|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
سریال های ˝زمانی برای عاشقی˝ به کارگردانی محمد حسین لطیفی و ˝خرده ستمگران˝ به کارگردانی مسعود شاه محمدی مجموعه‌های تلویزیونی هستند که مدیران سازمان صدا و سیما برای این ماه تدارک دیده اند.
هرساله همزمان با فرا رسیدن مناسبت های ملی و مذهبی، مدیران ارشد سازمان صدا و سیما برای تولید آثار قابل قبول و مطابق با سلیقه مخاطب ایرانی، از ماه ها قبل به تکاپو می‌افتند که اثری فاخر را روی آنتن رسانه ملی بفرستند. ماه مبارک رمضان، محرم و صفر، عید نوروز، شب یلدا، آغاز پاییز و . . . مهمترین مقاطع زمانی هستند که دست‌اندرکاران و کارشناسان صدا و سیما از ماه‌ها قبل برای تولید برنامه و مجموعه نمایشی‌های مناسب برنامه‌ریزی می کنند.

امسال همزمان با فرا رسیدن ماه محرم رسانه ملی قصد دارد دو سریال مناسبتی را روی آنتن بفرستد. سال گذشته مدیران سیما برای بهتر دیده شدن مجموع‌های مناسبتی، سیاستی را اتخاد کردند که نتیجه مفیدی در پی نداشت. پخش سریال‌های ماه محرم از دهه دوم ماه آغاز شد تا مردمی که برای عزاداری به تکایا و مساجد مراجعه می‌کنند، هم بتوانند این سریال‌ها را به تماشا بنشینند. اما این سیاست هم در عمل شکست خورد، چون مخاطبان نتوانستند با مجموعه‌های نمایشی این ایام ارتباط برقرار کنند و بعد از برگزاری دهه اول به زندگی‌های روزمره خودشان بازگشتند.

طی سال‌های گذشته تولید مجموعه‌های مناسبتی برای مدیران سازمان به عنوان یک وظیفه تلقی شده است و از سر رفع تکلیف بودجه ساخت سریال‌های مناسبتی را تصویب می‌کنند و هیچ خلاقیتی برای تولید این آثار به خرج نمی‌دهند. بعضاً به افرادی اعتماد می‌کنند که در عرصه‌های هنری زیاد شناخته شده نیستند؛ اما تولید سریال را به او می‌سپارند و بودجه‌های فراوانی در اختیار این افراد قرار می‌دهند. یکی از سریال‌های ماندگاری که به مناسبت ماه محرم ساخته شد، "شب دهم" حسن فتحی بود که به عنوان یک اثر جاودانه در صدا و سیما ماندگار شد.

با گذشت سالیان طولانی از پخش این سریال هنوز وقتی که به بهانه‌های مختلف از شبکه‌های متعدد تماشا، نمایش، آی فیلم و ... روی آنتن می‌رود مخاطبان خاص خود را دارد و عده کثیری از مردم را پای تلویزیون می‌کشاند. دلیل موفیقت این مجموعه به غیر از کارگردانی و متن ، چیزی نیست به جز محتوا و مضمون و حرف تازه‌ای که در زمان خودش برای گفتن داشت. سال‌های زیادی گذشته است و هنوز مدیران و دست‌اندرکاران رسانه عریض و طویل ملی نتوانستند خاطرات "شب دهم" را برای مخاطبان زنده کنند.

یکی از سریال های مناسبتی امسال به دلیل فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان، مجموعه "زمانی برای عاشقی" است که پیش تولید این سریال بعد از ماه مبارک رمضان آغاز شد. کارگردانی این مجموعه تلویزیونی بر عهده محمد حسین لطیفی است. کارگردانی که همزمان با ماه رمضان "دودکش" را برای شبکه اول سیما ساخت و روی آنتن فرستاد. لطیفی از آن دسته از کارگردانانی است که مدیوم تلویزیون را به خوبی می‌شناسد و با سریال‌های "صاحب دلان"، "قلب یخی"، "کت جادویی"، "همسایه‌ها" و "سفر سبز" در نزد مخاطبان خود شناخته شده است.

محرم امسال شبکه تهران میزبان محمد حسین لطیفی و گروه "زمانی برای عاشقی" است. لطیفی این بار به سبک خودش می‌خواهد قصه‌ای را متناسب با حال و هوای ماه محرم و ایام عزاداری روایت کند.

فیلمنامه "زمانی برای عاشقی" که نگارش آن توسط علی اکبر محلوجیان انجام شده روایت‌گر حاج مرتضی (فرهاد قائمیان)، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را از این رو به آن رو می‌‌کند. او تصمیم می‌گیرد به حال و هوایی که سال‌ها از آن غفلت کرده، باز گردد…

مجموعه تلویزیونی "زمانی برای عاشقی" در۱۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش در دهه اول محرم در نظر گرفته شده است.

فرهاد قائمیان، علیرضا اوسیوند، نصرت میرعظیمی، کاظم هژیرآزاد، احمد علامه‌دهر، امین ایمانی، ابوالفضل همراه، امیر کاظمی، زهرا سعیدی، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، سعیده عرب بازیگرانی هستند که جلوی دوربین محمد حسین لطیفی رفته اند.

شبکه اول سیما نیز برای ماه محرم امسال سریالی را در نظر نگرفته است و به بخش مجموعه نمایشی "بچه‌های نسبتاً بد" ادامه می ‌دهد. کارگردانی این سریال بر عهده سیروس مقدم است که پخش این سریال از مدتی پیش آغاز شده است.

میلاد کی‌مرام، حمید گودرزی، یوسف تیموری، علی طباطبایی، اشکان خطیبی، سینا رازانی، مجید مشیری، شهرزاد کمال‌زاده، مهرانه مهین‌ترابی، پرویز پورحسینی، محمد مطیع، آیدا فقیه‌زاده و… از جمله بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

در ماه محرم امسال شبکه سوم سیما میزبانی "خرده ستمگران" است. سریالی که به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی روی آنتن فرستاده می‌شود و ساختار اپیزودیک دارد. این سریال محصول سال ۱۳۸۷ است که پس از ۵ سال پخش می‌شود و حضور زنده یاد احمد آقالو در این سریال آن را دیدنی خواهد کرد.

در هر قسمت داستان مجزایی اتفاق می‌افتد و در این سریال تلاش شده به موضوعاتی به ظاهر بی‌اهمیت پرداخته شود که مردم معمولا به آنها توجه نمی‌کنند. مضمون قصه درباره خرده ستم‌هایی است که انسان‌های در روابط اجتماعی در حق یکدیگر مرتکب می شوند.

زنده یاد احمد‌ آقالو‌، احمد ساعتچیان، بهار کاتوزی، بهناز جعفری‌، الیکا عبدالرزاقی‌، رامین ناصر‌نصیر‌، مسعود سخایی ‌، امیر آقایی‌، حمیدرضا آذرنگ‌، مجتبی رستگار و فلامک جنیدی از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه به ایفای نقش پرداخته‌اند.

باید منتظر بود و دید که استقبال مخاطبان از رسانه ملی برای ماه محرم امسال چگونه خواهد بود و چه تعداد از مخاطبان با این مجموعه های نمایشی همراه می شوند.

منبع: هنر آنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین