|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۹۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۰
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز با حضور در گردهمايي دانشجويان، دانش‌آموختگان و اساتيد دانشکده خبر به بيان سخناني درباره نقش رسانه‌ها و تأثيرات آنها بر جامعه پرداخت.
علي جنتي با اشاره به غير حرفه اي بودن برنامه هاي صدا و سيما اظهار کرد: افسوس مي‌خورم که برخي از شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان بسيار حرفه‌اي عمل مي‌کنند ولي در عين حال برنامه‌هاي صداوسيماي خودمان بسيار غيرحرفه‌اي برنامه‌سازي مي‌کنند.

به گزارش ايسنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز با حضور در گردهمايي دانشجويان، دانش‌آموختگان و اساتيد دانشکده خبر به بيان سخناني درباره نقش رسانه‌ها و تأثيرات آنها بر جامعه پرداخت.

وي بازگشايي خانه سينما، ارکستر سمفونيک ملي،‌ اقتصاد فرهنگ و هنر، تاسيس شرکت توسعه سرمايه‌گذاري هنر‌، عدالت فرهنگي، اميدبخشي به سينماگران‌ را از کارهاي مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دو سال ونيم کار دولت «تدبير‌و‌اميد» دانست.

وزير ارشاد با اشاره به شرکت توسعه سرمايه‌گذاري هنر خاطرنشان کرد: اين شرکت با استفاده از سرمايه بانک‌ها و افرادي که علاقه‌مند به حوزه فرهنگ و هنر هستند‌، 500 ميليارد سرمايه دارد که به بحث اقتصاد خلاق بر مي‌گردد. اقتصاد خلاق يعني اقتصادي که متکي به فرهنگ باشد و نقش بسيار مهمي را در توليد ناخالصي کشور ايفا کند، در حاليکه اين بحث پيش از اين در کشور مطرح نبود.

جنتي با اشاره به عدالت فرهنگي بيان کرد: تلاش کرديم تا فعاليت‌هاي هنري و فرهنگي را از پايتخت بيرون ببريم و به استان‌هاي ديگر منتقل کنيم. در تمام اين مدت همچنين سعي کرديم تا همه هنرمندان نقاط مختلف کشورمان در حوزه‌هاي هنري مختلف رشد پيدا کنند.

وي اميد بخشي به سينماگران را از ديگر کارهاي مهم وزارت فرهنگ و هنر دانست و افزود: زماني که روي کار آمديم خانه سينما بسته بود و ارکستر سمفونيک و ملي تعطيل بودند، در تمام اين مدت تلاش کرديم تا به سينماگرانمان اميد ببخشيم که نتيجه اين کار را در سي و سومين جشنواره فجر و اکران نوروزي سال 95 شاهد بوديم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به دوران پساتحريم، سخنانش را اين گونه ادامه داد: امروز پس از گذشت دوران‌ سخت تحريم، شاهد فضاي بازي در جامعه هستيم که مي‌توانيم تحرک بيشتري داشته باشيم و بايد از اين فضاي موجود نهايت استفاده و بهره‌مندي را ببريم.

جنتي خاطرنشان کرد: دولت تدبير‌و‌اميد با در نظر گرفتن رهنمودهاي دکتر حسن روحاني و سياست‌هاي ترسيم شده براي اين دولت، طرفدار آزادي بيان، آزادي پس از بيان و آزادي انديشه بوده است. همان‌طور که مي‌دانيم برخي از کتاب‌هايي که قبلا به دلايلي مجوز انتشار نداشتند، امروز با اصلاحات جزئي يا اصلاً بدون هيچگونه اصلاحات مجوز چاپ گرفتند.

او در ادامه مطلب بالا اضافه کرد: امروز در حوزه مطبوعات نيز آزادي قانوني وجود دارد؛ به طوري که مخالفان دولت به راحتي در رسانه خودشان مطلب مي‌نويسند و حتي شايعه‌پراکني و تخريب مي‌کنند. با اين حال تاکنون سعي شده است تا با تسامح با اين رسانه‌ها برخورد شود و اين دولت تا به امروز از هيچ رسانه‌اي شکايت نکرده است.

جنتي جامعه را داراي سلايق مختلفي دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نيز برشي از اين سلايق هستند و اصحاب فکر و انديشه بايد آنچه را که اندوختند بيان کنند.

وزير فرهنگ و ارشاد با اشاره به رسانه‌هاي ديجيتال و شبکه‌هاي اجتماعي متذکر شد: در اين دولت، فضاي رسانه‌هاي ديجيتال نيز بازتر شده است و بارها رييس‌جمهور کشورمان به ما اعلام کرده‌اند که اجازه نمي‌دهيم شبکه‌هاي اجتماعي که مخاطب انبوه دارند فيلتر شوند. همان‌طور که مي‌دانيد اين شبکه‌ها در اين مدت بسيار در زمينه اطلاع‌رساني و بيان افکار و انديشه موثر بوده‌اند.

جنتي با اشاره به انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هفتم اسفند ماه، اظهار کرد: بخش عظيمي از اين دستاورد محصول شبکه‌هاي اجتماعي بود. همان‌طور که شاهد بوديد هيچکس مانع پيام‌هاي تلفني درباره انتخابات نشد. من معتقدم امنيت انتخابات هفتم اسفند محصول شبکه‌هاي اجتماعي بود؛ چرا که مردم به جاي بحث کردن در صحنه و پاي صندوق‌هاي رأي در شبکه‌هاي اجتماعي بحث‌هايشان را کرده بودند و سپس پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شده بودند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان خاطرنشان کرد: افسوس مي‌خورم که برخي از شبکه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان بسيار حرفه‌اي عمل مي‌کنند ولي در عين حال برنامه‌هاي صداوسيماي خودمان بسيار غيرحرفه‌اي برنامه‌سازي مي‌کنند. اين مشکل در مطبوعات ما نيز وجود دارد. خودِ من وقتي با رسانه‌اي مصاحبه مي‌کنم براي اينکه متن مصاحبه را پيش از انتشار مطالعه کنم گاهي مجبور مي‌شوم تا بيش از دو ساعت براي ويرايش آن مصاحبه وقت بگذارم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین