بی‌اعتنایی مشتریان به لغو تحریم‌های بین‌المللی
کد خبر: ۱۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷
تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو کشورمان در حالی از دوشنبه گذشته لغو شد که بازار نسبت به این اتفاق مهم واکنشی نداشت و رکود همچنان بر خرید و فروش خودرو حاکم است.
مشتریان خودروهای داخلی که مدت‌ها است بازار خودرو را تحریم کرده و منتظر کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند، هنوز هم تمایلی به خرید خودرو ندارند و دلیل اصلی آن نیز، انتظارشان بابت ارزانی خودرو است. این در شرایطی است که به جز لغو تحریم‌ها، هیچ نشانه مثبت دیگری مبنی بر پایین آمدن قیمت خودرو به چشم نمی‌آید.

با این حال مشتریان فعلا به همین لغو تحریم دلخوش کرده و گمان می‌برند قیمت خودرو رو به ارزانی خواهد رفت، غافل از آنکه سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو (کمبود نقدینگی، نرخ بالای ارز و تورم عمومی) همچنان به قوت خود باقی هستند.

به گفته خودروسازان، تا زمانی که نقدینگی در این شرکت‌ها تامین نشود، حتی نمی‌توان به تثبیت قیمت‌ها امیدوار بود، چه رسد به ارزانی. به گفته خودروسازان، با وجود لغو تحریم علیه صنعت خودرو، آنها همچنان در نقل‌و‌انتقال پول مشکل دارند، زیرا بانک مرکزی هنوز لغو تحریم نشده و این موضوع کماکان اثرات منفی خود را در افزایش هزینه تولید، دارد. در واقع اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده این است که شرکت‌های خارجی از این پس بابت همکاری مستقیم و غیر مستقیم با صنعت و بازار خودرو ایران، ممنوعیتی ندارند.

به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی می‌توانند همکاری‌های مشترک با خودروسازی ایرانی داشته باشند و محصولات خود را به بازار کشور صادر کنند. با این شرایط، فقط محدودیت ارسال قطعات و همچنین خودرو کامل به ایران برطرف شده، اما سایر اثرات تحریم از جمله محدودیت‌های نقل‌و‌انتقال پول، به قوت خود باقی است. مجموعه تحریم‌ها به علاوه مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود نقدینگی، هزینه‌های تولید خودرو را طی یکی دو سال اخیر به شدت افزایش داده و حالا فقط بخشی از تحریم‌ها مرتفع شده‌اند.

در این اوضاع، خودروسازان یا مقامات مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها نسبت به کاهش قیمت‌ها در سال آینده خوش‌بین نیستند بلکه برای جبران کمبود نقدینگی خود در غیاب عدم تسهیلات دولتی به افزایش قیمت نیز دل بسته‌اند.این بدین معنا است که خبری از ارزان شدن خودرو به‌دلیل لغو تحریم، در کار نخواهد بود.

خودروسازان البته اعلام کرده‌اند که تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهند داشت، اما اینکه سال بعد چه اتفاقی رخ بدهد و قیمت‌ها چه تغییری کنند، فعلا مشخص نیست. از آن سو ظاهرا شورای رقابت نیز قرار است فرمول جدیدی را برای قیمت‌گذاری خودرو تدوین کند که این موضوع قطعا حواشی خاص خود را به همراه خواهد داشت. باید دید فرمول جدید این شورا تا چه حد با واقعیات تولید در صنعت خودرو همخوانی دارد و آیا دولت و خودروسازان می‌توانند به توافقی نهایی بر سر قیمت خودرو دست پیدا کنند.

اتفاقا یکی از دلایل رکود بازار نیز به همین موضوع، یعنی نامشخص بودن تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مربوط می‌شود، چه آنکه مشتریان اعتمادی به ثبات قیمت‌ها ندارند و منتظر نهایی شدن این ماجرا هستند.

آرامش در بازار

اما به بازار برویم و ببینیم حال و هوای قیمت‌ها در هفته جاری به چه شکل بوده است.

به گفته نمایشگاه داران خودرو پایتخت، قیمت خودروهای داخلی تفاوت خاصی با هفته قبل نکرده و در بازار وارداتی‌ها نیز تغییرات اندکی به چشم می‌آید. در این بین از بازار پژو 206 تيپ2 خبر مي‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، 36 ميليون و 500 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. در بين ديگر پژويي‌هاي ايران خودرو مدل تيپ5 اين محصول هم در حال حاضر 36 ميليون و 700 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. مدل صندوقدار و اتومات 206؛ يعني V9 هم با قيمتي برابر با 49 ميليون تومان به فروش مي‌رسد که نشان از تثبیت قیمت آن دارد.

همچنين V8 نيز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولي ۲۰۶، از قيمتي برابر با 37 ميليون تومان برخوردار است که تغییری را به خود نمی‌بیند. V20 نيز به عنوان ساده‌ترين مدل صندوقدار ۲۰۶ در حال حاضر 35 ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رود. در بين ديگر مدل‌هاي پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قيمتي برابر با 27 ميليون و 800 هزار تومان به فروش مي‌رسد و سمند مدل LX که تغییری نداشته، 27 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. پژو پارس مجهز به یورو4 نيز در حال حاضر 35 ميليون و 800 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

همچنين خبر مي‌رسد رانا با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر همان 32 میلیون تومان قبل به فروش می‌رود.

اما در بین مدل‌های پراید، مدل 111 در حال حاضر 19 ميليون تومان به فروش مي‌رسد و پرايد 131 نيز که تغييري در قيمت آن به وجود نيامده، 17 ميليون و 800 هزار تومان خريد و فروش مي‌شود. همچنین پرايد 132 هم 17 ميليون و 300 هزار تومان قيمت دارد و این موضوع از تثبیت قیمت مدل 132 حکایت دارد. همچنین از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول بدون تغییر قیمتی، 22 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما در بازار خودروهای وارداتی نیز تغییرات نسبتا اندک بوده است، هرچند اگر ملاک مقایسه را یکی دو ماه گذشته در نظر بگیریم، خودروهای وارداتی نزدیک به 6‌میلیون تومان ارزان شده‌اند. با این حال، قیمت این خودروها طی هفته جاری و نسبت به هفته گذشته چندان تغییری نکرده است.

به گفته فعالان بازار، در حال حاضر، هم‌اکنون هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با 131 میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند. هیوندایی آزرا نيز در قیمت 195 میلیون تومان خود ثابت مانده و تغییری نکرده است. از سوی دیگر هیوندایی IX55 قیمتی برابر با 217 میلیون تومان دارد که از تثبیت آن حکایت می‌کند، درست مانند هیوندایی IX35 که بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته، 139 میلیون تومان به فروش می‌رود.

دیگر مدل هیوندایی به نام i30 نیز که تغییر قیمتی را نداشته و 101 میلیون تومان به فروش می‌رود. هیوندایی سانتافه هم‌اکنون 242 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان ثبات قیمت آن دارد. از هیوندایی بگذریم و سری به محصولات کیا بزنیم. در این بین، اسپورتیج بدون تغییر قیمت، 140 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و کیا اپتیما نیز 132 میلیون تومان قیمت دارد که در این خودرو نیز تغییری به چشم می‌آید. از بازار سراتو هم خبر می‌رسد که این خودرو قیمتی برابر با 110 میلیون تومان را دارد و این یعنی قیمت آن نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

در بین محصولات تویوتا هم مدل کرولا 128‌میلیون تومان خرید فروش می‌شود و یاریس‌هاچ‌بک نیز 85 میلیون تومان به فروش می‌رسد. این دو خودرو نیز در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمت خاصی نداشته‌اند.

منبع:دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین