|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
پوران درخشنده در گفتگو با تدبیر و امید:
کد خبر: ۱۶۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
فاجعه در این است که ما هنوز نتوانستیم در سطح بین الملل فیلم های مان را به نمایش در آوریم وفرصت این را که با به دست آوردن مخاطب بتوانیم سینما و فیلم های خودمان را به نمایش عمومی درآوریم نداشته ایم.
پوران درخشنده کیست؟ فیلمساز، تهیه کننده، محقق و نویسنده فعال ایران زمین در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۰ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد، او تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع بکار کرد .پوران درخشنده عضو انجمن‌های فیلمسازان زن آمریکا(WIF)، کارگردانان مستقل آمریکا(IFP)و مرکز بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان یونسکو(CIFEJ)نیز هست. در زیر متن گفتگوی کوتاه شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید با درخشنده از نظرتان می گذرد.


این کارگردان زن سینمای ایران در گفتگو با تدبیر و امید از دولت فعلی خواستار واگذاری امر فیلمسازی  به اهالی سینما شد و بیان کرد: در حوزه سینما و فیلم باید قوانین مشخص ، مدون و نهادینه داشته باشیم و مسئولان اجازه دهند که فیلمسازان آنچه که در اندیشه خود دارند و به نفع مردم  و کمکی به مردم این مرز و بوم می شود انجام دهند.

وی در مورد اولویت های سازمان سینمایی در حوزه ساختن فیلم های سینمایی فاخر گفت : طبعا از اولویت سازمان سینمایی این است که یک بودجه کاملا مشخص و مستقل از وزارت ارشاد داشته باشند تا بتواند به تمام فیلمسازان تخصیص داده شود تا آنها با دغدغه  و مشکلات کمتر و آرامش بیشتر بتوانند از بودجه در اختیارشان به نحو احسن استفاده کنند.

درخشنده در ادامه به مشکلات کارگردانان در چند سال اخیر اشاره کرد و افزود: باید قوانین منظم به وجود آید که در آن وظایف و مسئولیت ها را مشخص کند تا برای اهالی سینما تامین امنیت شغلی را به همراه داشته باشد هم چنین  در بحث های بیمه، مالیات، تولید و توزیع چه در سطخ داخلی و چه در سطح بین المللی باید نظارت کامل شود ، بحث سینما سازی جدی گرفته  و به  استانداردهای جهانی فیلمسازی توجه شود. استاندارد فیلم ها و بحث کنترل کیفی نمایش خانگی، مسئله فیلم  و جشنواره کودک و نوجوان جدی گرفته و حمایت شود .

کارگردان فیلم های اجتماعی در مورد وضعیت سینمای امروز بیان کرد: به هر حال هنوز فیلم های فاخر و قابل توجه و با ارزش ساخته نشده در این قضیه جای کار بسیار دارد تا  رو به پیشرفت برود ،در واقع بای دید که در جشنواره آینده چه فیلم هایی می آیند و کدام آنها ارزشمنداند، آنجاست که می توان شاهد تغییر و تحول در زمینه سینما و عرصه هنر باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: دردناک ترین  مسئله این است که ما به اندازه کافی امنیت شغلی نداریم به عنوان مثال وقتی که شما فیلمی را می سازید به راحتی میتوانند به شکل قاچاق آن را روانه بازار کنند و با سرمایه شما بازی شود این خیلی وحشتناک است .
کارگردان فیلم جنجالی "هیس دخترها فریاد نمی زنند" پیرامون حضور آثار سینمایی در عرصه جهانی خاطرنشان کرد: فاجعه در این است که ما هنوز نتوانستیم در سطح بین الملل فیلم های مان را به نمایش در آوریم وفرصت این را که با به دست آوردن مخاطب بتوانیم سینما و فیلم های خودمان را به نمایش عمومی درآوریم  نداشته ایم ،این ها همه چالش های بر سر راهمان است.

درخشنده در مورد خانه سینما و حواشی آن در دولت گذشته گفت: در مورد خانه سینما باید بگویم چون در دولت دهم در این مورد کوتاهی شده کسانی هستند که این مجموعه را نمی شناسند و هنوز در بین اهالی هنر جا نیوفتاده است و هنوز در آن شورای اصلی که باید این خانه را اداره کنند انتخاب و جدی گرفته نشده است، اما نقطه امید اینجاست که هم اکنون این خانه بازگشایی شده و یک دل گرمی خوبی برای اهالی سینما به وجود آمده است .

میتوانم به جرات بگویم که حواشی دولت قبل را نداشته و کاملا مستقل عمل می کند اما تا زمان انتخابات شورای خانه و صنوف و هیات مدیره سینما همچنان مشکلات جزئی وجود دارد که  همه ما امیدواریم حل و این وضعیت روز به روز بهتر شود .

وی در پایان از زحمات دولت یازدهم  و آقای روحانی تشکر و قدردانی کرد و افزود: مطمئن هستم با مدیریتی که ایشان خواهند داشت و با توجه به اشراف همه جانبه که به همه مسائل کشور دارند فضای کشور سازنده تر خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین