|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
»
کد خبر: ۹۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد نسبت به مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 خوشبین است و دستاوردهای تازه ای بدست خواهد آمد.
روزنامه ˈ گلوبال تایمزˈ چاپ پکن روز چهارشنبه مصاحبه خبرنگار خود با ˈعلی لاریجانیˈ را که هفته گذشته به چین سفر کرده بود، منتشر کرد.

این نشریه در این مطلب آورده که ایران به پیشرفت های بیشتری در راستای حل و فصل موضوع هسته ای و توافقات گسترده تر در این زمینه چشم دوخته است.

خبرنگار این روزنامه سوالاتی از رییس مجلس شورای اسلامی پرسیده که به طور کلی به سه محور هسته ای، روابط ایران و آمریکا و نقش تهران و پکن در مساله سوریه مرتبط است .

این روزنامه وابسته به ارگان حزب حاکم چین تصریح کرد: لاریجانی بلندپایه ترین مقامی است که پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهور در ایران به پکن سفر کرد.

خبرنگار گلوبال تایمز در اولین سوال درباره مساله هسته ای و جزییات آن سوال کرده که رییس مجلس شورای اسلامی گفته زمان طرح جزییات فرا نرسیده است.

گلوبال تایمز از قول لاریجانی می نویسد: ما فقط می خواهیم دانش و فنآوری هسته ای را در اختیار داشته باشیم اما غرب و آمریکا می گویند که ایران ممکن است از آن به شکل نادرست استفاده کند.

رییس مجلس کشورمان با بهانه خواندن این ادعا غرب گفت: ما بارها و درمقاطع مختلف گفته ایم که قصد ساخت بمب اتمی نداریم. رهبر معظم ایران هم حکم شرعی آن را صادر کرده اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه می دانیم در بیرون نگرانی هایی وجود دارد، افزود: اما تا زمانی که اراده طرفین بر گفت وگو باشد می توان با مشکلات مقابله و آنها را حل و نگرانی ها را برطرف کرد.

لاریجانی تاکید کرد: نسبت به دور تازه مذاکرات هسته ای دیدگاه مثبت دارد و خوشبین است و می داند دستاوردهای تازه ای بدست خواهد آمد.

نشریه چینی در بخش دیگری از مصاحبه از لاریجانی درباره روابط با آمریکا و اینکه آیا با روی کار آمدن دولت جدید در ایران مناسبات طرفین بهبود یافته ؟ سوال کرده است.

رییس مجلس کشورمان در پاسخ خاطر نشان کرد: هنوز زود است که درباره بهبود روابط بگوییم. مردم چین هم همینطورند اول نگاه می کنند طرف مقابل چه می گوید و چه اقدامی انجام می دهد. ایران هم منتظر است ببیند آمریکا ابتدا چه اقدامی می کندتا به آن پاسخ مناسب بدهد.

وی در مورد سوالی مربوط به تاثیر رابطه ایران و آمریکا بر روابط بین تهران و پکن گفت: تهران و پکن دارای روابط با ثبات و درازمدت در هر شرایطی بوده و هستند و رابطه ایران با سایر کشورها هیچ اثری بر مناسبات دو کشور نخواهد داشت.

گلوبال تایمز از رییس مجلس درباره کنفرانس ژنو 2 و موضوع سوریه سوال کرده که وی در پاسخ گفت: برگزاری این اجلاس هنوز جدی نشده اما مهم این است که طرفداران فرایند سیاسی بیش از درخواست کنندگان اقدام نظامی شده اند . این بسیار اهمیت دارد لذا جو مذاکرات دوم بهتر از دور نخست خواهد بود.

لاریجانی افزود: ایران دیدگاهی مثبت به این همایش دارد و منفی به آن نگاه نمی کند.

وی در مورد همکاری ایران و چین در خصوص سوریه گفت: آمریکا و برخی کشورها می خواستند یک جنگ راه بیندازند که فاجعه ای برای منطقه بود. ایران،چین و روسیه برای جلوگیری از این اقدام همکاری مثبت و موفقی داشته اند .

لاریجانی افزود: اکنون نیز همین سه کشور به طور جدی فرایند سیاسی را بجای نظامی برای حل بحران طرح کرده اند و همکاری و دستاوردشان هم موفق بوده است زیرا از یک قتل عام و کشتار گسترده جلوگیری کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد هدف سفرش به چین به گلوبال تایمز گفت: رهبران جدید ایران و چین فرصت های خوبی برای همکاری دوجانبه فراهم کرده اند. نظر به سیاست نگاه به شرق ایران و روابط دوستانه و مواضع و نگرانی های مشترک، دو کشور آینده درخشانی در همکاری های مختلف دارند.

وی افزود: دو طرف به غیر از زمینه های تجاری و اقتصادی گفت و گوهای سودمندی در مسایل سیاسی و منطقه ای داشته اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمینه های همکاری ایران و چین گفت: دو کشوردر همه زمینه ها اعم از مبارزه با افراط گرایی ، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر می توانند همکاری های زیادی داشته باشند.البته اکنون هم در این راستا همکاری می کنند.

لاریجانی در این مصاحبه با اشاره به توان بالقوه دو کشور برای سرمایه گذاری تصریح کرد که صنایع پایین دستی و بالادستی ، پالایشگاه ، نفت و انرژی ، ساخت بزرگراه و همچنین ساخت قطارهای پرسرعت از جمله زمینه های توسعه همکاری ها هستند.

وی با اشاره به پیشرفت های چین درعرصه فنآوری افزود، این فنآوری می تواند به ایران انتقال یابد. ایران بازار بزرگی برای چین دارد و راه ورود به آنها انتقال فنآوری است که برای دو کشور هم منافع زیادی خواهد داشت.

لاریجانی در مورد سوالی مربوط به اینکه با مقام های چین آیا در خصوص معامله با یوان ارز ملی چین گفت و گو کرده است؟گفت: اصلا مشکلی در این راستا وجود ندارد. مذاکرات دوستانه ای در این باره صورت گرفته است. هر دو طرف اجماع نظر دارند و اختلاف و مشکلی از این بابت میان آنها وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در راس هیاتی به دعوت همتای چینی خود ضمن سفر چهار روزه به چین با رهبران این کشور از جمله ˈشی جین پینگˈ رییس جمهور دیدار و گفت وگو کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین