|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۱۸۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
آمریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است، موضع گیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ایستاده است.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که «ملت ایران در مقاطع حساس همواره حامیان اصلی انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، استقرار امنیت و دستیابی به منافع ملی بوده‌اند»، گفت: دشمنان و بدخواهان ملت ایران باید بدانند که این ملت در مسیر حرکت خود به سمت پیشرفت و تعالی، هرگز اهداف بلند خود را از یاد نبرده و ذره‌ای از اعتماد آن‌ها نسبت به نظام و ایستادگی‌شان در برابر دشمنان کاسته نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان این‌که «هر گاه بدخواهان بدنبال تحمیل فشار به کشور بوده‌اند، مردم با حضور، هوشیاری و تلاش بیشتر، قاطعانه به آن‌ها پاسخ دادند»، گفت: آن زمانی که رییس‌جمهور آمریکا برای ایجاد نمایش قدرت در عربستان علیه ایران به منطقه آمده بود، ملت ایران به زیبایی و با حضور پر شور خود در انتخابات 29 اردیبهشت، پاسخ قاطعی به آمریکا و حامیانش دادند.

وی استقبال و رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران و کاندیداهایی که مورد تأیید نظام بودند را بهترین پاسخ کوبنده و قاطع ملت به بدخواهان با یک اقدام کاملاً دقیق، حقوقی و قانونی و با نمایش شکوه و اقتدار ملی دانست و افزود: البته بدخواهان دست بردار نبوده و ممکن است هر زمانی اقدام به توطئه علیه انقلاب و کشورمان کنند که در این راستا ما باید همیشه برای مقابله با حوادث احتمالی توانمند، قدرتمند و آماده باشیم.

وی ادامه داد: دیپلمات‌های کشور به عنوان نمایندگان ملت ایران، در یک مذاکرات چندجانبه و به یک معنا بین‌المللی، حضور پیدا کردند که در نتیجه آن توافقی به نام برجام تحقق پیدا کرد و بعد از حدود 6 ماه اجرایی و عملیاتی شد.

رییس جمهور با بیان این‌که «برجام یک آزمون بسیار بزرگ برای همه دولت‌های شرکت‌کننده در مذاکرات و سایر دولت‌های جهان است»، خاطرنشان کرد: تعهد و وفای به عهد، اساس اطمینان جهان به یک دولت است؛ ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، دقت کردیم و حواس‌مان جمع بوده است، وقتی تعهد دادیم،  تا آخر پای آن ایستادگی کردیم و این افتخاری برای ماست.

وی با اشاره به این‌که «اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست بلکه شکست برای طرف مقابل است»، گفت: ما در زمان و مقطع لازم را ه درست را انتخاب کردیم و  به خوبی وارد مذاکره شدیم و در مذاکره با همه توان و دقت پیش رفتیم و آنچه به دست آوردیم، بهترینِ ممکن بود.

وی تاکید کرد: اگر همه طرف‌های مذاکره پای این توافق بایستند به معنای این است که حیثیت خودشان را حفظ کردند و اگر کسی پای توافق نایستد در حقیقت حیثیت خودش را خدشه‌دار کرده است.

روحانی ادامه داد: امروز نسبت به سیاست های آمریکا شاهد دو صفبندی داخلی و جهانی هستیم؛ ببینید در داخل آمریکا صاحبنظران، اندیشمندان و سیاست‌مدارها، نسبت به اقدامات اخیری که دولت آمریکا انجام می‌دهد چگونه موضع می‌گیرند و حرف می‌زنند.

وی با طرح این سوال که آیا اقدامات رییس جمهور جدید آمریکا به وحدت داخلی این کشور کمک می‌کند یا موجب تفرقه و شکاف بیشتر می شود؟ گفت: اتفاقاً با این اقدامات این شکاف بیشتر می‌شود، چراکه اگر روزی آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، آن وقت برای مردم روشن‌تر می‌شود که آمریکا چه ضرر بزرگی کرده است.

وی با اشاره به این که «در صف‌بندی جهانی نسبت به اقدامات آمریکا، تنها چند کشور و رژیم انگشت شمار هستند که از این اقدامات طرفداری می‌کنند»، اظهار داشت: امروز مسیری که جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرده. مورد حمایت جهان است و حتی در میان متحدین آمریکا در اروپا هم کسی نیست که از بر هم زدن توافق حمایت کند چراکه این توافق، توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق جهانی است.

رییس جمهور با بیان اینکه رییس جمهور آمریکا با این استدلال که هر اقدامی رییس جمهور قبلی انجام داده با آن مخالفت می کند، دست به این اقدامات زده و این بی‌منطقی آشکار است، گفت: واقعاً برای دولت آمریکا شرم آور است که استدلالش این باشد که با هر کاری که دولت قانونی قبل انجام داده مخالفت کنند.

وی اظهار داشت: امروز ایران به عنوان کشوری که به تعهدات خودش پایبند است، مورد تحسین افکار عمومی و دولت‌های جهان است و آمریکا به عنوان کشوری که اعتبار، حیثیت و آبروی خودش را به حراج گذاشته مطرح است که البته عده زیادی در داخل آمریکا از مقامات لشکری و کشوری گذشته و فعلی‌شان و حتی مقاماتی که در دولت فعلی آمریکا هستند، با این سبک و سیاق دولت آمریکا مخالف  هستند.

وی افزود: ملت بزرگ ایران، کار بسیار بزرگی را انجام داد و ما سندی را امضاء کردیم که امروز جهان از آن حمایت کرده و در برابر اقداماتی که دشمن ما می‌خواهد انجام دهد، با زبان، بیان و استدلالشان ایستاده‌اند.

روحانی با بیان این‌که «ملت ایران همواره متحد و همراه با نظام بوده و در این مواقع همیشه وحدت خود را بیشتر به نمایش می گذارند»، گفت: ممکن است عده‌ای، به برجام هم انتقاد داشتند و شاید اگر رأی بگیرند، بگویند ما به برجام رأی نمی‌دهیم و این برای یک کشور دمکراتیک طبیعی است، اما برجام مورد اجماع همه مسئولین و مقامات اصلی کشور بوده است؛ شورای امنیت ملی آن را تصویب و مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و از همه مهم‌تر مقام معظم رهبری راجع به آن نظر داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امروز رییس جمهور فعلی آمریکا شرایطی را ایجاد کرده که ایران، از همیشه یکپارچه‌تر،  یک صداتر و متحدتر است، خاطرنشان کرد: امروز موافق و مخالف برجام در کنار هم هستند و همه صدای واحد دارند؛ ما نقض عهد را نادرست، غلط و نسبت به مصالح کشور، منطقه و جهان خائنانه‌ می‌بینیم.

وی اظهار داشت: ملت ایران هیچگاه به آمریکا اعتماد نداشته و می‌داند که آمریکا چه اقداماتی علیه منافع ملی ما انجام داده و می دهد، ولی امروز واضح‌تر و آشکارتر همه در کنار هم قرار گرفتند.

رییس‌جمهور با تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه 2231 است،  موضع گیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و  در برابر سازمان ملل ایستاده است؛ که البته این را گاهی به صراحت هم می‌گوید که این سازمان ملل به درد ما نمی‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا دچار خطا شده و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفاً برای آمریکایی هاست، افزود: ما راه‌های مختلفی را پیش رو  داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم و هیچ مشکلی در پیشبرد اهداف و مسیرمان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز 5 کشور مذاکره کننده با ایران، کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای جهان همراه با ایران هستند و اگر آمریکا این خطا را مرتکب شود، علیه منافع ملی و حیثیت آمریکا اقدام کرده است.

روحانی با بیان اینکه نباید هیچ گونه نگرانی در داخل کشور نسبت به این اقدامات داشته باشیم، گفت:  تا زمانی که ملت ما متحد، منسجم و یکصدا بوده و مطیع رهبری شجاع هستیم، هیچ مشکلی برای کشور ما پیش نمی‌آید. فراز و نشیب وجود دارد اما به خوبی از آن عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز کاملاً روشن می‌شود که دولت یاغی کیست و کسی که مقررات بین‌المللی را زیر پا می‌شود، چه کسی است و به خوبی روشن می‌شود که کدام کشور مورد احترام کشورها و افکار عمومی جهان است، ادامه داد:  اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطا است؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه ‌سپاه پاسداران در دل این مردم بوده و در همه روزهای خطر از منافع ملی ما دفاع کرده است.

وی تصریح کرد:  سپاه نه تنها محبوب ملت ایران بلکه محبوب مردم عراق هم است چون بغداد را نجات داده؛ محبوب کردهای عراق هم است چون اربیل را نجات داده؛ محبوب مردم دمشق و سوریه هم است چون دمشق را نجات داده؛ محبوب مردم لبنان هم است چون طرفدار حیثیت و استقلال لبنان بوده است؛ سپاه همیشه کمک مظلومان بوده و در برابر تروریست‌ها ایستاده است.

رییس جمهور اظهار داشت: آمریکایی ها به دلیل آنکه می‌خواستند داعش را 20 سال در این منطقه نگه دارند و از این ابزار استفاده کنند، حق دارند از سپاه عصبانی باشند، چراکه سپاه با برنامه‌ریزی و حمایت خودش از ملت عراق، سوریه و لبنان، داعش را ذلیل کرده است.

وی افزود: آمریکایی ها حق دارند از برجام ناراحت باشند چراکه جمهوری اسلامی ایران در یک شرایط حساسی که آنها می خواستند اعلام کنند که ایران دروغگوست و پشت پرده بمب هسته‌ای درست می‌کند، با حضور در مذاکرات ثابت کرد که دروغگو آنها هستند.

وی با  تاکید بر اینکه ارتش، سپاه، بسیج جدای از ملت نبوده و همواره در کنار ملت هستند، گفت: هیچگونه اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان وجود ندارد و همه یکپارچه و در صف واحد هستیم؛ هیچگونه تزلزلی در کشور ما بوجود نخواهد آمد و مردم مقاوم ایران در برابر توطئه هاایستادگی خواهند کرد.

روحانی سخنان رییس جمهور آمریکا درباره ایران در سازمان ملل متحد را بی اهمیت و سخیف دانست و اظهار داشت: آمریکا باید به ملت‌های منطقه ما جواب دهد که چرا مردم افغانستان را بدبخت کرده و 18 سال ناامنی را در این کشور ایجاد کرده است ؛ چرا عراق را ناامن کرده و داعش را بر مردم مسلط کرده است و  چرا در امور داخلی کشورها مداخله می‌کند، فقط به این امید که سلاح بیشتر بفروشد.

وی با بیان انکه آمریکا روز به روز در افکار ملت های جهان منفورتر شده و هیچ کس دل خوشی از سیاست ها و مداخلات آمریکا ندارد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره به یاری کشورهایی که مظلوم بوده و تحت ستم قرار گرفته اند و از ایران کمک خواسته‌اند، شتافته است.

وی اظهار داشت: بنده پیشاپیش می‌خواهم از ملت بزرگ ایران تشکر کنم؛ پیشاپیش از همه رسانه‌ها می‌خواهم که کنار ملت و هم صدا با ملت باشند و پیشاپیش به آمریکا می‌گویم در این توطئه هم مثل همه توطئه‌ های قبلی‌تان شکست‌خورده هستید؛ باز خطا و اشتباه کردید و باز هم اشتباه می‌کنید.

رییس جمهور خطاب به هم‌میهنان کرد ایران نیز گفت:  ما به شما صد در صد اعتماد داریم و به هیچ‌وجه خطای سیاسی عده‌ای در اقلیم کردستان عراق را به هیچ عنوان پای شما نمی‌نویسیم چرا که شما بخشی از مردم بزرگ ایران و قومی وفادار و ریشه‌دارترین قوم ایرانی در این منطقه هستید و همیشه کنار انقلاب بودید؛ در جنگ تحمیلی، کنار ملت ایران بودید.

وی با بیان اینکه به همه مردم کرد در ایران، عراق، سوریه و ترکیه علاقه مند هستیم و نمی‌خواهیم هیچ فشاری به کردها وارد شود، افزود:  اگر مسئولین آنها خطا و اشتباه کردند، باید بهای خطایی که انجام دادند را پرداخت کنند، ولی مردم کرد به عنوان مردمی صلح‌جو در منطقه، دنبال پیشرفت و مورد احترام هستند.

وی تاکید کرد: تمام اقوام ایرانی متحد، یکپارچه و در کنار هم هستند و امروز وحدت و اتحاد ما از هر روز دیگر بیشتر است.

روحانی با بیان اینکه دولت امسال بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب به دنبال افزایش تولید و اشتغال بوده و خواهد بود، گفت: نباید هدف را از یاد ببریم؛ امسال هدف این است که رونق اقتصادی ایجاد کرده و میزان اشتغال را افزایش دهیم تا جوان‌های ما مشغول بکار شوند و کشورمان آرامش بیشتری داشته باشد.

وی «آرامش، امنیت و آزادی» را به عنوان سه پایه برای رسیدن به هدف پیشرفت و اقتدار دانست و تصریح کرد: پیشرفت و اقتدار ما در سایه امنیت، آرامش و آزادی است که باید از آنها برای رسیدن به هدف مهم‌مان حراست و حفاظت کنیم.

وی افزود: تردیدی ندارم ملت ایران در مسیر راه‌ خود هدف را گم نکرده، اعتمادش نسبت به مسئولین کم نشده و  همچنان در برابر دشمن، ایستاده است؛ ما نه ضعیف و سست می‌شویم و نه می‌ترسیم؛ بلکه مقاوم و قدرتمند می‌ایستیم و خدا هم با ما خواهد بود و طبق وعده الهی، پیروزی نهایی هم از آن ما است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین