ریشه در سیره انبیا و امامان دارد، گفت: آنچه که امروز دنیای استکبار به عنوان مذاکره مطرح می‌کند در حقیقت روی دیگر تسلیم است؛ آمریکا در پی مذاکره در مسائل پیش پا افتاده که نیست، در مسائلی که مهم است می‌خواهد مذاکره کند.

خاتمی با یادآوری اینکه مذاکره‌ای که آمریکا مطرح می‌کند در مسائلی است که به تعبیر مقام معظم رهبری ناموس نظام است، گفت: فناوری هسته‌ای در ایران بومی شده و ایران به این فناوری دسته یافته است.

وی تاکید کرد: امروز اقتدار موشکی ایران خاری در چشم استکبار و استخوان در گلوی آمریکاست؛ این اقتدار موشکی محور وحدت ملت است یعنی امام امت مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای می‌گوید هر چقدر بخواهیم به اقتدار موشکی خود می‌افزاییم و به هیچ هم مربوط نیست و این معنایش آن است که یک صدا از ایران اسلامی بر می‌خیزد و آن صدا این است که مذاکره در باره اقتدار موشکی هرگز.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مذاکره‌ای که این‌ها می‌گویند بر سر ناموس نظام است و هیچ آدم غیرتمندی سر ناموسش مذاکره نمی‌کند؛ ما که از اول ملت غیرتمند ایران اسلامی هستیم، پس مذاکره نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از چیزهایی که مثل استخوان در گلوی اینها گیر کرده است عمق راهبردی حضور ما در منطقه است، گفت: زمانی وزیر خارجه اسبق آمریکا از خاورمیانه جدید سخن می‌گفت؛ آن‌ها می‌خواستند عراق، سوریه و لبنان در امتداد آمریکا قرار گیرند اما نتیجه این شده است که عراق برادر صمیمی ایران اسلامی شده است و عراق کنونی می‌گوید هیچگاه از ایران اسلامی جدا نخواهیم شد.

خاتمی اضافه کرد: در سوریه مقدار زیادی خاک این کشور دست تکفیری‌ها بود اما اکنون کمتر از ۱۰ درصد خاک سوریه در دست تکفیری‌هاست و زمانی آن‌ها می‌گفتند بشار اسد باید برود اکنون به صراحت می‌گویند بودن بشار اسد یک واقعیت است؛ لبنان هم ارتش ندارد و ارتشش حزب‌الله است که هیچ وقت تقیه نمی‌کند و می‌گوید ما در کنار ایرانیم و اولین گلوله‌ای که به طرف ایران شلیک شود ما تلاویو را مورد هدف قرار خواهیم داد و این‌ها ماتم و دق آمریکاست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مذاکره‌ای که دشمن در پی آن است می‌خواهد این نقاط قوت را بگیرد ولی این آرزو را به گور خواهند برد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ملت ایران ملت تحلیلگر است که از برکات این انقلاب آن است که تحلیلگری سیاسی به بدنه جامعه آمده است، گفت: کسانی که اهل تحلیل‌اند می‌دانند طی این دو سه هفته مکرراً ترامپ می‌گوید باور کنید ما نمی‌خواهیم به شما حمله کنیم و پمپئو دائم می‌گوید ما بنای حمله به ایران را نداریم؛ قصه چیست و چه اتفاقی افتاده است و همان دیوانه‌ای که در توئیت نوشت که اگر ایران چه کند چنان خواهد شد اما چه شد ورق برگشت؛ عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، ما حتم داریم که آمریکا نمی‌تواند حمله کند اما نیروهای مسلح ما آماده باش صد درصد هستند.

خاتمی با بیان اینکه تمام دغدغه‌های این روزهای ترامپ انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری است که اگر بتواند ایران را پای مذاکره بکشاند، قطعاً رأی می‌آورد، گفت: امروز فریاد و فغان مقام معظم رهبری در نفی مذاکره با آمریکا همان فریاد امام راحل است؛ اکنون قصه مذاکره با ایران جنبه حیثیتی برای ترامپ دارد، اما تا زمانی که این خوی استکباری دارد این آرزو را به گور خواهد برد.

امام جمعه موقت تهران با یادآوری این نکته که مقام معظم رهبری فرمود مذاکره با آمریکا فایده ندارد ضرر هم دارد یعنی موضعی که داریم می‌گیریم موضع خردورزانه است، گفت: آمریکا هیچ‌گاه پایبند به قراردادهای بین المللی نیست، چنانچه نمونه آن را اخیراً در مذاکره با کره شمالی دیدیم.

وی با تأکید بر اینکه تأثیر آمریکا، شیطان بزرگ نسبت به ۴۰ سال پیش کمتر شده است و این یک واقعیتی است، گفت: ایرانی‌ها هنوز شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند و آمریکا هم از این شعار می سوزد و ناراحت است، گرچه شیطنت آن هیچگاه کمتر نشده است.

خاتمی بیان کرد: زمانی پیامبر مکرم اسلام (ص) در جنگ خندق فرمودند که تمام ایمان به جنگ با تمام شرک آمده است و امروز مصاف ما با آمریکا چنین است و اصلاً دولتمردان و دولت زنان آمریکا انگار کاری جز توطئه علیه ایران اسلامی ندارند.

وی، تنها راه مقابله با آمریکا را مقاومت دانست و گفت: مقاومت نسخه قرآن کریم است که قطعاً جواب می‌دهد و خداوند در آیات قرآن کریم بارها به این مسئله تاکید کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از مسئولان نظام جمهوری اسلامی نیز خواست تا مانند مقام معظم رهبری موضع‌گیری کنند و با همین صداقت و شجاعت کارها را جلو ببرند و مطمئن باشند که دشمن هم جا می‌خورد.

وی در ادامه به طرح معامله قرن که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده است نیز اشاره کرد و گفت: آن‌ها با این طرح می‌خواستند فلسطینی‌ها را از حق‌شان محروم کنند، اما این بچه تازه متولد شده مرد و دیگر خبری از معامله قرن نخواهد بود و این مسئله به خاطر مقاومت مسلمانان و فلسطینی‌هاست.

خاتمی با تاکید بر اینکه راه تنها مقاومت است و هم مقاومت و هم تسلیم هزینه دارد که هزینه تسلیم بیش از مقاومت است، گفت: این خط امام و مقاومت راه امام است و راه مقاومت هم جواب داده، می‌دهد و خواهد داد.

****************************

انتقاد از سیگار کشیدن خانم ها: مگر خودکشی کلاس گذاشتن است؟ --- احمد حسن زاده، امام جمعه کیش در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از سیگار کشیدن خانم‌ها گفت: "امروز برخی خانم‌ها سیگار کشیدن را برای خودشان کلاس می‌دانند، از این کار تعجب می‌کنم". حسن‌زاده سپس سوال کرد: "عقل و منطق کجا رفته؟ مگر خودکشی کلاس گذاشتن است؟". به گفته امام جمعه کیش مصرف دخانیات موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود و گفت: "این نهایت بی‌کلاسی یک انسان است که خودش را از بین ببرد و بخواهد بگوید من یک فرد متمدن هستم، الله‌اکبر از این افکاری که امروز در ذهن برخی ورود کرده است."

استراماچونی در استقلال؟ --- تسنیم نوشت: آندره‌آ استراماچونی با قراردادی دو‌ساله هدایت استقلال را به عهده گرفت و این مربی سه دستیار خارجی شامل؛ کمک مربی، مربی بدنساز و آنالیزور در کادر فنی خواهد داشت.

شفر تهدید به شکایت به فیفا کرد --- وینفرد شفر، سرمربی سابق تیم استقلال تهران در یک پست اینستاگرامی تهدید کرد که از استقلال بخاطر عدم انجام تعهداتش به فیفا شکایت خواهد کرد. شفر نوشته است که پس از مشاوره با وکلایش و به نتیجه نرسیدن درخواست‌های خودش و دستیارانش برای حل و فصل موضوع این تصمیم را گرفته است.

اولین شکست ایران در لیگ ملت‌ها --- تیم ملی ایران در بازی نخست هفته دوم لیگ ملت‌های #والیبال با نتیجه ۲-۳ به برزیل باخت و یک امتیاز گرفت. ایران در بازی امروز با آرژانتین بازی می‌کند.

روسیه: ایران درخواست خرید S400 نداشته --- معاون نخست وزیر روسیه گفته است که ایران تا کنون درخواستی برای خرید سامانه موشکی S-400 از روسیه نکرده است. پیشتر، برخی منابع خبری گزارش کرده بودند که تهران خواستار دریافت این سامانه شده بود اما مسکو این درخواست را رد کرده است.

تبلیغ 'اخذ ویزای تضمینی' ممنوع شد --- اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، تبلیغ برای گرفتن ویزای تضمینی را غیرقانونی اعلام کرد و آژانس های مسافرتی را از اقدام در این مورد منع کرد. این اداره نسبت به "سودجویی و برخی سوء استفاده های مالی" برای اخذ ویزای تضمینی هشدار داده است.

آتش‌سوزی در مراتع بهبهان «مهار شد» --- محمد حری، فرماندار شهر بهبهان، خبر داد که آتش‌سوزی در مراتع اطراف این شهر «مهار شده است». حری گفت: «آتش در همه مناطق درگیر در بهبهان مهار شده، ولی به دلیل تراکم پوشش گیاهی، مراتع مستعد شعله‌ور شدن آتش هستند.»

هلند: به اینستکس می پیوندیم --- دولت هلند در پاسخ به پرسشهای پارلمان این کشور پیرامون اقدامات اتحادیه اروپا در مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران، در نامه ای به تاریخ چهارشنبه ۵ ژوئن (۱۵ خردادماه) به سران نهاد قانونگذاری این کشور که در تارنمای رسمی دولت منتشر شد، ضمن اعلام حمایت از اینستکس، از برنامه خود برای سرمایه گذاری و پیوستن به این سازوکار مالی اروپایی خبر داد.

بطحایی به خاطر کرسی مجلس از وزارت گذشت! --- حسن روحانی، رئیس جمهوری با استعفای محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد. او به دلیل شرکت در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا داده است.

پوتین: بهتر است ایران و آمریکا به مذاکره عادی بازگردند --- پوتین در دیدار با مسئولان آژانس‌های بین‌المللی خبری گفت: «به نظر من، (آمریکا و ایران) بهتر است به مذاکره عادی بازگردند. من متوجه شدم که به‌تازگی دونالد ترامپ (رئیس جمهوری آمریکا) در شبکه‌های اجتماعی نوشته که در عمل آماده دیدار و مذاکره با مقام‌های ایرانی است. که تنها می‌توان از آن استقبال کرد.»

روس ها به INSTEX ملحق می شوند --- ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا، می‌گوید مسکو در حال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای عضویت در سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا (اینس‌تکس) است. چیژوف در گفت‌وگویی با خبرگزاری اینترفکس در حاشیه نشست اقتصادی سن‌پترزبورگ گفت اروپایی‌ها پنهان نمی‌کنند که راه‌اندازی اینس‌تکس به سختی پیش می‌رود.

پلوسی می خواهد ترامپ را پشت میله های زندان ببیند --- «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در دیدار با رهبران حزب دمکرات و «جرالد نادلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس اعلام کرده که به جای برکناری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری این کشور، ترجیح می دهد وی را در زندان ببیند.

امام جمعه کرج: مذاکره با آمریکا از مصادیق دیوانگی است --- نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه آمریکا در ارتباط با ایران دچار سردرگمی است و این‌یکی از نشانه‌های افول شیطان بزرگ است، گفت: یک روز دوازده پیش‌شرط تعیین می‌کنند و روز دیگر می‌گویند بدون پیش‌شرط، شماره تلفن نیز می‌دهند، با این پیش‌شرط اگر کسی در داخل کشور به فکر مذاکره با آمریکا باشد، یکی از مصادیق دیوانگی است.

ترامپ: فقط می خواهم ایران سلاح هسته ای نداشته باشد --- رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه فکر نمی‌کند با فرانسه در خصوص ایران اختلاف داشته باشد گفت: «فکر نمی‌کنم رئیس‌جمهور [فرانسه] بخواهد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، من هم این را نمی‌خواهم. همه ماجرا این است. او هم نمی‌خواهد که آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند. من نمی‌خواهم آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند و سلاح هسته‌ای هم نخواهند داشت.»

برانکو راهی امارات می شود؟ --- شاهزاده منصور بن مشعل، عضو هیأت مدیره باشگاه الاهلی این‌گونه درباره سرمربی جدید تیمش سخن به میان آورد: «تا حدود زیادی با سرمربی جدید خود به توافق رسیده‌ایم و قرارداد اولیه امضا کرده‌ایم. خدا را شکر او مربی با کارنامه درخشانی است. الان می‌توانیم نام این مربی را اعلام کنیم اما او از ما خواسته تا پایان قراردادش با تیم کنونی‌اش نام او را نبریم.» گفته می شود این فرد برانکو است.

فلاحت پیشه به خاطر «ترور شخصیت» از توییتر رفت --- حشمت الله فلاحت پیشه در مطلبی در صفحه شخصی توییترش نوشت: "در ایامی که برای کشاندن وطنم به جنگ طراحی شده بود، تمام تلاشم پرهیز از این دام بود. از ۷ تا ۹ سالگی زیر بمب و موشک باران با خون عزیزانم جنگ را تجربه کردم و از مرگ و ترور نترسیدم اما دیگر بیش از این تحمل ترور شخصیت را ندارم. با عذرخواهی از همه حضور توییتری خود را معلق می‌کنم."

5 گل تیم ملی به سوریه --- تیم ملی فوتبال ایران با نمایشی تهاجمی در ورزشگاه آزادی توانست تیم ملی سوریه را با نتیجه پنج بر صفر شکست دهد. تیم‌های ملی ایران و سوریه برای بیست و هشتمین بار مقابل هم قرار گرفتند. این نتیجه، از قاطعانه‌ترین بردهای ایران در برابر رقیب دیرینه‌اش بود.

وزیر خارجه آلمان برای «نجات برجام» به ایران می آید --- دفتر وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد که او هفته آینده به منظور گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران راهی تهران خواهد شد. ماریا ادبار، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، اظهار داشت که بازدید هایکو ماس از ایران بخشی از برنامه سفر او به خاورمیانه است که روز جمعه آغاز می‌شود و او در جریان آن به کشورهای اردن و امارات متحده عربی نیز خواهد رفت.  خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و آلمان هدف از سفر آقای ماس را «نجات برجام» عنوان کرده‌اند.

پرستار آلمانی قاتل ۸۷ بیمار به حبس ابد محکوم شد --- دادگاهی در شهر اولدنبرگ آلمان روز پنجشنبه ۱۶ خرداد نیلز هوئگل یک پرستار آلمانی ۴۲ ساله را به جرم قتل ۸۵ بیمار که سن آنها بین ۳۴ تا ۹۶ سال بوده به حبس ابد محکوم کرد. او قبلا در یک پرونده دیگر به جرم دو قتل محکوم شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه  هوئگل بوسیله تزریق مقدار زیادی داروی قلبی و سایر داروها به بیماران خود آنها را دچار ایست قلبی می کرد چون از احساس ناشی از به هوش آوردن آنها لذت می برد.

جنجال پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" به کنگره آمریکا رسید --- مجله آمریکایی Mother Jones که از روزنامه‌نگاری تحقیقی حمایت می‌کند، پنج‌شنبه ۱۶ خرداد (۶ ژوئن) با انتشار گزارشی در مورد پروژه "ایران‌دیس‌اینفو" (IranDisInfo) نوشته است که نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا تحقیق در مورد تخلفات این پروژه را آغاز کرده‌اند. مسئولین پروژه "ایران‌دیس‌ایفو" در فضای مجازی به روزنامه نگاران، دانشگاهیان و فعالان حقوق بشر که منتقد سیاست‌های دولت آمریکا در مورد ایران هستند حمله می‌کنند. مدیر پروژه "ایران‌دیس‌ایفو" مریم معمار صادقی مدیر موسسه ضدایرانی "توانا" است.

جان کری: از زمان خروج از برجام با ایرانی‌ها گفتگویی نداشته‌ام --- کری به شبکه آمریکایی سی‌ان‌بی‌سی گفت: "از وقتی که تصمیم به خروج از برجام اعلام شد من تنها با یک (مقام) ایرانی صحبت کردم." او گفت مواضعش درباره ایران به طور عمومی مطرح شده و مراوده غیررسمی و مخفیانه‌ای با مقام‌های ایرانی نداشته است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، چند هفته پیش گفت وزرای خارجه سابق باید صحنه را ترک کنند و امور دیپلماتیک را به جانشینانشان واگذارند.

فرماندار تهران: نماز عید فطر اهل سنت در تهران بدون حاشیه برگزار شد --- عیسی فرهادی، فرماندار تهران از برگزاری "بدون حاشیه" نماز عید فطر توسط اهل سنت در شش نقطه تهران خبر داده است. فرهادی گفته: "انتشار برخی اخبار مبنی بر اعمال محدودیت جهت برگزاری نماز عید فطر برای برادران اهل سنت از اساس کذب است و امسال همچون سال‌های گذشته این نماز برای اهل سنت در شش نقطه برگزار شد."

خسارت سیل به یک میلیون تن گندم --- بگفته عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزییک میلیون تن محصول گندم در سیل اخیر از بین رفته است. کشاورز گفته است: "امسال سال خنکی بود و به لحاظ زراعی عقب است، در مورد کلزا خسارت زیادی به مزارع گلستان وارد شد." او همچنین گفته با سیل در بندر ترکمن، آق‌قلا، گمیشان و علی‌آباد حجم زیادی از این مزارع به زیر آب رفت.

اینفانتینو برای دومین بار رئیس فیفا شد --- اینفانتینو که ۴۹ ساله است و تابعیت سوئیسی ایتالیایی دارد، سه سال پیش در پی برکناری سپ بلاتر ریاست فیفا را بر عهده گرفت. او تا چهار سال دیگر، ۲۰۲۳، ریاست این سازمان را برعهده خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه: به مرحله بازگشت از تحریم‌ها نزدیک می‌شویم --- حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در صفحه توییتر خود نوشت: به مرحله بازگشت از تحریم‌ها نزدیک می‌شویم. ایران و ایالت متحده به گونه‌ای تنش را مدیریت کردند که افراطیون ثالث در حاشیه قرار گرفتند. دلیلی برای تداوم حضور ناوهای آمریکایی وجود ندارد.

ظریف: چوپان دروغگوی تیم B، که فریاد "گرگ آمد" سر داده، یکبار دیگر جار و جنجال به راه انداخته --- ظریف نوشت: «چوپان دروغگوی تیم B که فریاد "گرگ آمد" سر داده یکبار دیگر جار و جنجال به پا کرده: این بار موساد اطلاعات مربوط به نقش‌آفرینی ایران در عملیات خرابکارانه الفجیره را تحریف کرده است. من درباره وقوع "تصادف‌ها" و دادن آدرس‌های غلط هشدار داده‌ام- می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد. قبلاً وقوع این حوادث را شاهد بوده‌ایم.»

ترامپ: گفت و گو با روحانی؟ بله البته  --- «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که به لندن سفر کرده است، گفت: «همیشه شانس یک اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد اما گفت‌وگو با ایران را ترجیح می‌دهم.» وی در پاسخ به این سوال که آیا با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو خواهد کرد گفت: «بله، البته.»

مذاکرات پشت پرده ایران و مصر؟! --- منابع دیپلماتیک مصری می گویند که قاهره سعی در ایفای نقشی برای کاهش تنش ها میان عربستان و ایران از طریق کانال های پشت پرده با تهران با مشارکت روسیه است. سیسی اخیرا به محمد بن زائد ولیعهد ابوظبی در ملاقات اخیرشان در قاهره از «ملاحظات روسیه برای اجتناب و جلوگیری از ورود به رویارویی مسلح» با تهران گفته است. این منابع اضافه می کنند که سیسی نظرات مشترکی با مسکو در مورد عدم استقبال ار هر نوع جنگی در منطقه خلیج فارس دارد..

لبنان: ایران با آزادی نزار زکا، لبنانی زندانی در این کشور موافقت کرد --- وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که ایران قرار است نزار زکا، شهروند لبنانی که از سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی برای آمریکا در ایران زندانی است، را آزاد می‌کند. نزار زکا که اکنون حدود ۵۰ سال دارد، تابستان سال ۲۰۱۵ به اتهام جاسوسی برای واشنگتن به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

محبوبیت جو بایدن در رقابت‌های درون حزبی دمکرات‌ها کاهش یافته --- یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که میزان حمایت از جو بایدن، معاون اول سابق ریاست‌جمهوری در دوران باراک اوباما، نسبت به ماه اردیبهشت کاهش یافته است. بر اساس نظرسنجی شبکه «سی‌ان‌ان»، آقای بایدن در حال حاضر از حمایت ۳۲ درصد دمکرات‌ها برخوردار است، این در حالی است که در نظرسنجی پس از اعلام رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه اردیبهشت، حمایت ۳۹ درصد از طرفداران حزب دمکرات را پشت سر خود داشت.

عربستان منتظر تصمیم شوک آور ایران باشد --- دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل عربستان سعودی را تهدید کرد که اگر «همراهی» با آمریکا در تحریم‌ها علیه ایران را متوقف نکند، باید منتظر «تصمیم جدید و شوک‌آور تهران» باشد. امیرعبداللهیان در پیامی در توئیتر خود تاکید کرد: «زمان برای تداوم سیاست‌های کثیف سعودی -اماراتی-اسراییلی به‌سرعت رو به پایان است.»

شینزوابه می تواند آتش تنش میان ایران و آمریکا را خاموش کند؟ --- معاون وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که سفر هفته آینده نخست وزیر ژاپن به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود. وی که با شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی گفت‌وگو می‌کرد گفت ژاپن احتمالا قادر باشد تا به آمریکایی‌ها شرایط کنونی را بفهماند.

توصیه آشنا به سیاسیون: سریال «چرنوبیل را تماشا کنید» --- حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور، با انتشار توییتی نوشت: «تماشا و عبرت گرفتن از مینی‌سریال چرنوبیل برای اهالی سیاست و دولت و حکومت بسیار مناسب است. عصاره‌اش این یک جمله است: What is the cost of lies? این سوال تکان‌دهنده‌ای است.» . داستان این سریال در باره فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ است که در جمهوری اوکراین اتحاد جماهیر شوروی رخ داد. پنهان‌کاری مقام‌های سیاسی و اداری شوروی و مدیریت بد این فاجعه، موضوع اصلی «چرنوبیل» است.

پمپئو: مذاکره بدون پیش شرط با ایران چیز تازه ای نیست --- مایک پمپئو، وزیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یورنیوز گفت که کشورش علاقه‌مند است بر سر موضوعات مختلف با ایران گفت‌وگو کند. پمپئو در پاسخ به پرسشی درباره مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفت: «در یک سال گذشته رئيس جمهور ترامپ اعلام کرده که ما حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی درباره مسائل مختلف از برنامه هسته‌ای گرفته تا برنامه موشکی و فعالیت‌های نظامی ایران گفت‌وگو کنیم و این موضوع تازه‌ای نیست. ما قبلا هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده بودیم.»

«نباید برخی با استناد به آیه «الاعراب أشد کفراً و نفاقاً» نژاد عرب را تحقیر کنند» --- آیت الله سبحانی از مراجع تقلید گفت: ملاک برتری در نزد خداوند تقوا است، امروز نباید برخی با استناد به آیه «الاعراب أشد کفراً و نفاقاً» نژاد عرب را تحقیر کنند زیرا اعراب نکوهش شده در این آیه شریفه را نمی توان به همه اعراب نسبت داد.

«دشمن در صدد است رهبری سوم از جنس رهبری اول و دوم نباشد» --- حجت الاسلام حاجی‌صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: دشمن در صدد است که رهبری سوم از جنس رهبری اول و دوم نباشد و اما نمی دانند که انقلاب ما صاحب دارد و رهبری سوم مولای رهبر اول و دوم ماست که با آمدنش این انقلاب را تحویل و جهان را پر از عدل و داد می کند.

پیش از حادثه فجیره، یک چاه نفتی امارات هدف قرار گرفته بود  --- تارنمای «میدل‌ایست آی» نوشت: چند روز پیش از وقوع حملات بندر «الفجیره» در امارات یک چاه نفتی این کشور در خلیج فارس نیز هدف حمله قرار گرفت اما خبر آن تاکنون منتشر نشده است. خسارت (وارده به این چاه نفت) محدود بود و گسترده نبود ولی ما نگران این وضعیت هستیم. میدل‌ایست آی در ادامه نوشت که علاوه بر انفجار یک خط لوله نفتی در عربستان و انفجار در چهار تانکر نفتی در الفجیره، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا «حمله سومی را به بندر نفتی ینبو در عربستان فاش کرد.»

کیفرخواست نجفی صادر شد --- دادستان تهران از صدور کیفرخواست محمدعلی نجفی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمدعلی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) که با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد.

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کره‌شمالی اعدام نشده --- خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز (دوشنبه) گزارش کرد که «کیم یونگ چول» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق کره شمالی، روز گذشته (یکشنبه)، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را در یک نمایش هنری همراهی می‌کرد. دیده شدن چول با کیم، ادعای اخیر یک روزنامه کره جنوبی درباره اعدام این مذاکره‌کننده ارشد کره شمالی را رد می‌کند.

دیدار با سوریه؛ نخستین حضور بدون مانع زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها؟ --- در 16 خردادماه در ورزشگاه بزرگ آزادی، ایران راس ساعت 19:45 میزبان سوریه خواهد بود. اما به نظر می‌رسد اولین نمایش ایران بدون مربی پرتغالی مقابل دیدگان طرفداران، یک دیدار دوستانه عادی نیست. در سایت فدراسیون فوتبال و برای خرید بلیت این مسابقه، بخش انتخاب جنسیت هم وجود دارد. بنابراین هوادارانی که خواهان دریافت بلیت این مسابقه هستند، می‌توانند بانوان هم باشند

تذکر رهبرمعظم انقلاب به صداوسیما در ماجرای محمدعلی نجفی

علی مطهری در یادداشتی درباره ماجرای محمدعلی نجفی نوشت: صدا و سیما که معمولاً حوادث جنایی را منعکس نمی‌کند با ذوق‌زدگی و خوشحال از ضربه زدن به رقیب سیاسی به انعکاس کامل آن پرداخت و تنها زمانی که ندایی از مقام رهبری به او رسید دست از این عمل ناجوانمردانه خود برداشت و ناگهان سیر اخبار درباره این حادثه متوقف شد.

متن یادداشت علی مطهری به شرح زیر است:

در ارتباط با ماجرای آقای دکتر نجفی دو نکته قابل توجه است:


اول این که صدا و سیما که معمولاً حوادث جنایی را منعکس نمی‌کند با ذوق‌زدگی و خوشحال از ضربه زدن به رقیب سیاسی به انعکاس کامل آن پرداخت و تنها زمانی که ندایی از مقام رهبری به او رسید دست از این عمل ناجوانمردانه خود برداشت و ناگهان سیر اخبار درباره این حادثه متوقف شد. ظاهراً خود مسئولان این سازمان قبح این گونه رفتارها را درک نمی‌کنند و حتما باید ندایی از بالا برسد.

و دوم این که از اخبار رسیده و خصوصا سخنان خود آقای نجفی معلوم شد که افرادی در کشور پرستوهایی دارند که گاهی بر گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند به پرواز درمی‌آورند و آنگاه فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او و حذف وی از صحنه سیاست، غافل از این که اگر این روشها در دنیا مرسوم و رایج است و مجاز شمرده می‌شود، برای یک مسلمان مجاز نیست بلکه حرام است. تجسس در امور داخلی زندگی مردم از نظر اسلام مجاز نیست حتی برای یک هدف مقدس. در اسلام برای رسیدن به یک هدف مقدس نمی‌توان از یک وسیله نامقدس استفاده کرد. نمی‌توان برای حفظ نظام از هر وسیله‌ای استفاده کرد و با آبروی مردم بازی کرد. امیدوارم ماجرای آقای نجفی نقطه شروعی برای ترک این روشها باشد.

پومپئو علیه «معامله قرن»؟ --- واشنگتن پست با انتشار متن سخنان پومپئو در میان سران یهودی، نوشت وزیر خارجه آمریکا به «معامله قرن» خوشبین نیست؛ او گفته این طرح، «۹ نکته بد» و «۲ نکته خوب» دارد. وی همچنین گفته «این توهم را نداریم که پس از رونمایی، همه به ما بگویند مراسم امضای توافق کجاست که برویم»

روسیه: زمان جلسه سران برای برجام فرا رسیده --- معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که اکنون زمان مناسبی است که در آن سران سیاسی در خصوص برجام دیدار کرده و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

دست دادن ترامپ با ملکه انگلیس خبرساز شد --- رئیس‌جمهوری آمریکا که به جنجال‌آفرینی در سفرهای خارجی معروف است، ظهر دوشنبه در دیدار رسمی با ملکه انگلیس دست او را به شکلی غیرمتعارف فشرد که این موضوع در رسانه‌های انگلیسی خبرساز شد

فینال جام حذفی وزیر را در آستانه استیضاح قرار می‌دهد --- سیدناصر موسوی لارگانی درباره استیضاح عباس سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان گفت: استیضاح وزیر ورزش تنها مربوط به سفر‌های معاونین این وزارتخانه به خارج از کشور معطوف نمی‌شود که البته سؤال بنده از آقای سلطانی‌فر هم در همین راستا بوده و درخواست استیضاح وی را امضا کرده‌ام. حوادث به وجود آمده در میادین فوتبال بویژه در چند بازی آخر لیگ برتر، لیگ دسته اول و جام حذفی منجر به آن شد که نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر ورزش و جوانان با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کنند.

مردم ‎پس انداز خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟ --- در بخشی از ‎نظرسنجی ملی ‎ایسپا که به صورت تلفنی انجام شد، از پاسخگویان پرسیده شده است: «هر خانواده‌ای ممکن است در زندگی بتواند پس انداز کند. شما ترجیح می‌دهید پس انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟»

۲۴.۸ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند در بانک، ۱۴.۹ درصد در زمین و مسکن، ۱.۵ درصد در بورس پس انداز میکنند.
۹.۹ درصد مردم اعلام کردند طلا و سکه و ۱.۲ درصد ارز و دلار خریداری می‌کنند.
۱۰.۶ درصد پاسخگویان ترجیح می‌دهند پس انداز خود را صرف اشتغال زایی و کارآفرینی کنند.
۳۴.۳درصد پاسخگویان اعلام کرده اند پس اندازی ندارند.

مالیات قطعی برای خریداران سکه  --- سازمان امور مالیاتی مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۷ دریافت کنندگان سکه از بانک مرکزی را ابلاغ کرد و آن را 150 تا 250 هزارتومان به ازای هرسکه اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین