کد خبر: ۱۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
معاون توانمندسازی، کارآفرینی و مشارکت‌های مردمی سازمان رفاه شهرداری تهران با اشاره به استفاده از ظرفیت کارآفرینان، نیروهای متخصص و سرمایه‌گذاران از تشکیل کارگروه بزرگی تحت عنوان کارگروه تخصصی راهکار در حوزه اشتغال و کارآفرینی خبر داد.
رمضان لطفی گفت: با تشکیل این کارگروه به این آمادگی رسیده‌ایم که در حوزه‌های مختلف راهکارهای اجرایی و عملیاتی موثر در اختیار وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف قرار دهیم. امروز مقوله اشتغال و کارآفرینی نیاز به راهکارهای اجرایی دارد. در کارگروه‌های مختلف به صورت تخصصی کارهای خوبی که در گذشته انجام شده است را تقویت می‌کنیم و نقایص و نارسایی‌ها را آسیب‌شناسی می‌کنیم و اگر نیاز باشد به آنها ورود پیدا می‌کنیم و در غیر این صورت فرصت‌ها و موضوعات جدیدتر را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه معاونت توانمندسازی سازمان رفاه فعالیت‌های خود را در حیطه چهار موضوع توانمندسازی و کارآفرینی در سطح مناطق 22گانه، کسب و کارها و تعاونی‌ها، ساماندهی کارگران ساختمانی و فصلی و بحث مشارکت‌های اجتماعی دنبال می‌کند، افزود: در این چهار موضوع شبکه‌سازی انجام داده‌ایم و اعتقاد داریم در حوزه مدیریت شهری باید نقش تسهیل‌گر را داشته باشیم. یعنی در حوزه توانمندسازی و خود اشتغالی باید بسترهای لازم را فراهم کنیم تا شهروندان با توجه به تخصص خودشان به راحتی بتوانند به این موضوعات ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد این ظرفیت‌ها با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف توافق‌نامه‌هایی امضا می‌کنیم و با همکاری این سازمان‌ها، کلاس‌های آموزشی را برپا می‌کنیم. در سطح مناطق رویکردمان به این شکل است که ابتدا آموزش و مشاوره داریم و در مرحله بعدی پس از اینکه متوجه شویم فرد بر اساس قابلیت، استعداد و ظرفیتی که دارد در یکی از فضاهای کاری می‌تواند وارد شود، به او کمک می‌کنیم.

لطفی در تشریح دیگر برنامه‌های معاونت توانمندسازی سازمان رفاه شهرداری، گفت: افراد می‌توانند بر اساس علائق و ارزیابی‌های صورت گرفته در دوره‌های خود اشتغالی و کسب و کارهای سازمان شرکت کنند و پس از پایان دوره گواهی‌نامه دریافت می‌کنند. بعد از این مرحله هم ارتباط این افراد با سازمان قطع نمی‌شود. در حقیقت تا زمانی که فرد به توانمندسازی برسد و دیگر نیازی نباشد حمایت ویژه‌ای از او شود، ارتباط با فرد را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی خوبی از صاحبان ایده در سازمان رفاه ایجاد شده است، گفت: با جمع‌آوری اطلاعات افرادی که تخصص دارند و فاقد سرمایه هستند و بالعکس و نیروهای انسانی جویای کار در قالب شبکه‌ای، بستر آشنایی این افراد را فراهم و نقش لینک‌دهنده بین این افراد را بازی می‌کنیم. به عنوان مثال با جهاد دانشگاهی، سازمان بسیج علمی کشور و سازمان فنی و حرفه‌ای همکاری‌هایی داریم و افرادی که ایده‌ای داشته باشند می‌توانیم بین این افراد و این سازمان‌ها ارتباط برقرار کنیم.

وی با تاکید بر توجه به سه موضوع کارآفرین، صاحب ایده و صاحب سرمایه توسط شهرداری، گفت: در بانک اطلاعاتی کارآفرینان را طبقه‌بندی کرده‌ایم و نهایتا در قالب کارگروه‌های تخصصی این افراد را ساماندهی می‌کنیم. در کارگروه‌هایی که هر 15 روز یک بار جلسه دارند، موضوعات مختلف و تخصصی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

لطفی در توضیح نحوه کار در کارگروه‌ها، ادامه داد: جلسات کارگروه‌ها شامل کارآفرینان، صاحب‌نظران و کارشناسان، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط، بخش قوانین و مقررات و رسانه‌ است و یک ضلع ششم هم وجود دارد که مجری است و حاصل تمام این فعالیت‌ها یک نتیجه دارد و آن یک محصول و خدمت خواهد بود.

وی در خصوص ایجاد ارتباط افراد با معاونت توانمندسازی سازمان رفاه، گفت: در سطح مناطق مراکز خدمات اجتماعی داریم که زیر مجموعه معاونت اجتماعی و فرهنگی مناطق است و افراد می‌توانند به این مراکز و یا سازمان رفاه شهرداری مراجعه کنند. از همه افرادی که صاحب ایده هستند دعوت می‌کنیم در کارگروه‌های سازمان شرکت کنند تا با یک هم‌افزایی به یک مدل مناسب در مناطق تهران برسیم و بتوانیم برای دیگر شهرها و استان‌ها نیز این مدل را پیاده‌سازی کنیم.

لطفی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی و حمایت از کار ایرانی و تاکید بر حماسه اقتصادی، گفت: حمایت از نیروی ایرانی و تولید داخلی به صورت ویژه در دستور کارمان قرار گرفته است. بحث بازاریابی، فروش و بازارسازی محصولات تولیدی یکی دیگر از موضوعاتی است که به صورت جدی در شهرداری تهران پیگیری می‌شود. در سطح مناطق فروشگاه دائمی دایر خواهیم کرد. در حال حاضر به صورت پایلوت دو فروشگاه ویژه برای تولیدات کسب و کارهای خانگی داریم و تا قبل از پایان سال جاری هم دو فروشگاه افتتاح خواهد شد که امیدواریم از این طریق ذهن تولیدکنندگان به سمت کیفی‌سازی برود و بازارهای داخلی تقویت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس این مدل روزی کسب و کارهای کوچک به کسب و کارهای بزرگ و نهایتا یک برند بزرگ تبدیل شوند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین