|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۴
کد خبر: ۹۲۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
عضو كابینه دولت یازدهم اظهار كرد: این تحولات به وجود آمده در جامعه بین الملل نسبت به ایران از جمله دستاوردهایی است كه در دولت تدبیر و امید به دست آمده است و به ایران به عنوان كشوری با سابقه تمدنی نگریسته می شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت یازدهم تلاش كرده در چهارچوب قانون از سیاست درهای باز استفاده و از خرده گیری های نابجا در این حوزه جلوگیری كند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علی جنتی در نشست با بانوان مدیر و معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ها و مراكز تابعه این وزارتخانه گفت: امسال آغاز و پایان آن مزین به نام مبارك حضرت فاطمه زهرا (س) شده و از آنجا كه خداوند ایشان را كوثر نامیده اند از ابتدای سال آثار خیر و بركات را همراه با نزولات آسمانی را مشاهده می كنیم.

* اداره كشور در سال ٩٤ از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید

عضو كابینه دولت یازدهم به تنگناهای مالی سال گذشته برای دولت و مقایسه آن با سال پایانی هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: در طول ٣٧ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به جز سال ٦٧ كه سال پایانی جنگ تحمیلی بود و خزانه دولت خالی شده و قیمت نفت نیز كاهش یافته بود، هیچ سالی به سختی سال ٩٤ نبود و در چنین وضعیتی دولت به اداره كشور پرداخت.

جنتی افزود: با توجه به سختی مالی، دولت با كمترین مشكل توانست كشور را اداره و این مهم یكی از دستاوردهای بزرگ این دولت در سال ٩٤ محسوب می شود كه باهمت همه اركان دولت و از جمله همراهی مردم شكل گرفت.

* فرجام برجام دستاور بزرگ دولت یازدهم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یكی دیگر از دستاوردهای این دولت در سال گذشته موضوع فرجام و به ثمر رسیدن برجام عنوان كرد و گفت: از طریق آن تحریم های تحمیلی كه به صورت ظالمانه بر مردم تحمیل شده بود و كشور را به سمت فلج اقتصادی كامل به پیش می برد،از میان برداشته شد.

جنتی گفت: در دوران تحریم بسیاری از كارخانجات كشور با ظرفیت ٢٠ تا ٣٠ درصد مشغول به فعالیت بودند. بسیاری از آنها حتی مواد اولیه تولیدات خود را نیز نداشتند و به دلیل عدم امكان نقل و انتقال مالی نمی توانستند مواد مورد نیاز خود را به راحتی از خارج از كشور وارد كنند.

وی افزود: بنادر ما نیز تحریم بودند و هیچ كشتی خارجی به بندرعباس و هرمزگان رفت و آمد نمی كرد و تمامی تخلیه كالاها و بارگیری آنها در كشورهای اطراف صورت می گرفت و این امر نیز خود باعث افزایش هزینه ها می شد.

* ایجاد فضای جدید در عرصه بین الملل

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی اظهار كرد: در این دوران سخت بزرگترین خسارت از بین رفتن حرمت و كرامت ایرانیان بود و حتی كشورهای اروپایی حاضر به پذیرش مدیران و مسوولان كشور ما نبودند.

جنتی افزود: پس از رفع تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، فضای جدیدی در جامعه بین الملل نسبت به ایران فراهم آمده است و بسیاری از كشورهای اروپایی و غیر اروپایی تمایل به سرمایه گذاری و گسترش روابط خود با ایران نشان می دهند.

* نگاه جدید كشورهای اروپایی به ایران

جنتی همچنین با اشاره به سفر ریاست جمهوری به كشورهای فرانسه و ایتالیا ادامه داد: استقبال ویژه از آقای روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران در این كشورها بی نظیر بوده و این نشان از نگاه جدید كشورهای اروپایی به كشورمان است.

وی افزود: كشور فرانسه كه پایگاهی برای فعالیت منافقین بوده است در سفر رییس جمهور كشورمان به آنجا مشاهده كردیم كه چطور دولت فرانسه و پلیس آن چگونه از تظاهرات آنها در سفر رییس جمهور كشورمان جلوگیری كرد و آنها را كتك زد.

عضو كابینه دولت یازدهم اظهار كرد: این تحولات به وجود آمده در جامعه بین الملل نسبت به ایران از جمله دستاوردهایی است كه در دولت تدبیر و امید به دست آمده است و به ایران به عنوان كشوری با سابقه تمدنی نگریسته می شود.

*دولت در حوزه فرهنگ از سیاست درهای باز بهره می برد

عضو كابینه دولت تدبیر و امید در ادامه به سیاست های این دولت و اهم برنامه های ارایه شده خود در مجلس شورای اسلامی اشاره كرد و گفت: سیاست دولت در حوزه فرهنگ و هنر سیاست درهای باز البته در چارچوب قانون است تا امكانی برای همه نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر فراهم آید و از طریق آن بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند.

جنتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید تلاش كرده تا شرایطی را فراهم آورد كه در چهارچوب قانون نویسندگان، روزنامه نگاران، موسیقیدانان و تمامی اهالی فرهنگ و هنر به راحتی و بدون خرده گیری های نابجا به فعالیت خود بپردازند.

* اقدامات مهم در حوزه سینما

نایب رئیس شورای عالی سینما درادامه به اقدامات حوزه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید اشاره كرد و گفت: خانه سینما كه در دوره دولت گذشته تعطیل شده بود در دولت یازدهم به همت این وزارتخانه و اهالی سینمایی دوباره گشایش یافت و این دولت توانست با تلاش زیاد، اهالی سینما را با هر نگاه سیاسی و فكری در این خانه گرد هم آورد.
جنتی به دیگر فعالیت های حوزه سینمایی اشاره كرد و افزود: در این دوره مردم با سینما آشتی كردند و در ایام نوروز امسال شاهد استقبال بی سابقه مردم از اكران فیلم های نوروزی حتی تا سحرگاهان بودیم.

*بازسازی سالن های تئاتر در تئاتر شهر

جنتی همچنین گفت: با توجه به اینكه در حوزه فرهنگ و هنر سال گذشته را سال تئاتر نامیدیم. تلاش شد سالن های نمایش در تئاتر شهر بازسازی شوند و در جشنواره تئاتر فجر هم به بهره برداری رسید.
وی ابراز امیدواری كرد در سال جاری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت های خود را در حوزه تئاتر در سراسر كشور به ویژه در شهرستان ها ادامه دهد.

*برقراری عدالت فرهنگی در سراسر كشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر برنامه های دولت تدبیر و امید در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برقراری عدالت فرهنگی در سراسر كشور دانست و گفت: در این دوره سعی كردیم امكانات فرهنگی و هنری تنها مختص پایتخت نباشد و به دیگر شهرستان های سراسر كشور نیز رسیدگی شود.

جنتی افزود: در زمینه عدالت فرهنگی تمامی معاونت های وزارتخانه ملزم به تخصیص حداقل ٢٠ درصد از بودجه سالانه خود برای انجام امور فرهنگی و هنری در شهرستان ها شدند.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت: در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی تلاش بر كشف استعدادهای فرهنگی و هنری است و در تمام حوزه ها از جمله كارگردانی، موسیقی، سینما، تئاتر و ... همیشه بانوان پیشتاز بوده اند و این نشان از استعداد آنها در زمینه های فرهنگی و هنری دارد.

وی افزود: در این دوران نیز سعی شده است تا مدیران و معاونین در بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس شایسته سالاری انتخاب شوند.

*گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بر عهده اهالی فرهنگ و هنر است

جنتی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل ادامه داد: گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطبوعات، صدا و سیما و سایر دستگاههای فرهنگی و هنری ست.

وی افزود : رویكرد و روح اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست بلكه تكیه بر امكانات و تولیدات داخلی و كاهش اتكاء به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

جنتی گفت: رویكرد و روح دیگر اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و تكیه بر تولیدات داخلی و برون گرا بودن صادرات محصولات غیر نفتی به خارج از مرزهای كشور است.

عضوو شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش بنیان بودن و تاكید بر تولید علم و دانش و مردمی بودن و فراگیر كردن اقتصاد مردمی در میان مردم را از دیگر رویكردهای اقتصاد مقاومتی برشمرد.

جنتی اظهار كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس امكانات و ابزارهای خود از جمله فیلم، سینما، چاپ كتاب، هنرهای تجسمی و ... می تواند در گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی اقدام كند.

بنا بر اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این دیدار كه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، از مدیران و معاونین (بانوان) از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین