|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
»
کد خبر: ۱۵۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با تأیید خبر سفر اردوغان به ایران، از انجام این سفر در آینده نزدیک و همچنین سفر متقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، درباره سفر آینده رجب طیب اردوغان به تهران و روابط دو کشور در مسائل منطقه‌ای و دوجانبه پرسید.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با تأیید خبر سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران، از انجام این سفر در آینده نزدیک و همچنین سفر متقابل حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به آنکارا خبر داد. به گفته آقای اولان، روابط تجاری دو کشور تا سال ۲۰۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید و دو کشور از شرکای مهم تجاری یکدیگر هستند.

کنک اولان درباره تحولات اخیر روابط ایران و ترکیه به خبرنگار ما گفت: «ترکیه و ایران از سال ۱۶۳۹ میلادی، ۵۶۰ کیلومتر مرز مشترک با یکدیگر دارند. روابط سیاسی ایران و ترکیه بر اساس اعتماد متقابل، گفت‌وگو، احترام و حسن همجواری بوده است.

وی افزود: روابط دو جانبه ایران و ترکیه طی سه دهه گذشته دائماً ارتقاء پیدا کرده است. پیش‌زمینه‌های مشترک فرهنگی و تاریخی میان دو کشور در کنار منافع مشترک و روابط همسایگی مناسب، نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده می‌کند.

اولان با یادآوری این نکته که ایران و ترکیه اخیراً دیدارهایی در سطوح بالا انجام داده‌اند که این دیدارها و روابط ادامه خواهد داشت؛ گفت: وزرای خارجه دو کشور از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، تقریبا هر ماه یک دیدار دوجانبه داشته‌اند و اکنون نیز نخست‌وزیر اردوغان قصد دارد به ایران سفر کند و رئیس‌جمهور ایران، دکتر حسن روحانی نیز در آینده نزدیک برنامه‌ای برای سفر به ترکیه دارند که این دیدارها در سطوح بالا فرصت خوبی برای گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و تبیین دیدگاه‌های دو طرف درباره آخرین تحولات منطقه ایجاد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با بیان اینکه روابط تجاری و اقتصادی دو جانبه ایران و ترکیه نیز طی سال‌های گذشته افزایش خوبی پیدا کرده است، تصریح کرد: میزان تجارت دو کشور طی ۱۰ سال، ۱۰ برابر شده و به ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ رسیده است و چشم‌انداز تجارت ایران و ترکیه تا سال ۲۰۱۵ میلادی، تا میزان ۳۰ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی گفت: شهروندان ایران و ترکیه نیز می‌توانند آزادانه و بدون نیاز به ویزا به کشورهای یکدیگر سفر کنند چنان‌که تنها در سال ۲۰۱۳ میلادی، یک میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند.

اولان افزود: ترکیه همواره از راه‌حلی صلح‌آمیز برای پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای حمایت کرده است. از این رو ترکیه از توافق ایران و کشورهای ۱+۵ و همچنین توافق برای اجرای آن از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ نیز استقبال می‌کند.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین