|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۹۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای اینکه بتواند از فعالیت افراد خیر و مراکز خیریه به صورت گسترده کمک بگیرد نیاز به ساختاری دارد که معاونت امور اجتماعی می‌تواند تامین کننده این ساختار باشد.
معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت گفت: معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت در بحث آسیب‌های اجتماعی ورود جدی می‌کند و حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد سه اولویت نخست در این زمینه خواهد بود.

 سید محمدهادی ایازی - معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت به دلایل شکل گیری این معاونت پرداخت و اظهار داشت: لزوم شکل گیری این معاونت در ماده 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت که در سال 64 به تصویب رسیده بود، آمده است اما به دلایل مختلف این امر تا امروز که بیش از 30 سال از تصویب این قانون می گذرد محقق نشده بود.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای اینکه بتواند از فعالیت افراد خیر و مراکز خیریه به صورت گسترده کمک بگیرد نیاز به ساختاری دارد که معاونت امور اجتماعی می‌تواند تامین کننده این ساختار باشد.

به گزارش وزارت بهداشت، ایازی در ادامه گفت: همچنین برای ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت نیز نیاز به ساختاری منسجم داشت؛ از سوی دیگر ما نیاز به معاونتی داریم که در بحث آسیب‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشد؛ و در حال حاضر معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در این بحث ورود پیدا کرده است و حاشیه نشینی، طلاق و اعتیاد سه اولویت اول ما در این حوزه هستند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت عنوان کرد: در حوزه درمان اعتیاد معاونت اجتماعی پیگیری تامین دارو، نظارت در روند درمان و ادامه درمان افراد مبتلا را در برنامه‌های خود دارد.

ایازی با اشاره به فعالیت تشکل‌های مردم نهاد و نقش آنها در نظام سلامت کشور عنوان کرد: ما بیش از 620 سازمان و تشکل مردم نهاد فعال در حوزه سلامت کشور داریم که برای بهره گیری از خدمات و ساماندهی آنها تاسیس معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت ضروری بود؛ اهمیت این موضوع زمانی مشخص تر خواهد بود که بدانیم خیرین حوزه سلامت فقط در سال گذشته نزدیک به هزار میلیارد تومان به این بخش کمک کردند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت همچنین هماهنگی بهره گیری استفاده از ظرفیت سایر سازمان‌های موثر بر سلامت را از دیگر وظایف معاونت اجتماعی برشمرد و عنوان کرد: وزارت بهداشت در بهترین حالت، فقط بر به 25 درصد از مولفه‌های سلامت تاثیر  دارد و نزدیک به 75 درصد این مولفه‌ها در حوزه فعالیت سازمان‌های دیگر است که برای دست یابی به سلامت مردم همکاری این سازمان‌ها ضروری است و معاونت اجتماعی می‌تواند نقش بسزایی در این موضوع ایفا کند. به عنوان مثال بحث آلودگی هوا خارج از حوزه فعالیت وزارت بهداشت است ولی در سلامت مردم تاثیرگذار است و برای کاهش آن نیاز به همکاری نهادهای دیگر با وزارت بهداشت وجود دارد.

ایازی در نخستین حضور خود در نشست خبری دو هفتگی وزارت بهداشت از دیگر مسؤلیت‌های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت را ایجاد ساختاری برای پیگیری مسؤلیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی به نفع مردم عنوان کرد و افزود: علاوه بر این مشارکت‌های بین بخشی یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت اجتماعی وزارت بهداشت است که می‌تواند تاثیر زیادی در ارتقاء سطح سلامت جامعه داشته باشد.

وی افزود: نمونه ای از این مشارکت‌های بین بخشی همکاری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است که منجر به تشکیل تشکلی به نام سفیران سلامت دانش آموزی شده است و تا امروز بیش از 500 هزار دانش آموز در آن عضویت داشتند.

ایازی همچنین از جشنواره زندگی بدون دخانیات به عنوان توجه خاص معاونت امور اجتماعی به موضوع ارتقاء فرهنگ سلامت یاد کرد و گفت: به طور کلی نگاه ما در معاونت اجتماعی وزارت بهداشت رویکرد اجتماع محور در نظام سلامت است و امیدواریم با برنامه هایی که در نظر گرفته ایم به هدف خود در این راستا دست پیدا کنیم.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین