|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
»
کد خبر: ۱۰۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
رییس جمهور با تاکید بر این که امروز نیز استفامت و ایستادگی مردم ایران در برابر انواع توطئه ها بخاطر درس آموزی از عاشورا است، گفت: البته باید به همه ابعاد حادثه عاشورا توجه کنیم، عاشورا تنها جهاد، فداکاری، ایثار و عزت نفس نیست ، عاشورا اخلاق، اعتدال، گذشت و سعه صدر هم هست ؛ عاشورا مذاکره منطقی و استدلال هم هست.
دکتر حسن روحانی در ابتدای جلسه امروز-چهارشنبه- هیات دولت، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع)، افزود: آغاز سال جدید هجری قمری برای مسلمانان بویژه شیعیان یاد آور حادثه عظیم و بزرگ عاشورای سال 61 هجری قمری است.

رییس جمهور با بیان این که از آن حادثه 1374 سال می گذرد، خاطر نشان کرد: اما امواج حادثه برای بیداری جوامع در مسیر آزاد مردی ، شهامت ، عزت ، نفس، فداکاری در راه آرمان های بلند دینی و انسانی روز به روز گسترش پیدا می کند.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر در ابتدا آثار این حادثه بزرگ و سپس در جامعه اسلامی در جمع محدود آن روزگار اثر بخش بود، امروز بیش از دو میلیارد جمعیت جهان به عاشورا احترام می گذارند.

رییس جمهور، ادامه داد: تقریبا در تمام شبه قاره هند، روز عاشورا تعطیل رسمی است و پرچم های سیاه به اهتزاز در می آید که احترام به راه و مسیر فرهنگ عاشورا را یاد آوری می کند.

دکتر روحانی با یادآوری این که مردم متعهد ایران، همواره دین خود را به این حادثه بزرگ تاریخی و خاندان رسالت ادا کرده اند و مراسم را هر سال شکوهمند تر از پیش و با شور بیشتر برگزار می کنند ، اضافه کرد: تمامی تحولات سیاسی این سرزمین، الهام گرفته از عاشورای امام حسین (ع) است.

رییس جمهوری، اظهار داشت: نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی نیز تحت تاثیر عاشورا و الهام گرفته از آن بود و در سال 42 و همچنین سال 57 ، اوج حرکت مردم در تاسوعا و عاشورا بود.

روحانی با بیان این که همواره تاسوعا و عاشورا و فرهنگ عاشورایی سرلوحه برنامه انقلابیون این سرزمین بود و این باور که نهضت ما حسینی است، انقلاب را پیروز کرد، افزود: در دفاع مقدس نیز پیروزی رزمندگان اسلام در برابر لشکر صدام و حامیان شرقی و غربی آن، مرهون عاشورا بود.

دکتر روحانی، واقعه عاشورا را درس ادب و انسانیت عنوان کرد و ادامه داد: علی رغم این که نفاق افرادی که به جنگ امام حسین (ع) به کربلا آمده بودند ، کاملا روشن بود، در عین حال در شب تاسوعا امام (ع) با عمر سعد برای اتمام حجت و پیشگیری از جنگ، گفت و گو کردند که بسیار درس آموز است .

رییس جمهور در ادامه سخنان خود اظهار داشت : عاشورا درس های فراوانی برای ما و جامعه بشری دارد و ما باید همه ابعاد آن را مد نظر قرار دهیم. امروز هم بی تردید، فرهنگ عاشورا بهترین سرمشق خواهد بود و اگر در زندگی فردی و اجتماعی، عاشورا و آموزه های آن را الگو قرار دهیم به سعادت و تعالی دست می یابیم.

دکتر روحانی در پایان سخنان خود، در گذشت مرحوم عسگر اولادی که از مبارزان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی بودند را به مردم و هم زمان و بویژه به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین