|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۰
»
کد خبر: ۱۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: توافق انجام شده بین ایران و 1+5 که به نام برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شد متن مشخصی است که ما بلافاصله پس از توافق به زبان اصی منتشر کردیم و هم به زبان فارسی در اختیار عموم قرار دادیم. به دلیل این‌که چیزی برای پنهان کردن در توافق بین ایران و 1+5 در ژنو وجود ندارد.
مجمدجواد ظریف صبح امروز در دیدار با با مانکوراندای وزیر امور خارجه سنگال در وزارت خارجه کشورمان افزود: توافق‌های بعدی توافق‌های شفاهی است که به صورت متن تقریر توافق شفاهی( None paper) تدوین شده است و به دلیل این‌که توافق شفاهی است که برای اجرا بوده است. این متن هم در اختیار تمامی مسئولین مربوط جمهوری اسلامی به فارسی و انگلیسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برای ما هیچ نگرانی از انتشار این متن وجود ندارد اما به هر حال متنی است که قرار است متن نباشد و تفاهم شفاهی باشد که در واقع تدوین مکتوب تفاهم شفاهی است برای اجرا. متاسفانه برخی کشورها برای مسائل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای پخش کردن اصل سند که اتفاقا چندان طولانی نبوده است که بخواهد خلاصه شود چیز دیگری را پخش کنند.

همان روز اول سندی با نام فکت شیت پخش شد. اخیرا هم در روزهای گذشته متنی با عنوان خلاصه توافق پخش شده است قابل توجه است که برخی از کشورها به هر دلیلی تمایل ندارند آن‌چه که متن توافق است پخش شود. به هر حال آن‌چه که برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.

وی با بیان این‌که «ما متعهد به اجرای توافق هستیم» گفت: در روز 20 ژانویه توافق را اجرا می‌کنیم هیچ چیزی برای پوشاندن نداریم. همه چیز آشکار، شفاف و مشخص است. از روز 20 ژانویه که طرف‌ها توافق ‌ها را اجرا کنند ما هم آمادگی داریم از همان روز مذاکرات را برای رسیدن به راه حل جامع آغاز کنیم. بر اساس متن برنامه‌ اقدام مشترک طرفین حداکثر باید ظرف یک سال متن جامع را به اجرا بگذارند. ما معتقدیم توافق نامه باید بسیار سریعتر مورد مذاکره قرار گیرد و اجرایی شود.

در چند ماه اول این آمادگی وجود دارد که به سرعت آن را به نتیجه برسانیم به این دلیل که ما اعتقاد داریم برنامه‌ اصلی ایران کاملا صلح‌آمیز است و هدفی جز دست یابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی نداشته و نداریم؛ بنابراین اگر طرف مقابل این آمادگی را داشته باشد که در برنامه‌ اقدام مشترک اعلام کرده‌اند این آمادگی را دارند که به تفاهم مشترکی در این زمینه برسند رسیدن به توافق کار بسیار دشواری نیست؛ گرچه مذاکره دشواری را در پیش خواهیم داشت.

ما با چشم باز ولی با حسن نیت و آمادگی برای رسیدن به تفاهم کار را به محض شروع اجرای تفاهم ژنو آغاز خواهیم کرد و این آمادگی را داریم که به سرعت آن را نهایی کنیم.
منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
0
0
آیا در دولت تدبیر دانستن حق مردم نیست؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین