|
|
امروز: يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵
»
در پي احضار دو سوم وزرای دولت به بهارستان انجام شد؛
کد خبر: ۱۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
حجم سوالات نمایندگان مجلس از وزرا كه در دستور هفتگی کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفته‌است و فراخواندن دو سوم از وزرای كابينه دولت تدبير و امید، اين بار سبب شد كه حسن روحاني رئيس‌جمهوری، در واكنش به آن، براي نخستين بار زبان به انتقاد بگشايد.
او اگرچه «سوال» را «حق نمايندگان» دانست؛ اما «چنین حجمی از پرسش از وزرا» را نامتناسب با «حجم کاری بالای آنها» توصيف كرد و علاوه‌بر آنكه از «منطبق نبودن برخی از تقاضاها و درخواست‌ها با قانون» سخن گفته ‌است بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه «وزیر نبايد در قبال برآورده نکردن اين درخواست‌ها تهدید شود، بلكه نمایندگان محترم بايد وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند.»

آن‌گونه كه «پايگاه اطلاع رساني دولت» از اين سخنان روحاني در مجمع نمایندگان استان گیلان خبر داده است، رئیس‌جمهوری با اشاره به طرح ده‌ها سوال از وزرا در مدت سه ماه از سوی نمایندگان مجلس گفت كه خود از «وزرا» خواسته است «ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند.»

با اين همه، روحاني «خواهان تجمیع توان نمایندگان» شد و منظور خود از این درخواست را نه کمک به رئیس‌جمهور یا وزرا که «کمک به تلاش‌های دولت برای رفع مشکلات مردم» معرفي كرد و همچنين گفت كه «باید همه قوا با هم متحد شوند و تحت نظارت رهبری معظم، کار را به پیش ببرند.»

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت به خبرگزاری فارس گفته که رئیس دولت در اين ديدار، از طرح بیش از ۳۰۰ سوال در این مدت گلايه كرده‌است. به گفته نماینده رشت، روحانی از «برخی برخوردهای تند نمایندگان با وزرا» هم انتقاد کرده و گفته که برخی از وزرای کابینه‌اش «تهدید به استعفا کرده‌ و گفته‌اند که اگر این روند ادامه یابد، نمی‌توانند کار کنند.»

احضار ۱۲ وزیر دولت روحانی به مجلس

بر اساس دستور هفتگی کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ۱۲ وزیر از ۱۸ عضو هیات دولت فراخوانده شدند تا اين هفته برای پاسخ دادن به پرسش‌های آنان در کمیسیون‌های مختلف و صحن علنی حاضر شوند؛ بنابراين علي طیب‌نیا وزیر اقتصاد و رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سيد محمود علوي وزير اطلاعات، عبدالرضا رحماني فضلي وزیر کشور، حمید چیت چیان وزير نیرو، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستری، علي ربيعي وزير کار، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش، محمدرضا نعمت‌زاده وزير صنعت، محمود واعظي ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمود حجتي کشاورزی، اين هفته در بهارستان پاسخگو خواهند بود.

علي جنتي، وزير ارشاد نيز اين هفته راهي خانه ملت مي‌شود. حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری كه حدود دو ماه پیش درباره روزنامه بهار و آنچه «تسامح و تساهل وزیر در برابر توهین به مقدسات» عنوان شده از جنتی سوال کرد، از پاسخ او قانع نشد و بر اين اساس، موضوع به صحن علنی مجلس ارجاع شد كه قرار است وزیرارشاد اين هفته در صحن علنی مجلس به این سوال پاسخ دهد. چنانچه اکثریت نمایندگان پاسخ وزیر ارشاد را قانع‌کننده تشخیص ندهند، او سومین عضو کابینه خواهد بود که در کمتر از پنج‌ماهی که از تشکیل دولت یازدهم می‌گذرد، از مجلس اخطار می‌گیرد.

پیش‌تر علی طیب‌نیا و رضا فرجی‌دانا، وزرای اقتصاد و علوم از مجلس «کارت زرد» گرفته‌اند. دریافت سه اخطار از مجلس، استیضاح وزیر را در پی خواهد داشت. بر اساس گزارش «عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی»، از شروع فعالیت دولت یازدهم حسن روحانی و هیات دولت در ۹۶ روز ۱۴۲۹ بار تذکر گرفته‌اند. طی این مدت وزیران کابینه ۲۷۷ بار مخاطب پرسش‌های نمایندگان بوده‌اند.
تذکرات و سوال‌هاي پي‌در‌پي نمايندگان مجلس از وزراي دولت تدبير، اگرچه با انتقاد حسن روحاني مواجه شده، اما تنها رئيس‌جمهور به اين امر اعتراض نكرده‌است، بلكه اعتراض و انتقاد برخی از نمایندگان اصولگرا را نیز برانگيخته که آن را «تقابل مجلس با دولت» با انگیزه سیاسی و جناحی می‌خوانند.

غلامعلی جعفرزاده عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، نهم دی‌ماه در گفت‌وگو با «ايسنا»، «رویکرد فعلی مجلس نسبت به دولت یازدهم» را «سختگیرانه» توصیف کرد و گفت که «افکار عمومی بوی نامهربانی از سوی مجلس نسبت به دولت استشمام می‌کنند.» او همچنين از«تماس‌های زیاد» شهروندان حوزه‌های انتخابیه‌اش با او و« ابراز نارضایتی از شیوه برخورد مجلس با دولت» خبر داد و دراين‌باره توضيح داد: «نظارت بدون حمایت یعنی مچ‌گیری و اذیت کردن و برای افکار عمومی این سوال پیش می‌آید که چرا نظارت مجلس بر دولت، در دوره گذشته وجود نداشت. البته افکار عمومی نمی‌گوید که نظارت مجلس تعطیل شود، بلکه با توجه به اینکه هنوز ابتدای راه دولت یازدهم است باید ملاحظاتی رعایت شود.» همچنين «ايسنا» به نقل از سيد مهدی طباطبایی، عضو جامعه روحانیت مبارزنوشت: «همه مراقب باشند كه انتقاد از دولت را به انتقام تبدیل نکنند.»

در اين ميان، اما غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در واکنش به انتقاد روحانی از تعداد زیاد سوالات در مجلس گفت كه «همیشه همه رئیس‌جمهورها از کثرت سوالات از وزرا گله‌مند هستند و این نکته تنها اختصاص به آقای روحانی ندارد.» حدادعادل در گفت‌وگو با «ايرنا» از گله‌اي مشابه ياد كرد و گفت كه «نمایندگان مجلس هم معتقد هستند که بسیاری از وزیران در عزل و نصب‌های خود کمترین اعتنایی به نظرات نمایندگان نمی‌کنند و سوالات نمایندگان از وزیران به نوعی واکنش متقابل آنان است.»



منبع:روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
0
1
این نماینده نماها عوض این که به لایحه بودجه سال آینده رسیدگی کنند دنبال وقت کشی هستند تا آنچه در سالهای قبل احمدی نژاد انجام داد تا بودجه به موقع تصویب نشود امسال اینان جبران کنند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین