|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۹۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
هنوز درباره صدور اعتبارنامه برای مینو خالقی اختلاف‌نظر وجود دارد اگرچه تصمیم شورای نگهبان فاقد وجاهت قانونی و مردمی است؛ اما تجربه ثابت کرده است که شورای نگهبان بعید است از نظر خود کوتاه بیاید.
یک کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه «مقصر در ماجرای مینو خالقی، وزارت کشور نیست و او نباید در این موضوع پاسخگو باشد»، گفت: مجلس باید وزیر کشور را استیضاح کند تا او از خود و عملکردش دفاع کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،صادق زیباکلام، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با آنا، در پاسخ به این پرسش که «چرا قائم‌مقام وزیر کشور گفته است «17 منتخب زن» در مجلس دهم شورای اسلامی حضور دارند، درحالی‌که اظهارات وی با سخنان روشن و قاطع رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت که منتخبان زن مجلس دهم را 18 نفر عنوان کرده‌اند، متفاوت است؟»، بیان کرد: دولت یازدهم درباره مینو خالقی نه عقب‌نشینی کرده است و نه سخنگوی وزارت کشور اشتباه کرده است. به عقیده من، آقای امیری درباره عدد 17 زن منتخب در مجلس دهم حرف درست و صحیحی را بیان کرده است زیرا آن چیزی که رسماً مورد امضا قرار گرفته است 17 نفر بوده‌اند و نه 18 نفر.

وی در ادامه بیان کرد: هنوز درباره صدور اعتبارنامه برای مینو خالقی اختلاف‌نظر وجود دارد اگرچه تصمیم شورای نگهبان فاقد وجاهت قانونی و مردمی است؛ اما تجربه ثابت کرده است که شورای نگهبان بعید است از نظر خود کوتاه بیاید.

زیباکلام با اشاره به اینکه «بحث رویارویی و جَدَل میان شورای نگهبان و دولت وجود ندارد»، تصریح کرد: رئیس قوه مجریه دارای اختیارات و وظایفی است و آقای روحانی در چارچوب مسئولیت‌ها و اختیارات قانونی خود رفتار می‌کند و تاکنون رئیس‌جمهوری بر سر مواضع خویش در مورد مینو خالقی ایستاده است.

اگر اعتبارنامه برای منتخب مردم اصفهان صادر نشود مجلس باید وزیر کشور را استیضاح کند.

این استاد دانشگاه، مینو خالقی را نماینده مردم اصفهان دانست و افزود: مگر می‌شود کاندیدایی رأی بیاورد و بعد شورای نگهبان صلاحیت آن را رد کند؟ مثل اینکه شورای نگهبان بعد از رأی گیری بگوید «من آرای 19 میلیونی حسن روحانی» را تأیید یا امضا نمی‌کنم. اگر شورای نگهبان آرا ولو یک رأی را ابطال می‌کند باید پاسخ بدهد که طبق کدام قانون، آرای کاندیدایی را باطل کرده است. بنابراین شورای نگهبان نمی‌تواند به تنهایی و راساً آرای فردی را باطل کند.

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که «اگر اعتبارنامه‌ای برای مینو خالقی صادر نشود آیا باید وزیر کشور توسط نمایندگان استیضاح بشود یا خیر؟»، اظهار کرد: من معتقدم وزیر کشور باید استیضاح شود و درباره دلایل عدم صدور اعتبارنامه توضیح بدهد و از خودش دفاع کند تا مردم مقصران را بشناسند. البته وزارت کشور نباید از خودش دفاع کند بلکه شورای نگهبان است که باید درباره قصور خود پاسخگو باشد.

او در پایان افزود: عدم صدور اعتبارنامه برای مینو خالقی و ابطال آرای او، مغایر با اصول مردمسالاری و نقض آشکار آن است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین