|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۶
کد خبر: ۲۲۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
روزنامه «قانون» تحت عنوان «مجری قانون بقا» آورد: حیدرالعبادی در حالی علیه منافع ایران موضع گرفته و از همگرایی با آمریکا سخن می‌گوید که جایگاهش متزلزل است و مشخص نیست در آینده‌ای نزدیک در این سمت باقی بماند یا خیر!
  اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر همراهی این کشور با تحریم های آمریکایی در شرایطی صورت می گیرد که ترکیه درگیر تقابلی جدی با واشنگتن شده است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مطبوعات امروز شنبه بیستم مردادماه اعلان نخست وزیر عراق در زمینه پیوستن این کشور به تحریم های ضدایرانی «دونالد ترامپ»، تقابل سیاسی و اقتصادی واشنگتن و آنکارا و تازه ترین جنایت متجاوزان به یمن را محور اصلی اخبار و گزارش های خود قرار دادند.

** تلنگر عراقی به دیپلماسی ایرانی
«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق اواخر هفته گذشته در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران با بیان اینکه ما مخالف تحریم‌های بین‌المللی هستیم، تصریح کرد که با این وجود به منظور حمایت از ملت عراق به تحریم‌های آمریکا پایبند خواهیم بود. العبادی گفت که کشورهای بزرگ‌تر از ما نیز به تحریم‌های آمریکا پایبند هستند و اگر ما بر خلاف آنها عمل کنیم شکست خواهیم خورد.

روزنامه «ابتکار» در این خصوص نوشت: هر چند این اقدام و صحبت‌های حیدر العبادی را می‌توان از سویی به عنوان مانوری سیاسی در جهت تقویت جایگاه متزلزل او در آینده دولت عراق دانسته و آن را بیشتر برای همراهی بخشی از مردم و جریانات سیاسی عراق تفسیر کرد، اما نباید از نظر دور داشت که عراق نیز طبیعتاً در شرایط دشوار سیاسی و اقتصادی راهبردهای معطوف به منافع خود را دنبال خواهد کرد. اینکه ایران در این شرایط دشوار تا چه میزان به عراق یاری رسانده و در مبارزه با گروه‌های افراطی به این کشور یاری رسانده است، یا اینکه به قول محمود صادقی 1100 میلیارد دلار غرامت جنگ را با دیده اغماض مطالبه نکرده است، امری است که مربوط به منافع ایران از این رهگذر بوده است که نمی‌توان در چنین شرایطی به طور دقیق انتظار پاسخ متقابل را از طرف عراقی داشت.

روزنامه «قانون» تحت عنوان «مجری قانون بقا» آورد: حیدرالعبادی در حالی علیه منافع ایران موضع گرفته و از همگرایی با آمریکا سخن می‌گوید که جایگاهش متزلزل است و مشخص نیست در آینده‌ای نزدیک در این سمت باقی بماند یا خیر! ...در این چندساله حضور نیروهای تکفیری و به ویژه داعش در این کشور تازه‌ترین بحرانی بود که عراقی‌ها با آن درگیر شدند و اگر ایران به عنوان کشوری که در منطقه تاثیرگذاری دارد، نبود و بامدیریت راهبردی، برای ایستادگی مقابل تروریست‌ها هزینه نمی‌کرد، امروز مشخص نبود که آینده این کشور به کجا ختم می‌شد.

روزنامه «شرق» در گزارشی به «واکنش ها به همراهی دولت عراق با آمریکا علیه ایران» پرداخت و «آفتاب یزد» در گفت و گو با کارشناسانی چون «داود هرمیداس باوند» و «حسن بهشتی پور» عنوان داشت «باید از عراق غرامت جنگ را بگیریم»

به نوشته «وطن امروز» در پی اظهارنظر عجیب حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق مبنی بر اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گروه‌های سیاسی، روحانیون تراز اول و همچنین مردم این کشور طی روزهای اخیر یکصدا بر همراهی با ایران تاکید و از اظهارات العبادی انتقاد کردند. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: این قبیل مواضع رسمی مسؤولان عراق در موضوع تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، این گزاره را تقویت می‌کند که اعلام موضع شاذ نخست‌وزیر این کشور صرفا یک موضع شخصی بوده که با هدف جلب نظر آمریکا جهت ابقا در سمت نخست‌وزیری عراق اتخاذ شد.

روزنامه «جوان» تحت عنوان «همه علیه آقای نخست وزیر» آورد: کاربران فعال عراقی در شبکه اجتماعی توئیتر با هشتگ «العبادی نماینده ما نیست» (العبادی لا یمثلنا) فضای مجازی عراق را داغ کردند و اعتراض خود را به اظهارات نخست‌وزیر عراق نشان دادند. برخی از کاربران این شبکه اجتماعی با هشتگ «متضامن مع الشعب الایرانی» (اعلام همبستگی با مردم ایران) نوشتند ما در ازای ایستادگی ایران به هنگام سختی‌ها در کنار عراق احساس مسئولیت کرده و تحریم‌های امریکا را محکوم می‌کنیم.

** تقابل ترکیه با آمریکا

به گزارش روزنامه «جهان صنعت» روند نزولی نرخ برابری لیر در برابر ارزهای معتبر خارجی که از اوایل سال‌جاری آغاز شده بود در روزهای اخیر شدت گرفته است‌. در معاملات دیروز بازار ارز، روند نزولی ارزش پول ملی ترکیه ادامه یافت و برای نخستین بار از زمان به جریان افتادن پول جدید ترکیه در سال 2005 میلادی، تا بالای 6 لیر در برابر یک دلار هم تنزل کرد هر چند بعدا ارزش آن کمی افزایش یافت‌. به این ترتیب از اول سال میلادی جاری تاکنون، لیر ترکیه تقریبا یک‌سوم ارزش خود را در برابر دلار آمریکا و یورو از دست داده و به خصوص در روزهای اخیر اختلاف سیاسی با آمریکا به روند نزولی ارزش لیر شدت بخشیده است‌. بسیاری از تحلیلگران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسوولان و مردم این کشور شده است، فتنه‌ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است‌.

«دنیای اقتصاد» ذیل تیتر «سقوط آزاد «لیر» ترکیه» نوشت: نااطمینانی بازار به سیاست‌های اقتصادی اردوغان در کنار تنش‌های سیاسی بین آنکارا و واشنگتن از دلایل اصلی ریزش لیر عنوان می‌شود.

در بخشی از گزارش این روزنامه اقتصادی آمده است: روز گذشته قرار بود گزینه جدید اردوغان (برای وزارت اقتصاد) برنامه‌های خود را ارائه کند. برنامه‌ای که احتمال دارد، هدفش افزایش قدرت نفوذ رئیس‌جمهور بر بانک مرکزی ترکیه باشد. به همین دلیل بازارها با رویکرد بدبینانه به استقبال این رونمایی رفتند و ارزش لیر از همان آغاز به کار بازارها نزولی بود. سخنرانی اردوغان و تاکید بر جنگ اقتصادی با آمریکا در کنار توییت ترامپ درخصوص دو برابر شدن تعرفه واردات فلزات از ترکیه، این روند را تشدید کرد تا لیر ظرف یک روز سقوط آزاد داشته باشد.

در میانه این تنش ها رهبران آنکارا حمایت خود را از ایران در برابر تحریم های آمریکا اعلام داشته اند. به گزارش روزنامه «ایران»، همزمان با سفر فرستاده رئیس جمهوری کشورمان به آنکارا، دولت ترکیه اعلام کرد که تن به اجرای تحریم‌های امریکا علیه ایران نخواهد داد. موضعی که پس از اعلام تبعیت نکردن اتحادیه اروپا از تحریم‌های امریکایی و با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک ترکیه در منطقه غرب آسیا بر توهم دولتمردان امریکا و فلج کننده دانستن تحریم‌ها برای ایران ضربه‌ای دیگر وارد کرد.
در همین ارتباط روزنامه «اعتماد» در سرمقاله خود نوشت: آن دسته از شهروندان ترکیه که برای نشان دادن خشم خود نسبت به تهدید و تحریم‌های بیان شده از سوی امریکا در برابر دوربین رسانه‌ها، دلار آتش زدند، یک اقلیت کم‌شمار، مرفه بی‌درد و تافته جدابافته نیستند و اتفاقا در جامعه ترکیه، نگرش‌ ضدامریکایی، بی‌مشتری نیست اما تفاوت اینجاست که در چنین مقطع تاریخی و سیاسی حساسی، آن شهروند ترکیه‌ای، در حمایت از اقتصاد ملی و دولت خود، کاری به پرچم امریکا ندارد اما دلار آتش می‌زند و اوج خشم خود را به این شکل، نشان می‌دهد. اما در کشور ما، در کنار آن دسته و گروه قابل توجه و پرشماری که نگرش ملی و دلسوزی ملی دارند، شهروندان دیگری نیز هستند که از چنین فرصتی استفاده می‌کنند تا نه تنها ریالی از مال و دارایی آنها کاسته نشود، بلکه اگر دست دهد، سرمایه و ثروت جدیدی پیدا کنند.

** حمله سعودی ها به غیرنظامیان یمنی

به گزارش روزنامه «اطلاعات»، عربستان سعودی بار دیگر با حمله‌ای وحشیانه به مردم بی دفاع یمن اوج سبعیت خود را به رخ کشید و نشان داد پایبند به هیچ یک قوانین و موازین بین‌المللی نیست و در این مسیر از ارتکاب به جنایت جنگی هیچ واهمه‌ای ندارد.در همین رابطه، وزارت بهداشت یمن اعلام کرد: حمله هوایی نیروهای ائتلاف عربستان به اتوبوس حامل کودکان در شهر «ضحیان» استان صعده 50 شهید و 77 زخمی برجا گذاشته است.به گزارش المسیره اکثر شهدا را از دانش آموزان و کودکان تشکیل می‌دهند.

روزنامه «کیهان» درباره جنایت روز پنجشنبه متجاوزان به یمن عنوان «تازه‌ترین جنایت فرزندان ابولهب قتل‌عام ده‌ها دانش‌آموز و مردم مظلوم یمن» را به کار برد. عنوان نخست روزنامه جوان نیز «تیر حرمله سعودی بر گلوی طفلان یمن»بود.

«جمهوری اسلامی» تحت عنوان «موج گسترده محکومیت عربستان در حمله به اتوبوس دانش آموزان یمنی» آورد: در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به حمله روزپنجشنبه جنگنده‌های سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان در شهر «ضحیان» استان صعده، سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای این حمله را «جنایت جنگی» خواند.این سازمان اعلام کرد، هرگونه‌ای حمله‌ای که مستقیما غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد، «جنایت جنگی» است.

روزنامه اعتماد صفحه نخست خود را به این رخداد اختصاص داد و تحت عنوان «قصاب کودکان» نوشت: برخی منابع و رسانه‌های بین‌المللی مساله استفاده از تسلیحات امریکایی در حمله روز پنجشنبه ائتلاف به کودکان یمنی را مطرح کرده‌اند. ادعایی که سخنگوی فرماندهی مرکزی امریکا آن را رد می‌کند. سخنگوی این فرماندهی در این باره می‌گوید: می‌توانیم تحقیقاتی برای مشخص شدن ابعاد قضیه انجام دهیم اما در این مقطع مشخص نیست که تسلیحات استفاده شما در یمن ساخته امریکا باشد. با این وجود «برنی سندرز» سناتور دموکرات امریکایی در واکنش به این حمله مرگبار ائتلاف سعودی، بار دیگر از دولت امریکا خواست حمایت از حملات به یمن را پایان دهد.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل خاورمیانه در سرمقاله امروز اعتماد چنین نگاشت: این جنایات باید برای همه هواداران و مدعیان دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در کشورهای حامی عربستان تشریح شود تا متوجه شوند که امروز یکی از دیکتاتورترین و مرتجع‌ترین حکومت‌های منطقه، در جنگی جنایتکارانه، تلاش می‌کند تا حق مردمی را که علاقه‌مندند به جای زندگی زیر تسلط دست‌نشاندگان خارجی، خودشان سرنوشت‌شان را در اختیار بگیرند، سلب کند و در این راه از هیچ جنایتی حتی کشتار کودکان بی‌گناه مدرسه‌ای و حمله به بیمارستان‌ها هم صرف نظر نمی‌کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین