|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
»
کد خبر: ۱۰۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
باراک اوباما از کنگره آمریکا خواست به تلاش‌های او برای رسیدن به توافق هسته‌یی با ایران فضا و فرصت بدهند.
باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: بگذارید ببینیم آن‌ها (ایرانیان) تا چه حد نسبت به حل صلح‌آمیز و دیپلماتیک این مساله تمایل دارند. اگر در پایان مشخص شود که آن‌ها آماده نیستند شواهد لازم برای اطمینان از این‌که به دنبال تسلیحات هسته‌یی نیستند را به جامعه بین‌المللی ارائه کنند، ما چیزی از دست نداده‌ایم.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌یی ایران دقایقی پیش از آغاز سخنان اوباما منتشر شد و رییس‌جمهور آمریکا اشاره‌ای به یافته‌های این گزارش نکرد، ولی سعی کرد از لزوم اتخاذ دیپلماسی دفاع کند و جلوی تلاش‌های کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را بگیرد.

مذاکره‌کنندگان هسته‌یی ایران و گروه 1+5 هفته آینده بار دیگر برای برگزاری مذاکرات در ژنو گرد هم می‌آیند.

اوباما روز چهارشنبه با فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه درباره ایران گفت‌وگوی تلفنی داشت و دو طرف تاکید کردند که تهران باید تضمین کند که برنامه هسته‌یی‌اش برای تولید انرژی استفاده خواهد شد، نه سلاح هسته‌یی.

بر اساس آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نوامبر 2013 آمانو تاکید کرده است که" آژانس به فعالیت‌های راستی‌آزمایی در خصوص انحراف نداشتن مواد هسته‌یی اعلام شده در تاسیسات هسته‌یی و مکا‌ن‌های خارج از تاسیسات هسته‌یی اعلام شده از سوی ایران که تحت موافقت‌نامه پادمان هستند، ادامه می‌دهد."

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوباما و اولاند و شرکایشان در مذاکرات هسته‌یی با ایران «از یک گام محکم برای اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی در زمینه این‌که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌یی نیست» حمایت می‌کنند.

دفتر اولاند با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران اعلام کرد که اوباما و رییس‌جمهور فرانسه «اراده مشترک‌شان برای دستیابی به تضمین‌های ایران درباره این‌که برنامه هسته‌یی تسلیحاتی‌اش را کنار می‌گذارد ابراز داشتند».

در بخشی از بیانیه کاخ سفید آمده است: آمریکا و فرانسه در زمینه پیشنهاد یکپارچه گروه 1+5 به ایران و رویکردشان در زمینه مذاکرات توافق کامل دارند. آن‌ها پیشنهاد 1+5 را گام محکمی برای اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی درباره این‌که برنامه ایران ماهیت منحصرا صلح‌آمیز دارد، در نظر می‌گیرند. آمریکا اهمیت زیادی برای رابطه‌اش با فرانسه قائل است و ما به مشورت با آن‌ها در زمینه مسائل امنیت جهانی ادامه خواهیم داد.

باراک اوباما علاوه بر آن روز سه‌شنبه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که اوباما و کامرون در زمینه ایران «حمایت‌شان را از پیشنهاد یکپارچه گروه 1+5 ابراز داشتند و درباره انتظاراتشان از دور بعدی مذاکرات گفت‌وگو کردند».
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین