|
|
امروز: يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
»
در راستای اجرای توافق ژنو
کد خبر: ۱۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام تعلیق غنی سازی 20 درصد گفت: «فرایند اکسید کردن و رقیق سازی ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد نیز آغاز شد.»
«محمد امیری» روز دوشنبه گفت که در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو، جمهوری اسلامی ایران با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید غنی سازی 20 درصد را در سایت های نطنز و فردو تعلیق کرد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: «از این پس دستگاه های سانتریفیوژی که برای تولید غنی سازی 20 درصد استفاده می شدند، برای غنی سازی 5 درصد استفاده می شوند.»

تعلیق غنی سازی 20 درصد ایران در راستای اجرای توافق ژنو صورت می گیرد. توافقی که در روز سوم آذر ماه میان ایران و شش قدرت  جهاتی (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین، آلمان) صورت گرفت. 

براساس این توافق ایران ملزم به تعلیق غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد شد. براساس این توافقنامه ایران باید ذخیره اورانیوم 20 درصد خود را نیز از بین ببرد. 

مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی ایران گفته که فرایند اکسید کردن نیمی از ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد که از امروز آغاز شده است، در طول 6 ماه و هر ماه 15 کیلو گرم خواهد بود. نیم دیگر ذخیره اورانیوم 20 درصد که قرار است رقیق سازی شود در طول سه ماه و هر سه هفته یک سیلندر خواهد بود.

آغاز تعلیق غنی سازی 20 درصد ایران و با اعتراض هایی در داخل کشور همراه بوده است. امروز احمد توکلی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز با اشاره به توافقنامه ژنو گرفت: "اشکالات متون ذیربط خیلی زیاد است به طوریکه به سختی می توانیم امیدوارم باشیم منافع ملی به درستی استیفا شود."

به گفته توکلی؛ نکته دوم این است که ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی نمی توانیم و نباید نظراتمان را علنی و نقاط ضعف و قوت را اعلام کنیم چراکه ممکن است مستند طرف مقابل ما قرار گیرد. به همین دلیل من وظیفه خود می دانم نگرانیم را نسبت به آنچه که می گذرد محضر مبارک رهبر معظم انقلاب و مردم ابراز کنم.

با آغاز تعلیق غنی سازی 20 در صد ایران رآیند رفع تحریم های توافق شده در ژنو نیز آغاز می شود. 

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه که در نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل به سر می برد ابراز امیدواری کرد که در صورتیکه روند غنی سازی 20 درصدی اوانیوم امروز در ایران به خوبی پیش برود، مذاکرات گروه 1+5 و ایران در چند هفته آینده ادامه خواهد یافت.
منبع: فرارو
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین