|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
مديرعامل بورس تهران با اعلام معيارهاي طبقه بندي شرکت هاي بورسي، نقش بازار سرمايه در حمايت از سهامداران خرد و بهبود فضاي کسب و کار را تشریح کرد.
حسن قالیباف اصل امروز در همایش بهبود فضای کسب وکار در مورد نقش بازار سرمايه در حمايت از سهامداران خرد و بهبود فضاي کسب و کار اظهارداشت: بهبود فضاي کسب و کار در ابعاد اقتصاد کلان موجب تقويت مشارکت بخش خصوصي در عرصه اقتصاد؛ ارتقاي سطح اشتغال و توليد در کشور؛ رشد و توسعه اقتصادي و کاهش فقر و جذب سرمايه گذاري خارجي مي شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: بورس با توسعه تأمين مالي از طريق بورس، گسترش سرمايه‌گذاري در بازار، بهبود شفافيت و نقدشوندگي بازار و افزايش موقعيت‌هاي کسب سود منصفانه به بهبود فضاي كسب و كار در كشور كمك مي نمايد.

وي به بهبود فضاي کسب و کار در  بازار سرمايه اشاره كرد و افزود: بورس مي تواند با توسعه تأمين مالي از طريق بورس؛ گسترش سرمايه‌گذاري در بازار اوليه و ثانويه؛  بهبود شفافيت و نقدشوندگي بازار و افزايش موقعيت‌هاي کسب سود منصفانه براي تمامي مشارکت‌کنندگان بازار؛ به بهبود فضاي كسب و كار در كشور كمك شايان توجهي كند.مديرعامل بورس تهران كه در نشست بازار سرمايه حمايت از سهامداران خرد و فضاي كسب و كار سخن مي گفت، ادامه داد: شفافيت بازار و افشاي اطلاعات، توسعه دسترسي به بازار سرمايه، حاکميت شرکتي، نظارت بر کارگزاران و نيز آموزش سرمايه گذاران از جمله راهکارهاي حمايت از حقوق سرمايه گذاران در بورس است.

قالیباف اصل در مورد شفافيت بازار و افشاي اطلاعات گفت: ارائه اطلاعات توسط شرکت‌ها، در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي سرمايه‌گذاران نقش اصلي و اساسي دارد و موجب مي‌شود که قيمت سهام به صورت دقيق‌تري ارائه شود. به عبارت ديگر شفافيت بيشتر باعث بهبود تخصيص منابع و افزايش کارايي بازار سرمايه خواهد شد.

وی ادامه داد: شفافيت در افشاي اطلاعات از سه طريق تشخيص فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و ارزيابي آن‌ها؛ کاهش عدم تقارن اطلاعاتي در بين سرمايه گذاران و بهبود نقش حاکميتي اطلاعات بر عملکرد اقتصادي تأثير دارد.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه دسترسي يكسان سرمايه­ گذاران به اطلاعات موجب شفافيت معاملات مي شود، خاطرنشان كرد: به موجب ماده 31 قانون بازار اوراق بهادار، بورس مكلف است فهرست، تعداد و قيمت اوراق بهادار معامله شده در روزهاي معامله را تهيه و به اطلاع عموم برساند. اين فهرست در حكم سند رسمي است. همچنين به منظور اطمينان از دسترسي هم­زمان، منصفانه و عادلانه عموم به اطلاعات معاملات، بورس موظف است اين اطلاعات را در مهلت­هاي مقرر در سايت رسمي خود منتشر كند. بورس در قبال صحت و سقم اطلاعات منتشره مسئول است.

قاليباف اصل به دستورالعمل معاملات اوراق بهادار در بورس اشاره كرد و افزود: معاملات بورس به طريقه حراج و با رعايت اولويت قيمت و زمان ورود سفارش به سامانه معاملاتي انجام مي­ شود. به منظور پيشگيري از تضييع حقوق سرمايه­ گذاران، در شرايطي كه ابهام اساسي نسبت به شفافيت اطلاعات ناشر وجود داشته باشد يا حسب اطلاع ناشر مبني بر وجود اطلاعات مهم (بااهميت) نماد معاملاتي ناشر پذيرفته شده تعليق مي شود.در صورتي‌که معاملات اوراق بهادار مظنون به ‌استفاده از اطلاعات‌ نهاني يا دستکاري قيمت باشد، نماد معاملاتي اوراق بهادار متوقف مي شود.

وي در مورد دستورالعمل پذيرش و حمايت از حقوق سهامداران گفت: شرکت هاي پذيرفته شده در بورس در دو بازار اول و دوم طبقه بندي شده اند. در ضمن بازار اول نيز به دو تابلوي اصلي و فرعي تقسيم مي شود.

مديرعامل بورس تهران معيارهاي طبقه بندي شرکت هاي بورسي را شامل ميزان سهام شناور آزاد و تعداد سهامداران؛ نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارايي ها؛ کيفيت سود عملياتي شرکت؛ سابقه فعاليت در صنعت مربوطه و ميزان سودآوري آن ها و ميزان سرمايه ثبت شده شرکت ها دانست.

وي در خصوص نقض مقررات و لغو پذيرش شركت ها گفت: شركت ها در صورتي كه ضوابط افشاي اطلاعات ناشران مصوب سازمان را نقض كنند و يا ميزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها و تعداد سهامداران آن‌ها با مقررات تطبيق نداشته باشد از بورس لغو پذيرش خواهند شد.

وي ادامه داد: عدم رعايت اصول راهبري شرکتي مصوب هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار  و نيز عدم تطبيق ميزان سرمايه ثبت شده شرکت‌ها و نسبت حقوق صاحبان سهام بر کل دارايي‌ها با حد نصاب‌هاي تعيين شده موجب نقض مقررات و در پي آن لغو پذيرش شركت ها مي شود.

مديرعامل بورس از جمله سازوکارهاي اعمال نظارت و مراقبت در زمينه حل مشکل نمايندگي، طراحي و اجراي حاکميت شرکتي مناسب در شرکت ها و بنگاه هاي اقتصادي دانست و عنوان كرد: يک سيستم حاکميت شرکتي اثربخش شفافيت و پاسخگويي شرکت را افزايش مي دهد و توازني بين حداکثر کردن ثروت سهامداران و منافع متعدد ذينفعان گوناگون ايجاد مي کند.

وي مزاياي اعمال حاکميت شرکتي و توسعه بازار سرمايه را شامل کاهش هزينه هاي سرمايه گذاري و در نتيجه افزايش ارزش شرکت، بهبود عملکرد عملياتي شرکت ها و تخصيص بهينه منابع عنوان و ادامه داد: بورس در زمينه راهبري شرکتي در بازار سرمايه اقدامات زيادي انجام داده است كه از آن جمله مي توان به تهيه پيش‌نويس اوليه دستورالعمل حاکميت شرکتي در بازار سرمايه توسط بورس؛ اقدامات اوليه براي طراحي شاخص حاکميت شرکتي در بورس تهران؛ برگزاري سمينار حاکميت شرکتي در ارديبهشت 1392؛ تدوين و پيشنهاد دستورالعمل روابط سرمايه‌گذاران اشاره كرد.

مديرعامل بورس درخصوص اقدامات انجام شده در زمينه راهبري شرکتي در بازار سرمايه اظهار داشت: بورس تهران  پيش‌نويس اوليه دستورالعمل حاکميت شرکتي در بازار سرمايه را تهيه كرد و سپس اقدامات اوليه براي طراحي شاخص حاکميت شرکتي را انجام داد. در ضمن برگزاري سمينار حاکميت شرکتي در ارديبهشت 1392 و تدوين و پيشنهاد دستورالعمل روابط سرمايه‌گذاران از جمله اقدامات ديگر بورس تهران است.

وي اقدامات انجام شده براي توسعه دسترسي به بازار سرمايه را شرح داد و گفت: هم اكنون ما در بورس 22 تالار منطقه اي، 94 كارگزار، 209 تالار اختصاصي و هزار و 38 ايستگاه معاملاتي داريم. معاملات برخط به 338 هزارو 691 معامله رسيده است.

وي در خصوص  نظارت بر كار کارگزاران گفت: به موجب ماده 34 قانون بازار اوراق بهادار کارگزاران عضو بورس هستند و بر اساس اساسنامه بورس، نظارت بر فعاليت اعضا و تنظيم روابط بين آن­ها جزء وظايف بورس اوراق بهادار تهران است.

مديرعامل بورس تهران خاطرنشان كرد: به منظور حمايت از حقوق سرمايه­ گذاران و ايجاد بازاري شفاف و منصفانه، بورس تهران مبادرت به دريافت گزارش­هاي ماهانه و بازديدهاي ادواري از کارگزاران مي­نمايد.

وي به دستورالعمل وظايف و اختيارات بورس در خصوص کارگزاري­هاي عضو، اشاره و افزود: بورس بررسي­هاي لازم جهت اطمينان از رعايت قانون و مقررات توسط اعضاي خود را انجام داده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف موضوع را به مرجع رسيدگي به تخلفات سازمان گزارش مي دهد.

قاليباف اصل به ماده 35 قانون بازار اوراق بهادار اشاره كرد و گفت: براساس اين قانون هيأت مديره بورس به تخلفات انضباطي کارگزاران و ساير اعضاي خود از هر يک از مقررات رسيدگي مي­نمايد. رأي بورس به مدت يک­ماه از تاريخ ابلاغ قابل تجديدنظر در سازمان مي­باشد.

وي به وضعيت آموزش سرمايه گذاران ازسال 88 تا 6 ماهه اول 92 اشاره كرد و اظهار داشت: در اين مدت 76 همايش و سمينار انجام شده است ضمن اينكه 93 هزار و 963 نفر ساعت دوره‌هاي تخصصي براي فعالان بازار برگزار شده است. بالغ بر 10 هزارو 808 نفر ساعت بازديد از بورس انجام گرفته است. در اين مدت 27 هزارو 568 نفر ساعت دوره فرهنگ سازي در تهران و 755هزارو 897 نفر ساعت دوره آموزشي در تالارهاي مناطق برگزار شده است. طي اين مدت 390 كتاب و بروشور به چاپ رسيده است . ضمن اينكه 44پايان نامه و طرح پژوهشي مورد حمايت واقع شده است.

مديرعامل بورس اوراق بهادارتهران در پايان تقويت تشکل هاي مردم نهاد (NGO)، تصويب مقررات مربوط به حاکميت شرکتي، تقويت ضمانت اجراي قوانين،اصلاح قانون تجارت و قانون آئين دادرسي مدني با تأکيد بر بهبود فضاي کسب و کار واصلاح قوانين مالياتي و ايجاد انصاف مالياتي را به عنوان پيشنهادات خود براي بهبود فضاي کسب و کار مطرح كرد.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین