|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳
قيمت دلار شروع به افزايش كرد اين افزايش آنقدر ادامه پيدا كرد كه در اوايل سال ۹۲ حتي شاهد دلار ۳۶۰۰ توماني بوديم. از سوي ديگر تحريم هاي خصمانه غرب بر عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران شدت گرفت و دولت آمريكا حتي صنعت خودروي ايران را نيز فراموش نكرد.
چند روز پيش داشتم مطالب آرشيوي يكي از سايت هاي خبري را كه در آن قيمت خودرو در سال ۸۹ را به صورت جدول نمايش داده بود مي ديدم. در جدول مذكور هم قيمت سمند بود هم قيمت پژو و پرايد و... همه اش زير ۱۵ ميليون تومان! گر چه در حال حاضر شايد خيلي ها حسرت آن روزها را بخورند اما به ياد دارم همان روزها هم خيلي ها از قيمت خودرو در ايران راضي نبودند، مي گفتند چرا بايد پرايد ۸ ميليون تومان قيمت داشته باشد در حالي كه كمتر از ۲ ميليون تومان مي ارزد.ولي با اين حال توليد خودرو در كشور رقم بالايي بود و ماشين هاي جديد هم در حال توليد، از طرفي بازار خريد و فروش خودرو نيز گرم بود و به قول معروف همه چيز آرام.

تا اينكه يكباره از ابتداي سال ۹۱ اتفاقاتي در اقتصاد كشور رخ داد كه صنعت خودرو هم از آن بي نصيب نماند. قيمت دلار شروع به افزايش كرد اين افزايش آنقدر ادامه پيدا كرد كه در اوايل سال ۹۲ حتي شاهد دلار ۳۶۰۰ توماني بوديم. از سوي ديگر تحريم هاي خصمانه غرب بر عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران شدت گرفت و دولت آمريكا حتي صنعت خودروي ايران را نيز فراموش نکرد.

پرايد ۱۸ ميليون توماني ، پژو ۲۰۶ چند ده ميليون توماني و... ! براي خيلي ها باور نكردني بود و هست. نهايتا كار به آنجا رسيد كه در مقطعي مساله گراني خودرو تبديل به يكي از مسائل مهم اقتصادي كشور شده بود. تا آنجا كه محمود احمدي نژاد در ماه هاي آخر حضورش در پاستور در گفتگوي زنده تلويزيوني با حالتي طنز خطاب به خودروسازان گفت: "بابا كيلويي چند حساب مي كنيد كه قيمت ها به اينجا رسيده !" رئيس دولت دهم با اين حرف و انتقادهايي از اين قبيل به خودروسازها صراحتا عدم رضايت خود را از قيمت و كيفيت خودروهاي توليدي در كشور اعلام كرد.

زمان گذشت و بعد از حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري و روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، خيلي ها به اصلاح قيمت ها اميدوار شدند. همه چيز هم خوب جلو مي رفت. دلار از ۳۶۰۰ تومان حالا به حدود ۲۹۰۰ تومان رسيده است. لغو تحريم هاي صنعت خودروسازي نيازي به تاييد كنگره و سناي آمريكا ندارد و احتمالا از چند روز آينده به طور قطعي اين تحريم ها برداشته مي شود. تورم هم به گفته مسئولان اقتصادي دولت روند نزولي به خود گرفته است و...

اما قيمت ها فعلا همان است كه بود! وقتي قيمت خودرو با افزايش روبه رو شد، گفتند و ما هم شنيديم و البته قبول كرديم كه : نرخ دلار بالا رفته و همين باعث افزايش ۳۰ درصدي قيمت تمام شده خودرو ها شده است. از سويي تحريم ها باعث شده تامين قطعات پرهزينه شود و از سوي ديگر تورم در كشور روبه افزايش بوده و طبيعتا صنعت خودرو نيز از اين قضيه بي نصيب نمانده است.

سوال اينجاست حالا كه همه اين مشكلات به طور ضمني حل شده يا حداقل بهبود پيدا كرده است ، از طرفي مسئولان وزارت صنعت از افزايش توليد خودرو در سال آينده به مردم اطمينان مي دهند و.....چرا قيمت خودروها نه تنها تا به امروز كاهش پيدا نكرده كه چندي پيش وزير محترم صنعت و تجارت از احتمال افزايش قيمت ها در آينده سخن گفته است!؟

اميد است دولت تدبير و اميد با تدبير خود براي كاهش قيمت خودرو به مردم اميدي بدهد .

منبع:تراز

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
فرشاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
0
0
تورو خدا به فکر ما جوانان هم باشید که صاحب ماشین بشویم نه اینکه دوران پیری تازه بتوانیم یک پراید دست دوم بخریم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین