|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴
»
کد خبر: ۱۰۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز رسمی مذاکرات با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند .
ظریف و اشتون از ساعت 8 صبح پنجشنبه به وقت محلی، بر سر میز صبحانه کاری و پیش از آغاز مذاکرات با یکدیگر گفت و گو و رایزنی کردند که معاونان آنها نیز در این صبحانه کاری حضور داشتند.

وزیر امور خارجه ایران قرار است ساعت 10 به وقت محلی، با «اخضر ابراهیمی» فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو نیز دیدار و گفت و گو کند.

قرار است ساعت 11 به وقت ژنو – 13:30 به وقت تهران- دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل متحد آغاز شود.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، در مذاکرات 23 مهرماه ایران و 1+5 طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، بصورت «پاور پوینت» به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی خود را برای حل این بحران غیر ضروری به طرف مقابل نشان دهد.

دو طرف فضای گفت و گوهای مهرماه را «مثبت و سازنده» توصیف و درباره کلیات طرح ایران توافق کردند.

ریاست هیات ایرانی را در دور اول مذاکرات دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران و ریاست طرف مقابل را «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده داشتند.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل اقتصادی و امور تخصصی وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده ایران هستند.

کارشناسانی از وزارت خانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت و همچنین وزارت راه و شهرسازی به همراه کارشناسان سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان را همراهی می کنند.

در تیم مذاکره کننده 1+5 نیز علاوه بر خانم «کاترین اشتون»، خانم «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خانم «وندی شرمن» به نمایندگی از دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» به نمایندگی از دولت روسیه، «سایمون گس» به نمایندگی از دولت انگلیس، «ژاک اودیبر» به نمایندگی از فرانسه، «وانگ مین» به نمایندگی از دولت چین و «هانس دیتر لوکاس» به نمایندگی از آلمان حضور دارند.

*** سیاست جمهوری اسلامی مبتنی بر عدم پیگیری تسلیحات هسته ای است

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پیش از ورود به شهر ژنو، برای شرکت در سی و هفتمین اجلاس عمومی یونسکو به عنوان مهمان ویژه در فرانسه حضور یافته بود که از پاریس وارد ژنو شد.

وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه شنبه در دیدار با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی خود در پاریس با یادآوری گفت وگوهای سازنده ایران و 1+5 در نیویورک، ژنو و وین، روند این مذاکرات را رو به جلو توصیف و ابراز امیدواری کرد این روند با جدیت طرفین، در مذاکرات آتی ایران و 1+5 در ژنو ادامه یابد.

ظریف همچنین روز سه شنبه در پاریس در گفت و گو با ایرنا درباره مذاکرات امروز اظهار داشت: گفت وگوها بسیار دشوار و شاهد فراز و نشیب های زیادی خواهد بود اما این بدان معنا نیست که ما مشکلات لاینحلی را پیش رو داریم؛ چرا که سیاست جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عدم پیگیری سلاح هسته ای است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین همکاری های مفید و سازنده طرف ایرانی در پرونده هسته ای کشورمان را مورد تأکید قرار داد و گفت: نکته مهم این است که ما از یک دیوار بی اعتمادی که بیشتر به دلیل سیاست کشورهای غربی ایجاد شده است، چطور باید عبور کنیم و برای عبور از این وضع، کشورهای غربی نیازمند جلب اعتماد ایران هستند.

وی افزود: ما هر اقدامی را در جهت رفع نگرانی های احتمالی کشورها انجام می دهیم تا حقوق مردم ایران برای فناوری صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی کاملاً مورد شناسایی و اجرا قرار گیرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین