کد خبر: ۱۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۶
مراسم تودیع و معارفه هاشم میرزاخانی و حبیب ایل‌بیگی مدیران گذشته و فعلی انجمن سینمایی جوانان ایران امروز عصر ۱۰ آذرماه در وزارت ارشاد برگزار شد.
مراسم تودیع و معارفه هاشم میرزاخانی و حبیب ایل‌بیگی مدیران گذشته و فعلی انجمن سینمایی جوانان ایران امروز عصر 10 آذرماه در وزارت ارشاد برگزار شد.

هوشنگ توکلی از اعضای هیئت مدیره سابق انجمن سینمای جوان در ابتدای این مراسم با تاکید بر اینکه او در سینمای جوان بیشتر یک مدعی العموم بوده تا عضو هیئت مدیره، گفت:  زمانی که تغییرات مدیریت سینمایی ایجاد شد با دو پدیده خاص مواجه شدم. دو ارگان که یکی سینمای جوان و دیگری سینمای تجربی بود دارای وضعیتهای متفاوت بودند. یکی در نهایت موفقیت بود و نگرانی‌هایی در حوزه تغییر مدیریت توسط مستندسازان وجود داشت و دومی که سینمای جوان بود در حد ویرانه‌ای بود. گویا سینمای جوان اصلا دیده نشده بود. نزدیک به 118 نامه در اعتراض به روند مدیریتی به مدیران سینمایی و منارسال شده بود که باعث تأسف بود. به نظر من در آن زمان سینمای جوان  اگر به سمت انحلال می‌رفت بهتر بود.

وی افزود: سینمای جوان باید دوباره بازسازی می‌شد. نقاط ضعف و قوت آن شناسایی و اعلام شد. نزدیک به 7 ماه اساسنامه آن مطالعه شد و در نهایت اساسنامه مترقی و مدرن تدوین شد. سینمای جوان چند میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت. من بعد از چند سال امروز معترضان آن زمان را می‌بینم که همچنان معترض هستند. اما سینمای جوانی که تا ورشکستگی رفته بود دوباره بازسازی شد.

عضو هیئت مدیره سابق انجمن سینمای جوان در ادامه گفت: امروز روسفید شدیم. امیدوارم مدیر جدید با موفقیت بتواند این بار سنگین را به دوش بکشد.در چند سال گذشته بهترین فیلم‌برداران سینمای جهان از سینمای جوان بیرون آمدند. این در حالی بود که قبلاً سینمای جوان یک مکان مرده بود. در عکاسی سینما جوان سالها حذف شده بود اما دوباره زنده شد.

در ادامه مسعود قلم‌سیاه رئیس هیئت داوران جشنواره ملی عکس ایران گفت: در چند سال گذشته در سینمای جوان کار عجیبی اتفاق افتاد و عکاسی دوباره نفس کشید. انجمن توانست 6 هزار جوان را به صحنه بیاورد.

طهماسب صلح‌جو رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی سخنران بعدی مراسم بود. وی در ابتدا گفت: من در سیستم سینمایی کاره‌ای نیستم و فقط یک علاقمند هستم. درست است که فیلمسازان کهنه‌کار از تجربه خودشان مایه می‌گذارند اما جوانان نگاه ما را به دنیای امروز روشن می‌کنند.

در ادامه امیرشهاب رضویان با انتقاد از سخنان هوشنگ توکلی گفت: من 30 سال پیش وارد ومدیران زیادی را دیدم. حجت‌الله سیفی، اثنی‌عشر، وزیری، فرزاد هاشمی، جعفر صانعی‌مقدم، صوفی، اقدامی، آفریده و میرزاخانی را دیدم اما ترجیح می‌دهم میرزاخانی را زیر سؤال نبرم، چون برای انتقاد وقت است. ترجیح می‌دهم 4 سال بعد هم نگویم ایل‌بیگی ویرانه‌ای را تحویل داد. فکر می‌کنم جای کسانی نظیر فخرالدین انبار، محمد آفریده و وحید طوفانی در این مراسم خالی است.میرزاخانی ساختاری را پایه‌گذاری کردک امیدوارم حبیب ایل‌بیگی آن را ادامه دهد.

وی افزود: من هیچوقت دولتی نبودم. می‌خواهم بگویم که سینمای جوان و سینمای کوتاه با هم هستند نه در مقابل هم. انوار وقتی سال 62 به مدیریت سینما آمد گفت اگر می‌خواهید سینمای خوبی داشته باشیم باید به سینما جوان بها دهیم. من هم به ایوبی می‌گویم اگر به جای ساخت فیلم‌های میلیاردی نفری 200 میلیون به کارگردان‌های جوان می‌دادید اتفاق بهتری می‌افتاد.بخش اعظمی از بودجه سینمای جوان صرف هزینه‌های پرسنلی شده است. اینقدر مجموعه سینما جوان بزرگ شده که حقوق کارمند جای برای آموزش نمی‌گذارد. از سوی دیگر امروز فیلم کوتاه زیرزمینی بیش از گذشته ساخته می‌شود. حدود 100 فیلم بلند زیرزمینی بدون نظارت ارشاد ساخته می‌شود و در جشنواره‌های مختلف نمایش داده می‌شود. این به دلیل ایستادگی بخش دولتی در مقابل جوانان است. باید ممیزی‌ها را کاهش دهیم.

رضویان در پایان گفت:‌ امیدوارم ایل‌بیگی حذفی عمل نکند. من معتقدم در دوره میرزاخانی زحمات زیادی کشیده شده است. امیدوارم فیلم‌های میلیاردی ساخته نشود.

پس از پایان صحبت های رضویان، هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوان بالای سن آمد و گفت: با اعتمادی که به من شد، خدمات شایسته ای را در این انجمن به جای گذاشتم. در زمان رفتن هر مدیر باید گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد. به همین دلیل به صورت تیتروار کتابچه ای را که در این راستا تهیه کرده ام، برای شما قرائت می‌کنم. پس از قرائت گزارش توسط میرزاخانی علی‌محمد قاسمی دوباره به سبکی که در مراسم معارفه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی عمل کرد، لب به اعتراض گشود و گفت: شما خوب کار کردید اما اجازه دهید تاریخ درباره شما قضاوت کند.

میرزاخانی در پاسخ به وی گفت: من از روز اول با سیاه نمایی مخالف بودم. خوشبختانه برای بی‌بی‌سی فیلمساز تربیت نکردم و آثاری که ساخته ام همگی در شان ایران اسلامی است. بنابراین  حق دارم از عملکرد خود دفاع کنم.

در ادامه حبیب ایل بیگی  با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره سینما، گفت: سینمای ما در سالهای اخیر فراز و نشیب های زیادی داشته است که انجمن سینمای جوان هم از این قاعده مستثنی نیست. در زمانی که من در انجمن سینمای جوان مسئول بودم، یکی از پرافتخارترین دوره‌های سینمای جوان را تجربه کردیم. در سالهای 76 تا 80 انرژی مثبتی در سینماگران جوان وجود داشت.با حمایت های مدیریت سینمایی،  نسل جدیدی از فیلمسازان تحصیلکرده با تجربه و دنیا دیده وارد سینمای کشور شدند. به همین دلیل از پایه گذاران انجمن سینمای جوان در دهه 60 تشکر ‌می‌کنم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوان در پایان صحبتهای خود گفت: در حکم ایوبی شش محور کلیدی ذکر شده که سیاست ها و جهت گیری آینده انجمن را به طور واضح مشخص می کند. تحقق این سیاست ها با بهره گیری از تمام ظرفیت های انجمن عملی می‌شود.

در ادامه حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی به بالای سن آمد و گفت: انجمن سینمای جوان یکی از نهادهای سینمایی با اهمیت است. انجمن، مدرسه سینمای ایران و خانه ای امن برای جوانان است.سینمای جوان حلقه وصل سازمان سینمایی با استانهای کشور است. به همین دلیل تغییر مدیریت انجمن با حساسیت و بررسی های بسیار انجام شد. من به توان مدیریتی ایل بیگی اعتماد کرد و اطمینان دار که او می تواند به درستی از عهده مدیریت این مهم برآید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میرزاخانی مدیر جوانی است که در این عرصه بنای خوبی گذاشته است. با نگاه روشن و آینده که داشت، سعی کرد انجمن را  در سطح قابل قبولی ارتقاء دهد. ما بنا نداریم همه چیز را از نو بسازیم و گذشته را نفی کنیم. هر دوره مدیریتی با اعتراض، نقد و نظرهای مختلف همراه است. میرزاخانی جوان و آینده دار است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه با خسته نباشید گفتن به عباسیان و اسدالهی درباره مدیر جدید موسسه رسانه‌های تصویری گفت: مسافر آستانه نام آشنایی برای عرصه فرهنگ و هنر کشور است. او با سینما غریبه نیست. معتقدم مرز بین تئاتر و سینما خیلی باریک است. این موسسه قرار نیست رقیب بخش خصوصی و روبروی آن باشد بلکه قرار است هم گام و هم راه با موسسات ویدئو رسانه به ارتقای سینمای ایران کمک کند.

 در بخش پایانی مراسم حسین مسافر آستانه به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری به بالای سن آمد و گفت: از تمام کسانی که در ادوار گذشته در این موسسه مسئولیت داشتند تشکر می‌کنم.این موسسه از سال 71 توسط علی لاریجانی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت به ثبت رسید. در مجموع این موسسه خدمات شایسته‌ای را به جامعه ارائه داد. وظیفه این موسسه این بود که دست سینمای ایران را بگیرد. البته گاهی به جای دست پای سینمای ایران را گرفته است. از نظر من این موسسه یاری‌گر موسسات ویدئو رسانه کشور است و  قصد اعتلای سینمای ایران را دارد. مهمترین حرف امروز این موسسه بسط و گسترش سینمای خانگی است که باید از طریق تهیه ‌، تولید‌، تامین و توزیع درست و عادلانه محصولات به آن دست یابد.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین