|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۲۵۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
سازمان محیط زیست با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل فقط می‌تواند مروج محیط زیست باشد و اگر انتظار داشته باشیم که نگهدارنده محیط زیست فقط سازمان باشد، قطعاً آن را از دست خواهیم داد.
 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر، گفت: در این زمینه تاکنون درخواستی از وزارت نیرو را نداشته ایم اما این موضوع با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد چون آب آشامیدنی و صنعتی کشور باید تأمین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، عیسی کلانتری در آئین افتتاح اولین مرکز بازدیدکنندگان اکو پارک حیات وحش شمال کشور در بندر مرزی آستارا، اظهار کرد: در آستارا خداوند نعمات خود را در طبیعت تمام کرده است، ولی ما قدر این زیبایی را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه پسماند، معضل بزرگ استان‌های شمالی کشور برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری است، ادامه داد: دولت سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار برای این منظور اختصاص داد که متأسفانه در مجلس مصوب نشد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت و مردم است که وضعیت پسماند شمال کشور را حل کنند، افزود: نمی‌شود منطقه زیبای شمال را غرق در پسماند بگذاریم و انتظار داشته باشیم که گردشگر خارجی بیاید.

کلانتری با تأکید بر اینکه حفظ محیط زیست طبیعی و انسانی وظیفه عمومی و همگانی است، تصریح کرد: سازمان محیط زیست با حدود ۷۰۰۰ نفر پرسنل فقط می‌تواند مروج محیط زیست باشد و اگر انتظار داشته باشیم که نگهدارنده محیط زیست فقط سازمان باشد، قطعاً آن را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه برای شراکت مردم در حفظ محیط زیست، ضعیف عمل کرده ایم، گفت: سیاست‌ها را باید دگرگون کنیم و ضمن پاسداری از محیط زیست، مردم را با آن آشتی دهیم و نگهداری را بر عهده مردم بگذاریم.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سرمایه گذاری و بخش خصوصی می‌تواند نقش بسزایی را در حفظ محیط زیست داشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر وفاقی صورت نگیرد، به طور یقین محیط زیستی باقی نمی‌ماند.

وی موضوع پسماند را اولویت اصلی دولت در شمال کشور برشمرد و اضافه کرد: امیدواریم با تصویب بودجه پیشنهادی در مجلس، بتوانیم شمال را ظرف دو سه سال آینده از پسماند نجات دهیم.

وی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکو پارک‌ها با هدف آشتی دادن مردم با محیط زیست احداث می‌شود و بخش خصوصی باید با سرمایه گذاری وارد این حوزه شود.

وی در ادامه به وضعیت تالاب‌های آب شیرین شمال که در حال تخریب هستند، اشاره کرد و افزود: تالاب‌های آب شیرین «میان کاله»، «انزلی» و «آق آستارا» به دلیل برداشت‌های غلط دولت‌ها به این شکل درآمده اند.

کلانتری با اشاره به وضعیت تالاب «آق» در ساحل پناهگاه حیات وحش لوندویل، خاطرنشان کرد: عامل تخریب این تالاب، ارتباط زیاد آن با دریای خزر است.

وی با اشاره به اینکه عوامل دیگری در تخریب تالاب انزلی دخیل هستند، تصریح کرد: عواملی از قبیل ارتباط زیر زمینی و رو زمینی با دریا، افزایش مواد عالی از بالادست و پر شدن تالاب از لجن، در تخریب آن دخیل هستند که از هفته آینده عملیات احیای آن از طریق غیر مکانیکی شروع می‌شود و امیدواریم ظرف چهار سال حدود ۱۴ هزار متر مربع از تالاب را احیا کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر، گفت: در این زمینه تاکنون درخواستی از وزارت نیرو را نداشته ایم.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع در صورت طرح، بررسی می‌شود، افزود: این موضوع با رعایت ضوابط زیست محیطی اشکالی ندارد چون آب آشامیدنی و صنعتی کشور باید تأمین شود.

وی اضافه کرد: در استان گیلان که باید از ۴۰ درصد آب تجزیه پذیر استفاده کنیم، فقط ۲۰ درصد استفاده می‌کنیم و الباقی که معادل دو میلیارد متر مکعب است، می‌تواند در جاهای دیگر استفاده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت آب دریاچه ارومیه، گفت: روند احیا خوب است و تراز اکولوژیکی این دریاچه به ۱۴۰۷ رسیده است.

وی در خصوص استفاده از گاز مازوت، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که در کلانشهرها از این نوع گاز استفاده نشود و با همکاری وزارت نفت حدود ۹۰ درصد روزهای سال را با گاز تولید برق کرده ایم و همین روند تا پایان سال هم تداوم خواهد یافت.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال آخرین وضعیت بازداشتی‌های محیط زیست در کشور، گفت: کاری از دست دولت برای آنها برنمی آید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت با مسئولیت وزیر کشور و عضویت وزیر اطلاعات، دادگستری و معاون حقوقی رئیس جمهور پیگیر قضایا بودند، افزود: دستگاه‌های مربوط که آنها را بازداشت کرده‌اند، گفته‌اند که آنها محاکمه می‌شوند و ما خبری از وضعیت آنها نداریم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین