|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۱۶۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
دانشمند متخصص درمان سرطان ضمن تاکید بر این مسئله که درمان بیماری سرطان مشارکت همه دانشمندان را می طلبد گفت:ماموران امریکایی توجیهی برای ممانعت ما نداشتند.
 دانشمند متخصص درمان سرطان ضمن تاکید بر این مسئله که درمان بیماری سرطان مشارکت همه دانشمندان را می طلبد گفت:ماموران امریکایی توجیهی برای ممانعت ما نداشتند.

دهنوی دانشمند ایرانی گفت: دکترای خود را در دانشگاه شریف در موضوع نانوتکنولوژی در حوزه بایو و بخش سلامت گرفته‌ام و از همان زمان با یکی از کاربردهای نانو بایو تکنولوژی که در حوزه سرطان بود آشنا شدم و شروع به کار در این موضوع کردم.

وی در ادامه تصریح کرد: امروزه روش های جدید درمان سرطان در حال انجام است و درصد موفقیت آن بسیار بالا است مضاف بر اینکه عوارض جانبی کمتری دارد.

این دانشمند متخصص سرطان، بیان داشت: به همین منظور گروهی در دانشگاه شریف ایجاد و شروع به کار بر روی این موضوع کردیم در این اثنا با دانشگاه هاروارد و ام آی تی که در این قضیه از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌ها برخوردار هستند مکاتبه کردیم و موفق به تعریف یک دوره پژوهشی مشترک شدیم بنابراین قرار شد ما بر روی این موضوع و روش‌های درمان سرطان کار کنیم و در نهایت تکنولوژی و فناوری را به داخل کشورمان انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه تمام هماهنگی‌های لازم با دانشگاه هارواد انجام شده بود، گفت: همه هماهنگی‌ها را با دانشگاه هاروارد انجام دادیم و آنها برای ما دعوت‌نامه فرستادند و اسفند ماه برای گرفتن ویزا به سفارت آمریکا رفتیم، اردیبهشت ماه نیز روادید ما صادر شد و به ما این طور اعلام کردند که می‌توانیم به این کشور سفر کنیم هر چند من قبل از آن با ایمیلی از میزان اطمینان به آمریکا با وجود قانون جدید تحریم مسافرتی مطلع شده بودم.

دهنوی تصریح کرد: در ادامه سفر و در هنگام ورود به فرودگاه با آنکه تمام مراحل پیچیده اخذ ویزا را گذارنده بودم مانع ورود ما شدند و زمانی که علت را جویا شدم نتوانستن دلیل قانع‌کننده‌ای بیاورند، من با خانواده و سه فرزندم بودم. محیطی که در فرودگاه برای ما تعبیه شده بود اتاق کوچکی بود و شرایط را قدری سخت کرده بود مضاف بر اینکه امکان دسترسی و ارتباط هم برایمان میسر نبود حتی با حضور وکیل دانشگاه هاروارد هم کاری از پیش نرفت و آنها اجازه ملاقات به من ندادند.

این دانشمند علم سلامت بیان داشت: در نهایت ما به ایران بازگشتیم، این پایان راه نیست و ما باید به گزینه‌های دیگری بیاندیشیم چرا که به هر حال مراکز خوبی در ایران داریم اما با کمک گرفتن فناوری‌های روز دنیا می‌توانیم عقب‌ماندگی‌مان را جبران کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع پژوهش مسئله‌ امنیتی نبوده و از حساسیت‌های این چنینی برخوردار نیست، افزود: موضوع پژوهش ما حساس نبود چرا که به درمان سرطان اشاره داشت و مسئله‌ای است که بسیاری را رنج می‌دهد، به طور مثال به تازگی ما شاهد از دست رفتن دکتر میزراخانی در اثر بیماری سرطان بودیم که نه تنها همه ما را متاثر ساخت بلکه به دنیای علم نیز لطمه‌ وارد کرد.

دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: درمان بیماری سرطان مشارکت همه دانشمندان را می‌طلبد بنابراین کشورهایی مانند آمریکا باید در برخی سیاست‌های خود تجدید نظر کنند تا همه با تعامل با یکدیگر بتوانند در حل این بیماری خطرناک گام‌های موثری بردارند من هم امیدوارم روزی فرا رسد که جامعه دانشگاهی و تحقیقاتی ما که بر سلامت انسان‌ها کار می‌کند بدون وجود محدودیت‌های سیاسی که از جنس محدودیت‌هایی که ترامپ اعمال می‌کند است با سایر کشورهای جهان تعامل کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین